اختلال عملکرد عضلات کف لگن می تواند ایجاد استرس نماید
اختلال عملکردی عضلات ناحیه کف لگن به ویژه در زنان پس از زایمان، علاوه بر مشکلات و عوارضی مانند عدم کنترل ادرار، سبب بروز استرس می شود

 استرس، عارضه اختلال عملکرد عضلات کف لگن

دکتر جواد صراف زاده اظهار کرد: عملکرد کنترل ادرار زنان بعد از زایمان به ویژه در زایمان های سخت، به علت صدمات تروماتیک، ممکن است به طور موقت دچار اشکال شود که این مساله برای زنان به ویژه در سنین پائین (۲۵ تا ۳۵ سال) کاملا استرس زا است و زندگی طبیعی فرد را دچار آسیب می کند.

وی افزود: این مشکلی است که چندان بروز داده نمی شود و از همین رو، آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد در صورتی که، می توان با فیزیوتراپی که شامل روش های تمرین درمانی فیزیوتراپی و استفاده از برخی تجهیزات فیزیوتراپی مانند تحریکات الکتریکی است، مشکلات بسیاری از این افراد را حل کرد.

صراف زاده با عنوان این مطلب که در بیشتر مواقع این ضایعات گذرا هستند، گفت: این نوع اختلالات را می توان با مشورت فیزیوتراپیست، به همراه تمرین درمانی و تحریکات الکتریکی، برطرف کرد. همچنین، با توجه به نقش بسیار مهم فیزیوتراپی در پیشگیری از چنین مشکلات اسکلتی عضلانی، بیماران می توانند مشورت های لازم و ضروری را از فیزیوتراپیست ها دریافت کنند.

دکترای فیزیوتراپی به روند درمان این قبیل عوارض و اختلالات جسمی در کشور اشاره کرد و گفت: مراکز دانشگاهی و درمانی فیزیوتراپی در کشور وجود دارند که به طور تخصصی روی رفع مشکلات ناحیه کف لگن فعالیت دارند، یکی از مشکلات در این زمینه، نبود اطلاع کافی جامعه نیازمند، از وجود این مراکز تخصصی فیزیوتراپی است. نیازمندان به این روش درمانی، می توانند با تماس با گروه فیزیوتراپی دانشگاه ها و انجمن فیزیوتراپی ایران، اطلاعات لازم را در این زمینه به دست آورند.

صراف زاده با بیان اینکه بیشتر این مراکز تخصصی فیزیوتراپی در تهران هستند، افزود: انجمن فیزیوتراپی ایران با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور کلاس هایی را در خصوص آموزش روش های تخصصی فیزیوتراپی اختلالات کف لگن برای فیزیوتراپیست ها درنظرگرفته است، به ویژه به منظور توسعه این نوع خدمات تخصصی فیزیوتراپی در شهرستان ها، سه دوره آموزش تخصصی ۱۰ روزه اختلالات کف لگن برای فیزیوتراپیست ها در شهرستان ها با همکاری گروه فیزیوتراپی و مرکز تحقیقات کلورکتال دانشگاه علوم پزشکی ایران در دو سال گذشته اجرا شده است.

صراف زاده با اشاره به تخصصی شدن رشته فیزیوتراپی، افزود: اختلالات کف لگن و مشکلات بی اختیاری ادراری یا عدم کنترل ادرار، به ویژه در حوزه سلامت زنان در جامعه بسیار مهم است.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamati,ir