8 علت کم شدن خونریزی قاعدگی
 علت کم شدن و سبک تر شدن خونریزی دوران قاعدگی شما می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در این مقاله به 8 علت معمول در میان خانم ها می پردازیم

چرا خونریزی قاعدگی شما کم تر و سبک تر از قبل شده است؟

بسیاری از ما از قاعدگی شکایت داریم و این شکایت به دلیل روزهایی با خونریزی زیاد و سنگین، نفخ کردن، دل درد و خستگی که به دلیل همه اینها ممکن است ایجاد شود، است. پس اگر قاعدگی یا پریودتان ناگهان خیلی سبک تر از معمول شود شاید به نظرتان خوشایند باشد. خونریزی کمتر ممکن است خیلی خوب بوده و باعث راحتی شما شود ولی ممکن است گاهی نشانه خطر هم باشد. ( یک دوره قاعدگی خیلی سنگین تر از حد معمول هم باید موجب نگرانی تان شود. )

دکتر لینا آکوپاینز Lina Akopians, متخصص غدد تولید مثلی در مرکز باروری جنوب کالیفرنیا می گوید کمتر شدن قابل ملاحظه خونریزی دوران قاعدگی می تواند یک مسئله هورمونی بوده و یا بر اثر یک تغییر ساختاری باشد ( یعنی اتفاقی در بدن یا یکی از ارگان های آن افتاده است) . در ادامه این مقاله 8 دلیلی که می تواند کمتر شدن خونریزی قاعدگی شما را توضیح دهد، بیان می کنیم:

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خونریزی های زنانه: فوراً اقدام کنید !

بیشتر بدانید : 4 خطر پنهان درد شکمی در زمان قاعدگی

1. علت کم شدن خونریزی قاعدگی: شما باردار هستید

 باردار,بارداری,زن باردار

بعضی از زنان ادعا می کنند که از بارداری خود بی خبر بوده اند و احتمالا با خودتان فکر می کنید که این زنان دیوانه اند. چطور ممکن است یک نفر متوجه رشد یک نوزاد در طول 9 ماه نشود؟

در حالی که نمی توانیم توضیح بدهیم چطور ممکن است با وجود بزرگ شدن شکم هنوز هم مادرانی باشند که فکر می کنند تا زمانی که پریود شوند باردار نیستند. ولی مشخص شده که این باور کاملا اشتباه است و امکان پریود شدن حتی در دوران بارداری هم برای بعضی از مادران وجود دارد.

با این که اغلب زنان به محض باردار شدن دیگر پریود نمی شوند ولی باز هم تعدادی هستند که تجربه این خونریزی را دارند. به گفته دکتر جانت چوی Janet Choi,  متخصص باروری در نیویورک او گاهی با بیمارانی سر و کار داشته که برای باردار شدن تلاش می کرده اند ولی بعد از این که یک دوره پریود سبک را تجربه می کرده اند از تلاش خود ناامید می شده اند ولی بعد از مدتی متوجه می شدند که واقعا باردار بوده اند.

کم شدن غیر معمول خونریزی قاعدگی یا لکه بینی می تواند گاهی نشان دهنده بارداری خارج از رحم باشد ( زمانی که تخمک در جایی غیر از رحم بارور شود ) که می تواند بسیار خطرناک باشد. بهتر است در چنین مواقعی تست حاملگی بدهید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 6 رنگ خون قاعدگی و 6 نکته ای که درباره سلامتی شما می گوید


2.علت کم شدن خونریزی قاعدگی: مقدار زیادی وزن اضافه کرده یا کم کرده اید

دونده,ورزشکار,زن ورزشکار

باوجود این که بدنتان قادر است وجود دیگری را در خودش حمل کند ولی شیمی بدن شما واقعا ظریف است و زمانی که مقدار زیادی وزن از آن کم کرده یا به آن اضافه کنید، به هم می ریزد. یکی از راه هایی که این به هم خوردن شیمی بدن را نشان می دهد قطع شدن قاعدگی در یک ماه یا کم شدن فاصله دوره ها و یا کم شدن مقدار خونریزی آن است. به گفته دکتر آکوپاینز Akopians "با این که شاید این مساله برایتان خوشایند باشد ولی اگر می خواهید بدنتان به طور معمول به کارش ادامه دهد نیاز به یک تعادل سالم بین پروتئین، کربوهیدرات، چربی و ویتامین ها دارد."


