خطر ابتلا به سرطان کولورکتال در زنان - سرطان روده بزرگ
جنسیت احتمال ابتلا به برخی بیماری ها را بیشتر می کند. سرطان کولورکتال یا به عبارت دیگر، سرطان روده بزرگ، از جمله بیماری هایی است که زنان بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار دارند. در ادامه با علل ابتلا زنان به سرطان کولورکتال آشنا می شوید

 سرطان کلورکتال ( روده بزرگ ) در زنان و راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان کلورکتال

نتایج مطالعه‌ای نشان می‌دهد در میان خانم‌های یائسه که وزن طبیعی دارند، خانم هایی که از نظر متابولیکی ناسالم هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان کولورکتال (روده بزرگ) قرار دارند. اگرچه وضعیت نامناسب متابولیکی با چاقی مرتبط است، این موضوع قابل تامل است که۳۰ درصد بزرگسالانی که وزن طبیعی دارند نیز از نظر متابولیکی ناسالم هستند.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سرطان کولورکتال، علایم و درمان

 

سلامت متابولیک<Metabolic health>با اندازه‌گیری دور کمر، فشارخون، سطح تری‌گلیسرید، قند خون و کلسترول HDL (که به آن کلسترول خوب می‌گویند) ارزیابی می‌شود.

افرادی که حداقل سه مورد از این موارد را داشته باشند، به سندرم متابولیک مبتلا هستند: دور کمر بالا، افزایش سطح فشارخون<blood pressure>، افزایش تری‌گلیسرید خون، افزایش قند خون و کاهش سطح کلسترول HDL. نتایج مطالعه‌ای نشان می‌دهد در میان خانم‌های یائسه که وزن طبیعی دارند، کسانی که از نظر متابولیکی ناسالم هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان کولورکتال (روده بزرگ) قرار دارند. اگرچه وضعیت نامناسب متابولیکی با چاقی مرتبط است، ۳۰ درصد بزرگسالانی که وزن طبیعی دارند از نظر متابولیکی ناسالم هستند. در این مطالعه افرادی به عنوان سندرم متابولیک در نظر گرفته شدند که حداقل دو مورد از فاکتورهای مذکور را به همراه افزایش دور کمر داشته باشند.

اطلاعات ۵۰۶۸ خانم یائسه در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت. تمام خانم‌ها بر اساس نمایه توده بدنی (BMI) ۲۵-۵/۱۸ وزن طبیعی داشتند و در این میان ۷/۳۳ درصد آنها از نظر متابولیکی ناسالم بودند. طی دوره مطالعه افراد به مدت ۳/۱۴ سال مورد پیگیری قرار داده شدند، که ۶۴ نفر از ۳۳۵۸ خانمی که از نظر متابولیکی سالم بودند به سرطان کولورکتال مبتلا شده و این میزان در میان ۱۷۱۰ خانم ناسالم از نظر متابولیکی ۵۰ نفر بود.

پس از بررسی فاکتورهای متعدد موثر بر خطر سرطان، محققین نشان دادند زنانی که از نظر متابولیکی در گروه ناسالم قرار داشتند، ۴۹ درصد بیشتر از افراد سالم در معرض خطر سرطان کولورکتال بودند.

محققین نشان دادند، سندرم متابولیک خطر ابتلا را به سرطان کولورکتال دو برابر افزایش می‌دهد. نتایج نشان داد زنان با وزن طبیعی که سندرم متابولیک دارند بیشتر به سرطان کولورکتال مبتلا می‌شوند که این امر نشان دهنده اهمیت ارزیابی سلامت متابولیک حتی در افرادی است که وزن طبیعی دارند.

سرطان کولورکتال سومین سرطان شایع در زنان آمریکایی است و نشان دادن این مطلب که سلامت متابولیک اهمیت به‌سزایی در این زمینه دارد، موجب افزایش مداخلات پیشگیرانه و کاهش بار بیماری بر جامعه می‌شود.

نکته عملی: به تمام افراد توصیه می‌شود از نظر سلامت متابولیک مورد ارزیابی قرار گیرند تا خطر بیماری‌های مختلف در آنها کاهش یابد.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: shfaonline.com