سرطان سینه در بارداری برای جنین خطر دارد؟
سرطان سینه معمولا به ندرت در دوران بارداری بروز می کند، اما اگر فرد در دوران بارداری به سرطان سینه مبتلا شود تشخیص آن سخت تر خواهد بود. آیا سرطان سینه برای جنین خطرناک است؟

سرطان سینه در بارداری چه بلایی به سر جنین می آورد؟

این مشکل اغلب اتفاق نمی‌افتد، اما گاهی اوقات امکان دارد که مادران باردار به سرطان سینه مبتلا شوند. خود بارداری باعث ابتلا به سرطان نمی‌شود، اگرچه شکل‌گیری تغییرات هورمونی ناشی از بارداری می‌تواند رشد این بیماری خطرناک را سریع‌تر کند.

پستان‌ها در دوران بارداری سفت‌تر از حالت عادی می‌شوند و همین حالت می‌تواند شناسایی توده‌های کوچک در پستان‌ها را دشوار کند. به همین دلیل، تومورهای سرطان سینه اغلب زمانی تشخیص داده می‌شوند که بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر از حد عادی شده‌اند.

با توجه به این توضیحات، بسیار مهم است که آزمایش‌های مخصوص پستان‌ها را در دوران بارداری انجام بدهید و از این کار غفلت نکنید. درواقع، هر گونه توده یا علائم مشکوکی باید توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد.


سرطان سینه چطور تشخیص داده می‌شود؟

بهترین کاری که می‌توانید در دوران بارداری انجام بدهید، مراجعه منظم و طبق برنامه به پزشک است. این مراجعات با عنوان بررسی‌های پیش از زایمان شناخته می‌شوند و برای حفظ مادر و همچنین جنین در بهترین وضعیت ممکن واقعا ضرورت دارند. در طول بعضی از این مراجعات، آزمایش‌های مربوط به تشخیص سرطان سینه نیز انجام می‌شوند.

شما همچنین باید خود-آزمایی (self-exam) خانگی را به‌طور منظم انجام بدهید، چون این کار به شما اجازه می‌دهد که هر گونه تغییری را در پستان‌ها متوجه شوید. اگر اطلاعات کافی در زمینه خود-آزمایی پستان‌ها ندارید، حتما از پزشک درباره این کار مشورت بگیرید.

ماموگرافی نیز در دوران بارداری تقریبا بی‌خطر است، اما این شیوه معمولا نمی‌تواند به اندازه لازم موثر باشد، چون تراکم پستان‌ها در دوران بارداری افزایش می‌یابد و مانع از فعالیت صحیح ماموگرافی می‌شود. در این شرایط، به‌ کارگیری ماموگرافی سه‌بعدی می‌تواند گزینه بهتری باشد.

اگر پزشک در این روندها با توده مشکوکی مواجه شود، باید بیوپسی یا نمونه‌برداری را آغاز کند. همان‌طور که از نامش پیداست، بیوپسی یا نمونه‌برداری از طریق گرفتن نمونه کوچک یا برش کوچکی از بافت مشکوک انجام می‌گیرد. در ادامه همین نمونه‌ها با کمک میکروسکوپ و روش‌های دیگر برای تشخیص سلول‌های سرطانی بررسی می‌شوند. البته پزشک می‌تواند برای ارزیابی هر بیماری‌ای یا برای بررسی دقیق‌تر بیوپسی از سونوگرافی هم کمک بگیرد.


در صورت ابتلا به سرطان سینه، چه اتفاقی برای جنین می‌افتد؟

 سرطان سینه در بارداری برای جنین خطر دارد؟

پایان دادن به بارداری هیچ تاثیری برای مقابله با سرطان سینه ندارد. از طرف دیگر، هیچ کدام از شواهد علمی نشان نمی‌دهند که سرطان سینه می‌تواند به جنین آسیب برساند. با این‌ حال، روندهای درمانی مختص سرطان سینه برای جنین خطراتی دارند.

به‌طور کلی، انجام دادن عمل جراحی به تعداد یک بار در هر سه‌ ماهه بارداری بی‌خطر است. اگر سرطان هنوز در مراحل اولیه‌اش باشد، پزشک احتمالا توصیه می‌کند که توده مشکوک را با لامپکتومی* Lumpectomy یا کل پستان سرطانی را با ماستکتومی از بدن جدا کنند. اگر مادر در سه‌ ماهه اول یا دوم بارداری باشد، ماستکتومی* Mastectomy نسبت به جراحی ارجعیت پیدا می‌کند. لامپکتومی نیز معمولا برای زنانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تشخیص سرطان آن‌ها در سه‌ ماهه سوم بارداری انجام می‌شود. در ضمن، رادیوتراپی یا پرتودرمانی هم تا پایان زایمان هرگز انجام نمی‌گیرد، چون می‌تواند به جنین آسیب برساند.

* لامپکتومی Lumpectomy : یک عمل جراحی رایج می‌باشد که در آن سرطان یا دیگر بافت غیر طبیعی از پستان حذف می‌شود.

* ماستکتومی یا پستان‌برداری Mastectomy : اصطلاح پزشکی شامل عمل جراحی جهت برداشتن یک یا هر دو پستان بطور کامل بوده و معمولاً جهت درمان سرطان پستان انجام می‌گیرد.

اگر مادر به شیمی‌درمانی نیاز پیدا کند، پزشک معمولا تا پایان سه‌ ماهه اول بارداری صبر می‌کند تا شانس آسیب‌دیدگی جنین از شیمی‌درمانی را به حداقل برساند. البته سرطان سینه پیشرفته عمدتا هم به جراحی نیاز دارد و هم به شیمی‌درمانی. درنتیجه خطری که جنین را تهدید می‌کند، ‌در این شرایط افزایش می‌یابد. تصمیم‌گیری درباره پیگیری روندهای درمانی در این حالت واقعا دشوار است و مادر باید با اعضای خانواده و پزشک خودش کاملا درباره جنبه‌های مختلف این تصمیم مشورت کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : این علایم سرطان سینه را می دانید؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : از سرطان سینه با سم زدایی زیر بغل ها پیشگیری کنید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائمی ساده و مهم برای تشخیص سرطان سینه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نشانه های سرطان سینه چیست؟



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatism.com