سرطان های رایج در بین خانم ها را بشناسید
 سرطان یکی از معضلات جامعه امروز شده است و امروزه افراد زیادی را می بینیم که به سرطان مبتلا هستند. اما همه سرطان ها کشنده نیستند. در ادامه به رایج ترین سرطان ها در بین خانم ها و روش های پیشگیری از آنها اشاره می کنیم.

5 تا از رایج ترین سرطان ها در بین خانم ها

هر سال تقریبا 850 هزار زن در امریکا عبارت ترسناک "شما مبتلا به سرطان هستید" را می شنوند. اما همه این سرطان ها کشنده و مهلک نیستند. گر چه بسیاری از مردم به خاطر ژن معیوب و شاید کمی بدشانسی به بیماری سرطان مبتلا می شوند، تحقیقات نشان داده اند که حدود دو سوم مرگ های ناشی از سرطان قابل پیشگیری است. منظور این است اگر بدانید چه چیزی در مقابل شما قرار دارد، موارد زیادی را می توانید کنترل کنید.

در ادامه به چند سرطان رایج که باید نگران آنها باشید اشاره می کنیم. این سرطان ها از شماره پنج به یک رتبه بندی شده اند.


5. سرطان روده colon cancer

سرطان های رایج در بین خانم ها را بشناسید

به گفته انجمن سرطان در امریکا ممکن است تعجب کنید که سرطان روده زنان و مردان را به یک اندازه تحت تاثیر قرار می دهد. دکتر دیوید گرینوالد David Greenwald، مدیر دانشکده پزشکی کوه سینا و مدیر کلینیک گوارش و آندوسکوپی، می گوید: خبر خوب این است که تقریبا همه این سرطان ها قابل پیشگیری هستند.

با غربالگری و چکاپ منظم از خود محافظت کنید. روش استاندارد طلایی در حال حاضر کولونوسکوپی است که از سن 50 سالگی شروع می شود و هر 10 سال یک بار تکرار می شود. در زمان انجام این آزمایش – که شامل وارد کردن یک لوله نازک و انعظاف پذیر به بدن از طریق مقعد است – پزشک می تواند به هر عاملی که غیر طبیعی و ناخوشایند به نظر می رسد نگاه کند. دکتر گرینوالد می گوید: "کولونوسکوپی نه تنها سرطان روده را شناسایی می کند، بلکه به پزشک این اجازه را می دهد که پولیپ ها polyp را قبل از اینکه سرطانی شوند کشف و حذف کند."

دیگر گزینه های غربالگری عبارتند از: تست غربالگری مدفوع، در این روش پزشک مدفوع را برای وجود خون که ممکن است نشان دهنده سرطان باشد، مورد آزمایش قرار می دهد. یا تست DNA مدفوع که کولوگارد*  Cologuard نامیده می شود که پزشک به دنبال تغییر در ژن های سرطانی می گردد. هر یک از این دو آزمایش ممکن است مثبت باشند که به این معناست شما باز به کولونوسکوپی نیاز دارید.

*کولوگارد  Cologuard : این اولین آزمایشی است که به دنبال DNA مرتبط با سرطان در مدفوع می گردد.  بسیاری از آزمایش های مدفوع که اکنون انجام می شود به دنبال خون می گردد که می تواند نشانه از وجود یک تومور باشد. اما در آزمایش کولوگارد علاوه بر جستجوی خون در مدفوع، دی.ان.ای را که می تواند نشانه از سرطان یا رشد های پیش از سرطان به نام «پولیپ» باشد، تشخیص داده می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پولیپ ها چیستند و چه خطراتی برای روده دارند؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مشخصات افرادی که به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پولیپ روده در کمین این افراد!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نشانه‌های اولیه سرطان روده را می دانید؟


4. سرطان تیروئید

سرطان های رایج در بین خانم ها را بشناسید

به گفته انجمن سرطان امریکا میزان ابتلا به سرطان تیروئید در 20 سال گذشته افزایش پیدا کرده است، اما دلیلی برای ترس وجود ندارد. دکتر ادموند پریبیتکین Edmund Pribitkin، متخصص سرطان تیروئید در دانشگاه توماس جفرسون Thomas Jefferson در فیلادلفیا می گوید: ما فکر نمی کنیم رقم مربوط به سرطان تیروئید افزایش پیدا کرده باشد، اما زمانی که MRI یا سی تی اسکن به دلایل دیگر روی بیمار انجام می دهیم، دلایلی مانند بررسی میگرن های مکرر یا درد گردن، نمونه های بیشتری از سرطان تیروئید را مشاهده می کنیم" با وجود اینکه میزان ابتلا افزایش یافته، اما میزان مرگ و میر ناشی از این سرطان ثابت مانده است.

برای محافظت از خود در مقابل سرطان تیروئید این اقدامات را انجام دهید: در مورد روش درمانی خود عجله نکنید. اگر پزشک شما یک ندول یا گره کوچک کشف کرد، بهتر است آن را به دقت کنترل کنید و شتابزده تصمیم به جراحی نگیرید. و اگر در نهایت تنها روش جراحی بود، برداشتن تنها نیمی از تیروئید (به جای کل آن) می تواند گزینه خوبی باشد. دکتر پریبیتکین می گوید: در این شرایط ممکن است حتی نیازی به جایگزینی هورمون تیروئید نداشته باشید. اگر با وجود کوچک بودن ندول، ندول کمتر از یک سانتی متر، پزشک به شما فشار می آورد که کل غده تیروئید برداشته شود، باید این کار را انجام دهید. این جراحی خطراتی در پی دارد ( از جمله آسیب زدن به تارهای صوتی) و لازم است در ادامه عمر خود هورمون تیروئید مصرف کنید.