3.علت کم شدن خونریزی قاعدگی: استرس زیادی داشته اید

موبایل,موبایل اپل,کار با موبایل

وجود نارضایتی های معمول روزانه مانند دعوا با همسر یا مشکلاتی در محل کار می تواند به اندازه کافی روی تداخل هورمونی شما تاثیر بگذارد. به گفته چویی این استرس های عمده در زندگی – به عنوان مثال مرگ والدین – هم می تواند همین مشکل را ایجاد کند. ضمن این که ورزش بیش از حد هم می تواند به دلیل ایجاد استرس جسمی زیاد روی بدن باعث سبک تر شدن قاعدگی شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 5 درد شکم دوران قاعدگی که می توانند نشانه یک مشکل جدی باشند


4. علت کم شدن خونریزی قاعدگی: در حال استفاده از قرص های هورمونی ضد بارداری هستید

قرص ضدبارداری,ضد بارداری

یکی از شایع ترین دلایل سبک تر شدن قاعدگی یا پریود استفاده از قرص های ضد بارداری است . حتی بعضی از پزشکان این قرص ها را برای زنانی که قاعدگی سنگینی دارند تجویز می کنند تا خونریزی کمتری داشته باشند. اگر ا خیرا از قرص های هورمونی یا IUD هورمونی استفاده کرده اید از سبک تر شدن پریودتان لذت ببرید.

بیشتر بدانید : نکاتی راجع به قرص های ضدبارداری

بیشتر بدانید : مصرف قرص های ضدبارداری در دراز مدت چه آثاری دارد؟


5. علت کم شدن خونریزی قاعدگی: سن تان بالا رفته است

کیک,کیک تولد

نگران نباشید. منظورمان این نیست که پیر شده اید. ولی زمانی که یک بیمار می گوید که برای خرید نوار بهداشتی هزینه کمتری صرف می کند اولین چیزی که به نظر دکتر چویی می رسد، سن است. شاید نزدیک به دوران یائسگی شده اید البته همیشه اینطور نیست. " با بالا رفتن سن گاهی تغییراتی در سیکل قاعدگی رخ می دهد و البته لزوما نمی تواند نشانه ناباروری باشد. فردی که  در دهه 20 زندگی خود نیاز به استفاده از پدهای فوق العاده بزرگ دارد ممکن است در دهه 30 زندگی اش نیاز به مراقبت کمتری داشته باشد. "

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سیکل قاعدگی و شرح وضعیت بدنی و نواسانات خلقی بانوان طی این 28 روز


6. علت کم شدن خونریزی قاعدگی: دچار تنگی مجرای گردنی cervical stenosis دهانه رحم شده اید

رحم,رحم زن,تخمدان

تنگی مجرای گردنی دهانه رحم یک مشکل نادر ولی ناراحت کننده است. به گفته دکتر آکوپاینز این مشکل زمانی رخ می دهد که گردن رحم تنگ شده یا به طور کامل بسته می شد در نتیجه خون در رحم به دام افتاده و باقی می ماند یا این که با جریان بسیار کم خارج می شود. اگر با وجود سبک شدن خونریزی قاعدگی تان دل درد و گرفتگی شدیدی حس می کنید حتما با پزشکتان مشورت کنید.

7. علت کم شدن خونریزی قاعدگی: وجود بافت اسکار در رحم

پزشک زنان,دکتر زنان,معاینه کردن

بسیاری از زنان که از طریق کورتاژ و اتساع رحم  dilation and curettage یا (  D & C)، سقط می کنند معمولا بدون عوارض بهبود پیدا می کنند ولی گاهی زخم شدید باعث می شود که دیواره های رحم به هم بچسبند، مشکلی که به عنوان سندرم آشرمن Asherman's syndrome شناخته می شود. اگر بعد از سقط جنین خونریزی قاعدگی تان خیلی کمتر از قبل شده ممکن است به همین مشکل دچار شده باشید و نیاز باشد برای خارج کردن بافت اسکار جراحی کنید.



8. علت کم شدن خونریزی قاعدگی: هنگام تولد نوزاد مقدار زیادی خون از دست داده باشید

نوزاد,دست نوزاد

به گفته آکوپاینز " این شرایط  بسیار نادر است " از دست دادن مقدار زیادی خون، بدن را از اکسیژن خالی می کند که در نهایت ممکن است باعث آسیب رسیدن به غده هیپوفیز و ایجاد سندرم شیهان Sheehan's syndrome شود. که به نوبه خود به شدت غدد تولید هورمون را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش چرخه قاعدگی می شود که احتمالا برای حل این مشکل به درمان جایگزینی هورمون نیاز پیدا خواهید کرد.


نتیجه گیری:

داشتن یک دوره قاعدگی سبک تر ، عادی است و نیازی به نگرانی ندارد ولی تغییرات را نادیده نگیرید و چندین ماه حواستان به پیگیری این تغییرات باشد و اگر به حالت عادی برنگشتند بهتر است که با متخصص زنان مشورت نمایید.

بیشتر بدانید : رعایت این نکات بهداشتی در دوران قاعدگی الزامی است

بیشتر بدانید : سیکل قاعدگی و شرح وضعیت بدنی و نواسانات خلقی بانوان طی این 28 روز

بیشتر بدانید : قاعدگی و همه علایمی که باید جدی گرفته شود

بیشتر بدانید : رنگ خون قاعدگی و 6 نکته ای که درباره سلامتی شما می گوید

تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