مهمترین علت مرگ زنان ایرانی
سلامت زنان ایرانی در معرض تهدید دو عامل خطر بسیار ساده قرار دارد؛ کم تحرکی و تغذیه نامناسب. طرح این موضوع تازگی ندارد، اما همچنان آمارهای چاقی و تغذیه زنان تغییری را نشان نمی‌دهد

زنان باید به سلامت خود بیشتر توجه کنند

زنان به دلیل گذراندن دوره‌های خاص از جمله بارداری، زایمان، شیردهی و یائسگی، گروه آسیب پذیری هستند که آنها را نیازمند خدمات ویژه پیشگیری، سلامت و درمان می‌کند. بنابر اعلام کارشناسان نظام سلامت، با اضافه شدن مواردی مانند تغذیه نامناسب و کم تحرکی به زندگی زنان، ناتوانی و افزایش خطر مرگ بیشتر می گردد. با توجه به این وضعیت تصحیح شیوه زندگی باید در اولویت برنامه‌های سلامت زنان قرار گیرد.

 

مهم‌ترین علل مرگ و میر در بین زنان ایرانی

در همین راستا مطهره علامه، رئیس اداره سلامت زنان و میانسالان وزارت بهداشت، درباره وضعیت شاخص‌های شیوه زندگی و اولین علت مرگ و میر زنان و همچنین اقدامات این وزارتخانه برای تامین سلامت زنان می‌گوید: در حال حاضر بیماری‌های قلبی - عروقی و سرطان‌ها مهمترین علل مرگ زنان ایران محسوب می‌شود. سرطان پستان نیز در میان سایر سرطان‌ها جزو اولین عامل مرگ زنان محسوب می‌شود. دومین مورد سرطان روده بزرگ است که هم در زنان و هم در مردان، آمار بالایی در میان مرگ ناشی از سرطان‌ها دارد. سرطان دهانه رحم نیز با فاصله زیادی از این دو سرطان، سومین علت مرگ ناشی از سرطان‌هاست. این درحالیست که هر سه این سرطان های مهم، قابل پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان به موقع هستند که البته در برنامه سلامت بانوان ایران مورد توجه قرار گرفته‌اند.

 

دلایل ناتوانی در زنان ایرانی

وی ادامه می‌دهد: خطرات باروری، سلامت استخوانی - عضلانی و سلامت روانی زنان نیز به عنوان مهم‌ترین علل ناتوانی در زنان ایرانی محسوب می‌شود. بیشترین مشکلی که زنان ایران با آن مواجه هستند، شیوه زندگی کم تحرک و تغذیه نامطلوب آنان است که عامل خطر علل مرگ و ناتوانی آنان است. توجه به این موضوع مهم، یعنی بهبود شیوه زندگی، بهترین راه برای پیشگیری از همه مشکلات سلامت زنان ایران است. به همین جهت محور برنامه‌های بهداشتی زنان در دوره باروری و یائسگی در اداره سلامت میانسالان، تلاش برای بهبود شیوه زندگی آنان است. همچنین خطر سنجی بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌های مهم نیز به همین منظور انجام می‌شود. ارائه مشاوره و علاوه بر خدمات مورد نیاز آنان، آموزش انفرادی زنان و آموزش عمومی آنان در کمپین‌های سلامت بویژه کمپین سلامت زنان نیز بخش دیگری از این برنامه است.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: isna.ir