8 اشتباه که که هر ماه در زمان پریود انجام می دهید
 خانم ها در زمان پریود باید برخی نکات را رعات کنند تا از بروز درد جلوگیری کرده و علائم سندروم پیش از قاعدگی را کاهش دهند. در این مقاله با رایج ترین اشتباهات خانم ها در زمان پریود اشاره می کنیم

8 اشتباهی که هرماهه موقع پریود انجام می دهید

پریود دوره کثیفی است ولی لزومی ندارد سرشار از سموم شود. اخیرا تحقیقاتی در مورد ایمنی تامپون ها و پدها و آخرین مسئله نگران کننده در مورد تامپون ها و قفسه داروهایتان، انجام شده. در این مقاله 8 اشتباهی که همیشه در حین پریودتان انجام می دهید را به شما یادآور می شویم.

بیشتر بدانید : تامپون، پد یا فنجان قاعدگی؟ راهنمای زنان برای استفاده از محصولات مخصوص دوران قاعدگی

اشتباه اول در دوره پریود:  استفاده از تامپون و پدهایی که با ابریشم مصنوعی (rayon ) یا پنبه سفید شده  (bleached cotton )

تامپون

اغلب تامپون ها و پدها با ابریشم مصنوعی، پنبه یا ترکیبی از این دو درست می شوند. این پدها و تامپون های مرسوم می توانند حاوی عناصر آفت کش باقی مانده از فرایند سفید کنندگی، چسب هایی مانند متیل دی بروم گلوتارونیتریل methyldibromo glutaronitrile و دیوکسین dioxin باشند، ماده ای که باعث ایجاد اختلال در باروری و غدد درون ریزمی شود.

بیشتر بدانید : علت نامنظم شدن پریود زمانی که باردار نیستید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پریود شما درباره طول عمرتان چه می گوید؟

بیشتر بدانید : رنگ خون قاعدگی و 6 نکته ای که درباره سلامتی شما می گوید

بسیاری از محققان و گروه های سیاسی بر این باورند که اعلان FDA در مورد خطر دیوکسین موجود در تامپون ها و ضرر آن بسیار کوتاه بوده است و در مقابل نفوذ پذیری بافت واژن، در معرض قرار گرفتن مداوم آن یا اثرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض دیوکسین ناچیز بوده است.

این خطر را باید ضرب در 12000 کرد، که تعداد تامپون های مورد استفاده یک زن در طول عمرش است، این باقی مانده های شیمیایی به ندرت قابل تشخیص هستند و عامل بالقوه خطرناکی محسوب می شوند. تحقیقات بیشتری برای اثر طولانی مدت آن ها بر روی سلامت نیاز است.

به گفته ادن فرامبرگ Eden Fromberg، متخصص زنان و زایمان، " زنان باید نگران آفت کش ها و سمومی که در اثر استفاده از تامپون و پد در معرضشان قرار می گیرند باشند. مجلات پزشکی و دانشمندان متعدد خواستار تنظیم بهتر این وسایل شده اند. بر اساس گزارش Women’s Voices for the Earth قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی ممکن است موجب آسیب تناسلی، اختلاب غدد درون ریز و سرطان شود.

مصرف تامپون و پدهایی که در معرض سفید کننده های شیمیایی قرار گرفته اند را کنار گذاشته و از انواع ارگانیک آن استفاده کنید. کاپ های قاعدگی* ساخته شده از مواد سیلیکونی و لباس زیر های پنبه ای هم گزینه هایی ایمن و موثر هستند.

* کاپ قاعدگی menstrual cup  : وسیله کوچکی است شبیه به یک فنجان کوچک که در زمان قاعدگی وارد واژن خانم شده و از نشت خون جلوگیری می کند.


اشتباه دوم در دوره پریود: مصرف داروهای مسکن

داروی ضد درد

علیرغم اثری که این داروها در کاهش گرفتگی و درد قاعدگی دارند، داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن (  Advil, Midol, Motrin )، ناپروکسن (Aleve ) و استامینوفن (Tylenol ) می توانند بیشتر به ضررتان باشند تا به سودتان.

بر اساس گزارش کتابخانه پزشکی ملی آمریکا، داروهای ضد التها غیر استروئیدی ( NSAIDs ) می توانند احتمال خطر حمله قلبی ناگهانی یا سکته مغزی بدون هشدار قبلی را افزایش دهند. همچنین می توانند باعث ایجاد حفره یا خونریزی در معده و روده و اختلال یا آسیب به باکتری های مفید روده تان شوند. استفاده مکرر از داروهای ضد درد می تواند منجر به ایجاد آسیب به کلیه ها و کبد شوند.

