بیماری لوپوس و بایدها و نبایدهای لوپوس به بهانه پخش سریال آنام
 بیماری لوپوس یک بیماری شایع در بین خانم هاست که بر روی بارداری خانم ها تاثیر می گذارد. در این مقاله به بایدها و نبایدهای لوپوس قبل از بارداری اشاره می کنیم.

 سریال آنام و بایدها و نبایدهای بیماری لوپوس

این روزها شبکه سوم سیما سریالی با نام آنام را در حال پخش دارد که در بخشی از این سریال، یکی از شخصیت‌های زنِ داستان (شبنم قلی خانی)، مبتلا به لوپوس و دارای سابقه سقطِ ناشی از این بیماری است. از این رو در ادامه، به بررسی رابطه بین لوپوس و بارداری و بایدها و نبایدهای آن می‌پردازیم.


بیماری لوپوس و مشاوره پیش از بارداری

زنان مبتلا به لوپوس پیش از آن‌که برای بارداری اقدام کنند، باید نزد متخصصان باتجربه‌ای بروند که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. مراجعه به این پزشکان برای زنان مبتلا به لوپوس ضروری است: روماتولوژیست، متخصص بیماری‌های خاص مانند لوپوس، پریناتولوژیست یا متخصص زنان و متخصص قلب کودکان.

متخصصان می‌گویند که انجام دادن مشاوره‌های پیش از بارداری به زنان مبتلا به لوپوس اجازه می‌دهد تا درباره سلامت شخصی‌شان با پزشک صحبت کنند و از خطرات مربوط به بارداری همراه با لوپوس آگاه شوند. نکته مهم این است که همه زنان دارای شرایط یکسانی نیستند و هر فردی باید بداند که لوپوس دقیقا چه مسائلی را برای بارداری او به‌ وجود می‌آورد.

بعضی از بارداری‌های همراه با لوپوس به درمان زودهنگام نیازمند هستند. این شیوه‌های درمانی با خطرات و عوارض مربوط به لوپوس مقابله می‌کنند و باید در عرض اولین هفته‌های بارداری شروع شوند تا به بهترین نتیجه برسند. اگر زنان با مشکل تشدید و عود کردن لوپوس مواجه باشند، خطر بروز عوارض ناشی از این مشکل در دوران بارداری نیز افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل، جدی گرفتن توصیه‌های پزشک و همکاری با او از اهمیت خاصی برای این زنان برخوردار است.


بیماری لوپوس و خطرات شخصی مربوط به عوارض بارداری

بیماری لوپوس و بایدها و نبایدهای لوپوس به بهانه پخش سریال آنام

توجه داشته باشید که هر مورد از بیماری لوپوس با دیگری تفاوت دارد. در ضمن، به نظر نمی‌رسد که لوپوس بتواند خطر سقط جنین در سه‌ ماهه اول بارداری را افزایش بدهد. با این‌ حال، از آن‌جایی که آنتی‌بادی‌های آنتی‌فوسفولیپید و آنتی‌کاردیولیپین در بدن ‌زنان مبتلا به لوپوس وجود دارند، آنان می‌توانند با افزایش خطر سقط جنین در دوره‌های بعدی بارداری و حتی مرده‌زایی stillbirth مواجه  شوند. حدود ۳۳ درصد از زنان مبتلا به لوپوس دارای این آنتی‌بادی‌ها هستند که خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهند. پزشکان می‌توانند از طریق آزمایش‌های خون، وجود این آنتی‌بادی‌ها در بدن زنان مبتلا به لوپوس را بررسی کنند.

لخته‌های خون مربوط به جفت می‌توانند غذارسانی و اکسیژن‌رسانی به کودک را به خطر بیندازند و در نتیجه رشد او را آهسته و ضعیف کنند. اگر شما با خطر بالای لخته شدن خون به این شکل مواجه باشید، پزشک می‌تواند داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپیرین و هپارین برای شما تجویز کند. شما همچنین می‌توانید تست غربالگری مربوط به آنتی‌بادی‌های anti-Ro/SSA و anti-La/SSB را انجام بدهید. این آنتی‌بادی‌ها، خطر مبتلا شدن کودک به بلوک قلبی مادرزادی را افزایش می‌دهند.

آسیب‌های کلیوی و کبدی ناشی از لوپوس هم شانس بروز عوارض مختلف در دوران بارداری را بیشتر می‌کنند. به‌ علاوه، خود بارداری اساسا فشار بر ارگان‌های آسیب‌دیده در بدن را افزایش می‌دهد. بعضی از پزشکان بیش از همه نسبت به سلامتی آن دسته از زنان مبتلا به لوپوس نگرانی دارند که مبتلا به بیماری‌های کلیوی نیز هستند. به‌ گفته آنان، چالش‌هایی که به‌ واسطه بارداری ایجاد می‌شوند، این توانایی را دارند که فشار بیش از حدی به کلیه‌ها وارد کنند و باعث شکل‌گیری آسیب‌های برگشت‌ناپذیر شوند.


برای بارداری برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی کردن برای بارداری هرگز آسان نیست، اما شما باید پس از در نظر گرفتن ارزیابی‌های پزشکی و مشورت با پزشک درباره این موضوع تصمیم بگیرید. با این‌ حال، به‌طور کلی بهتر است که دوره‌های بهبودی لوپوس یا کاهش فعالیت این بیماری را برای بارداری انتخاب کنید، ‌چون عوارض بارداری در دوره فعالیت کمتر لوپوس کاهش پیدا می‌کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : لوپوس و نشانه های آن را بشناسید و با آن مبارزه کنید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیماری لوپوس را می شناسید؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : توصیه به بیماران مبتلا به لوپوس

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علایم لوپوس را بشناسید



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatism.com