3. سرطان رحم یا اندومتری Endometrial cancer

سرطان های رایج در بین خانم ها را بشناسید

این نوع سرطان که سرطان پوشش داخلی رحم نیز نامیده می شود، بیشتر زنان را در دوران یائسگی تحت تاثیر قرار می دهد (سن شروع این سرطان معمولا 60 سالگی است). پروفسور سینتیا تامسون Cynthia Thomson، مدیر برنامه پیشگیری و کنترل سرطان در مرکز سرطان دانشگاه آریزونا می گوید: متاسفانه در حال حاضر تست غربالگری مناسبی برای کشف سرطان رحم در مراحل اولیه وجود ندارد.

برای محافظت از خود در مقابل سرطان رحم بهتر است وزن مناسب داشته باشید. به گفته انجمن سرطان امریکا میزان شیوع سرطان رحم در زنانی که دارای اضافه وزن هستند دو برابر دیگر زنان است و در زنان چاق بیش از سه برابر است. دکتر تامسون در این باره می گوید: سلول های چربی استروژن ترشح می کنند که می تواند تغییرات سرطانی ایجاد کند. اگر قبل از شروع یائسگی قرار دارید و از قرص های ضد بارداری استفاده می کنید، قرص را حتی تا چندین سال مصرف کنید. مصرف 5 سال قرص ضد بارداری خطر ابتلا به سرطان رحم را تا 25 درصد کاهش می دهد.


2. سرطان ریه

سرطان های رایج در بین خانم ها را بشناسید

به گفته انجمن سرطان امریکا، میزان سرطان ریه طی 4 دهه گذشته به میزان 98 درصد افزایش یافته است که درصد وحشتناکی است. حتی شوکه کننده تر این است که بیش از نیمی از موارد ابتلا به سرطان ریه در بین خانم ها مواردی هستند که هرگز سیگار نکشیده اند و علت این مسئله هنوز کشف نشده است. دکتر ترسی بورز Therese Bevers، یک متخصص پیشگیری از سرطان در مرکز MD Anderson Cancer در هوستون می گوید: یک توضیح در مورد آن این است که ریه خانم ها به دود سیگار دیگران حساس تر است و احتمالا استروژن سلول های سرطانی را تغذیه می کند.

خانم ها برای محافظت از خود در مقابل سرطان ریه لازم است سیگار نکشند و از افراد سیگاری دوری کنند که دود سیگار این افراد خطر ابتلا به سرطان ریه را در آنها بیش از 30 درصد افزایش می دهد. اگر قبلا سیگار می کشیده اید یا خیلی زیاد در معرض دود سیگاری ها قرار گرفته اید، با پزشک مشورت کنید و اگر لازم است روزانه 325 میلی گرم آسپیرین مصرف کنید. دکتر بورز می گوید: بررسی ها نشان داده اند مصرف آسپیرین می تواند پیشگیری کننده باشد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : راه های جلوگیری از سرطان ریه و نشانه های ابتلا به سرطان ریه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نشانه های اولیه بروز سرطان ریه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : برای تشخیص سرطان ریه در افراد سیگاری، اسکن از ریه الزامی است


1.    سرطان سینه

سرطان های رایج در بین خانم ها را بشناسید

از لحاظ فنی سرطان سینه سرطان شماره یک در بین زنان نیست، در حقیقت سرطان پوست این رتبه را به خود می گیرد. اما انجمن سرطان امریکا سرطان غیرملانوم  پوست non-melanoma  را در رتبه بندی خود قرار نمی دهد، زیرا این نوع سرطان به ندرت کشنده است.

بحث را با سرطان سینه ادامه می دهیم که از هر 8 زن یک نفر به این سرطان مبتلا می شود. خبر خوب اینکه بعد از اینکه میزان سرطان سینه طی دو دهه افزایش پیدا کرد، تعداد زنان مبتلا به سرطان سینه از سال 2000 کاهش پیدا کرده و این میزان در سال های 2002 تا 2003 به میزان 7 درصد کاهش پیدا کرده است که شاید علت آن کاهش تعداد زنانی است که برای درمان علائم یائسگی از هورمون درمانی استفاده می کنند.

در محافظت از خود در مقابل سرطان سینه به یاد داشته باشید که ماموگرافی منظم بسیار مهم است. انجمن سرطان امریکا توصیه می کند خانم ها بعد از 45 سالگی ماموگرافی را سالانه انجام دهند و نسبت به سبک زندگی و عادت های خود دقت بیشتری داشته باشند. دکتر جیم آبراهام Jame Abraham، مدیر برنامه انکولوژی پستان در مرکز سرطان کلینیک کلیولند Cleveland Clinic می گوید: کم تحرکی، اضافه وزن و خوردن غذاهای حاوی چربی زیاد – به ویژه غذاهایی حاوی چربی حیوانی – عواملی هستند که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهند. مصرف الکل نیز در زنان خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد و بررسی ها نشان داده اند نوشیدن بیشتر الکل خطر بروز سرطان الکل را بیشتر می کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نشانه های سرطان سینه چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائمی ساده و مهم برای تشخیص سرطان سینه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : این علایم سرطان سینه را می دانید؟

بیشتر بدانید : نشانه های سرطان که بهتر است بدانید



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