ولی این بدان معنا نیست که مجبورید دندان هایتان را به هم فشرده و درد بکشید. افزایش میزان مصرف منیزیم، کلسیم و ویتامین B6 می تواند به کاهش یا از بین رفتن گرفتگی های قاعدگی کمک کند. یک مطالعه بزرگ نشان داد زنانی که روزانه 1200 میلی گرم کلسیم مصرف می کردند علایم سندرم پیش از قاعدگی در آن ها مانند سردرد، گرفتگی، بدخلقی و اشتهای کاذبشان به نصف کاهش پیدا کرد. به توصیه فرومبرگ، روغن گل مغربی پروستاگلاندین prostaglandin اضافه بدن را که موجب گرفتگی می شود را دفع می نماید و یک پد گرم کننده می تواند جریان خون را افزایش داده و سیستم عصبی و عضلات را آرام کند. روغن گل مغربی و ویتامین E می توانند حساسیت سینه را کاهش دهند. نکته مهم این است که تا شروع گرفتگی و سردرد صبر نکنید. پیش از این که علایم شروع شده و بدتر شوند درمانشان کنید. شکستن زودرس سیکل درد به کاهش مصرف داروها و مداخلات لازمه کمک می کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نشانگان پیش از قاعدگی و کاهش درد !!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سندرم پیش از قاعدگی را بشناسید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی با این خوراکی ها

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پیشگیری از سندرم پیش از قاعدگی با دو ماده مغذی


اشتباه سوم در دوره پریود: تامپونتان را به موقع عوض نمی کنید

تامپون

هر چه مدت زمان استفاده از پد یا تامپون طولانی تر باشد باکتری بیشتری رویشان رشد می کند. استفاده طولانی مدت از این دو محیطی مناسب برای رشد باکتری ها از جمله استافیلو کوکوس اورئوس (Staphylococcus aureus ) می شود که سمی آزاد می کند که می تواند منجر به ایجاد سندرم شوک سمی*  Toxic shock syndrome شود. هر 4 تا 8 ساعت تامپون یا پد خود را عوض کنید. اگر به محافظ طولانی مدت تری نیاز دارید می توانید از فنجان قاعدگی به مدت 12 ساعت هم استفاده کنید سپس آن را شسته و مجددا مصرف نمایید.

* سندرم شوک سمی  Toxic shock syndrome: یک عارضه‌ی نادر اما مرگبار ناشی از عفونت‌های باکتریایی می‌باشد. این سندرم اکثراً ناشی از سم تولیدی از استافیلوکوکوس اورئوس می‌باشد.  این سندرم در درجه اول با نواربهداشتی‌های فوق‌جاذب در ارتباط است.

بیشتر بدانید : کاپ قاعدگی مناسب برای داشتن بهداشت بیشتر

بیشتر بدانید : تامپون، پد یا فنجان قاعدگی؟

اشتباه چهارم در زمان پریود: از محصولات معطر استفاده می کنید

عطر

هیچ کس نمی خواهد بوی ناخوشایند داشته باشد، ولی باید از محصولات معطر اجتناب کنید، ممکن است باعث تحریک بدن شده و منجر به عفونت مخمری یا باکتریایی یا نفوذ مواد شیمیایی مضر شوند. این محصولات سرشار از مواد شیمیایی مصنوعی مانند فتالات phthalates، پارابن  phthalates و مواد شیمیایی عامل سرطان مثل هیدروکسی آنیزول بوتیل (butylated hydroxyanisole ) هستند. وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا اعلام کرده است که زنان نباید از محصولات زنانه معطر از جمله پد، تامپون، یا اسپری استفاده کنند.


اشتباه پنجم در زمان پریود: استفاده از دوش واژینال Douching

دوش واژینال

با وجودی که استفاده از دوش واژینال douching برای مدتی کوتاه بوی بد قاعدگی را از بین می برد ولی ممکن است مشکلات بدتری ایجاد کنید. پزشکان می گویند به دلایل متعدد نباید از دوش واژینال استفاده کرد. استفاده از دوش واژینال با عفونت های باکتریایی و مخمری ، سخت باردار شدن، عفونت واژینال و عفونت های منتقله از راه جنسی مرتبط است. دوش های تجاری حاوی عطرهای ناشناخته شیمیایی، پارابن و رنگ هایی هستند که می تواند منجر به خارش آلرژیک یا اختلال در غدد درون ریز شوند. این محصولات PH طبیعی واژن را به هم زده و برخی از باکتری های مفیدی که از ایجاد عفونت پیشگیری می کنند را از بین می برد.

