بیماری هایی که دختران از مادرانشان به ارث می برند
فشاری که به روانتان وارد می‌شود و بسیاری از عوامل دیگر، در سلامت و طول عمر شما نقشی موثر داشته باشند، اما واقعیت این است که ژن‌های شما بیش از هرچیزی در سالم یا بیمار شدنتان تاثیرگذارند

 تاثیر ژنتیک بر سلامت زنان

جالب است که بدانید، ژن‌ها بیش از آنکه بر سلامت مردها تاثیر بگذارند، خانم‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

از پوکی استخوان گرفته، تا ابتلا به برخی از سرطان‌ها یا حتی اختلالات روان‌پزشکی، همه می‌توانند به خاطر سابقه ژنتیکی سراغ یک زن بروند و به همین دلیل است که با نگاه کردن به وضعیت سلامت مادرتان، می‌توانید احتمال ابتلایتان به بیماری‌های مختلف را تخمین بزنید.

در این مطلب، فهرستی از بیماری‌های مختلفی را که دختران از مادرانشان به ارث می‌برند با شما به اشتراک می‌گذاریم و توصیه می‌کنیم که در صورت مبتلا بودن مادرتان به این بیماری‌ها، از همین امروز با کمک متخصصان، برای پیشگیری یا درمان به‌موقع بیماری ژنتیکی خود کاری کنید.

 

پوکی استخوان

در حالی ‌که تنها ۶ درصد از مردان دچار پوکی استخوان می‌شوند، ۲۵ درصد زنان بالای ۶۵ سال این مشکل ناتوان‌کننده را تجربه می‌کنند. خوردن لبنیات و قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب، می‌تواند نیاز شما را به کلسیم و ویتامین D تامین کند.

اما واقعیت این است که در صورت مبتلا بودن مادران به مشکلات استخوانی، احتمالا شما هم دیر یا زود به این مشکلات دچار می‌شوید.

زنانی که مادرانشان شکستگی‌های حاد استخوانی را تجربه کرده‌اند، باید بیشتر به فکر سنجش میزان کلسیم و ویتامین D بدنشان باشند و در صورت توصیه پزشک، با انجام تست سنجش تراکم استخوان، وضعیت خود را بررسی کنند.

 

چروک‌های پوستی

نگاهی به چهره مادرتان بیندازید. شاید میزان سختی که در زندگی کشیده یا بی‌بهره بودنش از داروهای مراقبت‌کننده از پوست، در چروک شدن پوستش نقش داشته باشد، اما واقعیت این است که این مشکل بیش از آنکه از کمبود مراقبت ناشی شود، به دلیل بالا و پایین بودن میزان برخی از هورمون‌ها در بدن زنان است.

اگر مادر شما پوستی شکسته و چروکیده دارد، احتمالا شما هم دیر یا زود چهره‌ای شبیه به او پیدا می‌کنید. پس پیش از دچار شدن به این مشکل، با استفاده هرروزه از کرم‌های ضدآفتاب، کرم‌های ضدچروک و آب‌رسان و مصرف به اندازه ویتامین‌هایی مثل C و E مانع ایجاد چروک‌های زودرس و عمیق روی پوستتان شوید.

 

مشکلات چشمی

سندرم خشکی چشم بسیاری از خانم‌های یائسه را به خود دچار می‌کند و از نظر متخصصان، اگر سابقه ژنتیکی ابتلا به این مشکل در خانواده شما وجود داشته باشد، بعید نیست که خودتان هم به آن دچار شوید. پزشکان معتقدند با مصرف قطره‌های چشمی، افزایش مصرف آب، ترک سیگار و برخی مراقبت‌های دیگر، می‌توان این مشکل را کمتر کرد.

 

میگرن

سردردهای نبض‌داری که حضور در فضای پرنور یا شلوغ را برایتان آزاردهنده یا تحمل‌ناپذیر می‌کند، می‌تواند میراثی از مادرتان باشد. محققان می‌گویند حدود ۸۰ درصد از کسانی که مبتلا به میگرن هستند، از یک نسل هستند و سابقه خانوادگی یکی از اصلی‌ترین معیارها برای ابتلا به این درد است.

پس در صورتی که مادرتان میگرن دارد، این موضوع را حتما با پزشکتان در میان بگذارید.

 

آلزایمر

مصرف غذاهای چرب، کم‌تحرکی یا کار نکشیدن از مغز می‌تواند در زوال آن موثر باشد اما به گفته محققان، ژن‌های شما نقش مهمی در دچار شدنتان به آلزایمر ایفا می‌کنند. به باور آنها زنان بیش از مردان به زوال عقل دچار می‌شوند و معمولا این ارث را برای دختران خود هم به یادگار می‌گذارند.

اگر مادر شما، سال‌های آخر عمرش را با فراموشی گذرانده و از دمانس آلزایمر رنج برده، باید برای کاهش عوامل خطری که در ابتلا به این بیماری موثر هستند، تلاش بیشتری کنید.

 

بیماری‌های قلبی و دیابت

ورزش نکردن و رژیم غذایی ناسالم دو بیماری دیگر را هم به جان افراد می‌اندازد. سبک زندگی شما احتمال دچار شدنتان به بیماری‌های قلبی و آلزایمر را محقق می‌کند اما به گفته محققان، زنانی که سبک زندگی سالمی دارند،

در صورت به ارث بردن ژن این بیماری‌ها از مادرشان، بیشتر در معرض ابتلا به آنها قرار می‌گیرند. اگر مادرتان را به خاطر سکته قلبی از دست داده‌اید یا شاهد رنج او به خاطر ابتلا به دیابت نوع دو بوده‌اید، چکاپ‌های دوره‌ای و پیروی از سبک زندگی سالم را از یاد نبرید.

 

مشکلات دوران بارداری

مسمومیت بارداری، بالا رفتن فشارخون در این دوران یا ابتلا به دیابت بارداری، وابستگی زیادی به ژن‌های شما دارند. به گفته محققان اگر مادرتان بارها جنینش را ناخواسته سقط کرده باشد احتمال سقط‌جنین شما چند برابر می‌شود. به گفته پژوهشگران مشکلات باروری و بارداری اغلب ژنتیکی است و از مادر به دختر به ارث می‌رسند.

 

سرطان پستان و تخمدان

اگر مادر یا خاله‌تان به سرطان‌های زنان دچار شده باشند، بعید نیست که شما هم روزی از وجود توده سرطانی در تخمدان یا سینه‌تان باخبر شوید. محققان این بیماری‌ها را هم تا اندازه زیادی ژنتیکی می‌دانند و می‌گویند اگر مادرتان به آنها دچار بوده است، باید با وسواس بیشتری مراقبت‌های پزشکی را انجام دهید.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamati.ir