خوابیدن با سینه بند، درست است یا غلط
استفاده از سینه‌بند در هنگام خواب از جمله موضوعاتی است که ذهن بیشتر زنان را به خود مشغول کرده است چراکه تحت تاثیر گفته‌ها و شنیده‌های عوامانه ترس از ابتلا به سرطان سینه به دلیل استفاده از سینه‌بند پیدا کرده‌اند حال آن که پژوهش‌ها چیز دیگری می‌گویند

خوابیدن با سینه‌بند برای سلامتی زنان خوب است یا بد؟

چه خوشتان بیاید چه خوشتان نیاید، این را باید بدانید که خوابیدن با سینه‌بند شباهت زیادی به فلسفه‌ی خوردن ماهی ساردین یا معجون مارمایت دارد، یعنی یا عاشقش می‌شوید یا از آن تنفر پیدا می‌کنید!

برخی از خانم‌ها برای این که سینه‌هایی جوان و خوش‌حالت داشته باشند، خود را قربانی این کار می‌کنند و آن‌قدر به پوشیدن سینه‌بند در هنگام خواب ادامه می‌دهند تا برایشان تبدیل به عادت ‌شود.

افراد دیگری هم هستند که هرچند دستخوش این احساس می‌شوند که انگار پشت میله‌های زندان هستند، اما باز با سینه‌بند می‌خوابند و هر طوری شده با روزهای اولیه‌ی سخت و دشوار آن، کنار می‌آیند.

ده‌ها سال از بحث خوابیدن یا نخوابیدن با سینه‌بند گذشته است ولی اکنون زمان آن فرارسیده تا یک‌بار برای همیشه، دریابیم که خوابیدن با سینه‌بند واقعا برای سلامتی زن‌ها خطرآفرین است یا خیر؟

این افسانه قدمتی دیرینه دارد که خوابیدن با سینه‌بند می‌تواند عاملی برای ابتلای به سرطان سینه باشد ولی این ادعا از بیخ و بن دروغ است.

هالی پیدرسن، پزشک و مدیر کلینیک تخصصی بیماری‌های سینه در کلیولند، به مجله‌ی Women’s Health گفته است: «هنوز هیچ مدرکی در دست نیست که هر گونه سینه‌بند یا بستن سینه‌ها با هر وسیله‌ای مضر و برای سلامتی زنان زیان‌آور باشد.»

پژوهشگران مؤسسه‌ی شاخص‌های زیستی و پیشگیری اپیدمیولوژی سرطان در پژوهشی به این یافته‌ی علمی دست یافتند که پوشاندن سینه‌های زنان با هر پوششی و در هر سنی، نمی‌تواند هیچ تاثیر و نقشی در ابتلای زنان به بیماری سرطان سینه داشته باشد. از این رو، با قاطعیت تمام می‌توان حکم داد که هیچ دلیلی برای نپوشاندن سینه‌ها به هنگام خواب وجود ندارد.

همچنین هیچ دلیل و مدرکی در دست نیست که ثابت کند خوابیدن با سینه‌بند مانع از گردش خون در بدن شود.

امبر گوث، پزشک جراح و انکولوژیست مرکز پزشکی لنگان در آمریکا، در گفت‌وگو با سایت huffingtonpost.com اظهار داشته است: «اگر استفاده‌ی عادی و روزمره از سینه‌بند موجب انسداد لنفاوی شود، به طور طبیعی باید نشانه‌های دیگر نیز ظهور کند که از آن جمله می‌توان به ورم غدد لنفاوی به هنگان بلعیدن یا تجمع مایع در ناحیه‌ی سینه‌ها و نیز در مراحل اولیه‌ی تغییرات غیر سرطانی، در شکل و اندازه‌ی غدد لنفاوی زیر بغل، اشاره کرد.»

از این گفته این گونه می‌توان استنباط کرد که اگر بستن سینه‌بند در زمان خواب مانع از گردش خون در بدن می‌شود باید به وضوح علامت‌هایی از آسیب دیدگی گره‌های لنفاوی و تغییرات شکلی غیرسرطانی بروز کند. این در حالی است که ثابت شده است چنین مواردی تاکنون رخ نداده است.

حقیقت این است که خوابیدن یا نخوابیدن با سینه‌بند نه کار اشتباهی است و نه برای سلامتی مضر است. از سوی دیگر، میل و خواسته‌ی خوابیدن با سینه‌بند به طور کلی موضوعی سلیقه‌ای و شخصی است.

با این همه، چون عادت خوابیدن با سینه‌بند می‌تواند بر شکل و اندازه سینه‌های زنان تاثیر بگذارد، دکتر گوث در این خصوص خاطرنشان می‌کند که به مرور زمان عواملی مانند جاذبه‌ی زمین، بارداری و شیردهی به نوزاد، می‌توانند به شکلی اجتناب‌ناپذیر بر روی سینه‌ها تاثیر خود را بگذارند.

زنانی که دارای سینه‌های بزرگ هستند، معمولا تمایل به بستن سینه‌بند در زمان خواب دارند و دلیل می‌آوردند که با این کار از درد در ناحیه بین دو کتف آنها کاسته می‌شود. از طرف دیگر، زنان اغلب موقع خواب در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه احساس درد می‌کنند. از این رو، بستن سینه‌ها به طور مشخص با سینه‌بند، موجب می‌شود تا زنان عملا خواب راحتی داشته باشند.

بدون توجه به اندازه‌ی سینه‌ها، خوابیدن با سینه‌بند موضوعی شخصی و سلیقه‌ای است که موجبات راحتی و آسودگی فرد را فراهم می‌کند. اما خبر خوب این است که هیچ خطری از جانب بستن سینه‌بند در هنگام خواب، هیچ زنی را تهدید به ابتلا به بیماری و به طور مشخص سرطان سینه نمی‌کند و در این مورد جای هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد.

کلام آخر این که سینه‌های خودتان است؛ هر طور و هر وقت دلتان می‌خواهد آن‌ها را ببندید!

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamati.ir