وجود کمی بو در واژن کاملا طبیعی است به خصوص در طول قاعدگی. ولی واژن به خودی خود سیستم تمیز کننده دارد. تعویض پد یا تامپون به موقع می تواند این بو را کاهش دهد و استفاده از کاپ های قاعدگی با جلوگیری از قرار گرفتن مایعات جمع شده در معرض هوا از ایجاد بو جلوگیری می کند. اگر فکر میکنید بویی که حس می کنید طبیعی نیست به جای استفاده از دوش که به صورت بالقوه مشکل شما را بدتر می کند به پزشک مراجعه نمایید.

به هیچ عنوان از دوش یا شستشو با صابون استفاده نکنید. واژنتان به این چیزها نیازی ندارد. فقط می توانید اطراف واژن را با آب ولرم شستشو دهید.

دوش واژینال Douching : شستن واژن و داخل آن با استفاده از آب و ترکیبی از مایعات دیگر (که سرکه یکی از آنهاست) برای تمیز کردن و از بین بردن بوی واژن را دوش واژینال می گویند.


اشتباه ششم در زمان پریود: به اندازه کافی نمی خوابید

دل درد

زمانی که در معرض گرفتگی، بی حوصلگی و بی خوابی هورمونی قرار بگیرید، خوابیدن کار سختی می شود ولی زمانی که پریود هستید، خواب کافی اهمیت ویژه ای پیدا می کند. به گفته فرمبرگ، " بدون خواب کافی بدن تحت فشار و التهاب قرار می گیرد که منجر به تشدید عوارض سندرم پیش از قاعدگی و گرفتگی خواهد شد. خواب و داشتن استراحت کافی باعث می شود بدنتان خودش را ترمیم کرده و سیستم ایمنی بهبود پیدا کند. از این رو 7-8 ساعت خواب کافی داشتن در دوره قاعدگی اهمیت بالایی دارد.


اشتباه هفتم در زمان پریود: ورزش روزانه تان را متوقف می کنید

تردمیل

ورزش کردن علاوه بر این که راهی فوق العاده برای از بین بردن استرس و دفع سموم بدن در اثر عرق کردن است می تواند گرفتگی را کاهش داده و باعث بهبود خوابتان شود. دانشکده پزشکی مریلند پیشنهاد می کند که حداقل 5 روز در هفته به مدت نیم ساعت ورزش کنید حتی اگر پریود هستید. تحقیقات نشان داده است زنانی که کم ورزش می کنند یا اصلا ورزش نمی کنند بیشتر دچار عوارض سندرم پیش از قاعدگی می شوند. فعالیتهای سبک مانند شنا، دوچرخه سواری یا پیاده روی می تواند به کاهش درد قاعدگی کمک کند. همچنین فرمبرگ پیشنهاد می دهد ورزش های کششی ران و باسن که باعث کاهش تنش در این مناطق می شود مفیدند البته باید مراقب حرکاتی که دو ران را از هم دور می کند باشید چون باعث افزایش گرفتگی خواهد شد.


اشتباه هشتم در زمان پریود: نوشیدن قهوه

قهوه

کمبود خواب، خستگی، سردرد احتمالا انگیزه ای عالی برای نوشیدن قهوه است. ولی کافئین می تواند باعث از دست دادن آب بدن شده و علایم شما به خصوص سردردتان را بدتر کند. حذف چای و قهوه در دوران قاعدگی می تواند به کاهش تنش، بی خوابی و اضطراب شما کمک کند.

بسیاری از پزشکان پیشنهاد می دهند که از مصرف کافئین برای پیشگیری از درد سینه قبل از شروع علایم قاعدگی اجتناب کنید. با وجودی که تحقیق معتبری برای ارتباط بین درد سینه پیش از قاعدگی و کافئین انجام نشده ولی می توانید برای 3 تا 4 ماه از مصرف آن اجتناب کنید تا ببینید آیا حساسیت سینه هایتان کاهش پیدا می کند یا خیر.


بیشتر بدانید : 4 خطر پنهان درد شکمی در زمان قاعدگی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 6 رنگ خون قاعدگی و 6 نکته ای که درباره سلامتی شما می گوید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : برای راحت گذراندن دوران پریودی، این خوراکی ها را بخورید

بیشتر بدانید : رابطه جنسی در دوره پریود و رعایت برخی اصول

بیشتر بدانید : پاسخ به سوالات شما درباره عادت ماهیانه

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