خانه تکانی امسال را مردها انجام دهند لطفا
 خانه تکانی رسم بسیار زیبای ایرانی ها در آخر سال است، اما خانم ها باید دقت کنند که رعایت نکردن برخی نکات باعث بروز آسیب های جدی می شود.

 خانه تکانی امسال با مردها

محققان دانشگاه برگن نروژ در یک مطالعه، ریه شش هزار و 235 زن و مرد را در 22 مرکز مورد بررسی قرار دادند و دوباره آنها را بعد از 22 سال مورد پیگیری قرار دادند. محققان از این افراد سوال کردند که آیا آنها تنها خانه خود را تمیز می کردند و یا به عنوان نیروهای خدماتی فعالیت دارند.همچنین تعداد دفعات استفاده از محصولات پاکیزه کننده مایع و افشانه ها را از این افراد سوال کردند.

این تحقیق نشان داد، زنانی که حداقل هفته ای یک بار خانه های خود را تمیز کرده اند و یا به عنوان کارگران حرفه ای تمیزکار فعالیت داشته اند، کاهش شدیدی را در ظرفیت ریه خود تجربه کردند.

بر اساس نتایج این مطالعه، کاهش ایجاد شده در ظرفیت ریه زنان هر دو گروه با کاهش ظرفیت ریه بر اثر کشیدن روزی 20 نخ سیگار برای مدت 10 تا 20 سال برابر بود.

نویسندگان این مطالعه هشدار می دهند که استفاده از محصولات پاکیزه کننده برای زنان خطری برای سلامت تنفسی آنها محسوب می شود. اما استفاده از این محصولات بر ریه مردانی که یا تنها خانه خود را تمیز می کردند و یا به عنوان کارگران حرفه ای تمیزکار فعالیت داشتند، هیچ تاثیری ندارد.

محققان اظهار داشتند که استفاده از محصولات پاکیزه کننده برای تمیز کردن خانه باعث بروز التهاب با درجه کم در ریه ها می شود و بروز این التهاب در طول سال ها به آسیب دائمی در راه های هوایی منجر می شود.

محققان افزودند: به خوبی مشخص شده است که قرار گرفتن در معرض محرک های راه های هوایی مانند آمونیاک و مواد سفید کننده که هر دو در محصولات تمیز کننده خانه مانند سفید کننده ها و پاک کننده های توالت وجود دارند باعث بروز تغییرات فیبروتیک در بافت ریه شده که به زخم های ریه منجر می شود.

به گفته محققان، محصولاتی که برای تمیز کردن خانه استفاده می شوند، هم باعث آزردن ریه ها می شوند و هم در طول زمان تغییرات دائمی در ریه ها ایجاد می کنند.

خانه تکانی امسال را مردها انجام دهند لطفا

محققان اظهار داشتند که این کاهش در ظرفیت ریه به این دلیل اتفاق می افتد که مواد شیمیایی محصولات پاکیزه کننده باعث تخریب مخاط غشای راه های هوایی شده که در طول زمان به بروز تغییرات دائمی در راه های هوایی منجر می شود. اما این مطالعه نشان داد که ریه مردانی که مرتب از محصولات پاکیزه کننده استفاده می کنند، تحت تاثیر قرار نمی گیرند.

آنها حدس زدند که این موضوع می تواند به این دلیل باشد که ریه مردان کمتر تحت تاثیر مواد شیمیایی پاکیزه کننده قرار می گیرند. تحقیق قبلی نشان داده است که ریه های مردان نسبت به آسیب ناشی از محرک های مختلف مانند دود سیگار و گرد و غبار چوب مقاوم تر است.

وی افزود: پیام اصلی این مطالعه این است که استفاده طولانی مدت از مواد شیمیایی پاکیزه کننده خانه به احتمال زیاد باعث وارد آمدن آسیب جدی به ریه ها می شود.

محققان با تاکید بر اینکه استفاده از این محصولات شیمیایی معمولا غیرضروری هستند، گفت: به استثنای لزوم استفاده از سفید کننده ها برای سرویس بهداشتی، استفاده از پارچه های میکروفیبر و آب برای بیشتر اهداف تمیز کردن خانه ها کافی است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : برای پاکسازی ریه در خانه تکانی چی بخوریم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خانه تکانی و تاثیرات آن بر سلامت

اگر می خواهید بیشتر بدانید : جلوگیری از آسیب ریه با استفاده از آب و پارچه میکروفایبر در خانه تکانی ها



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : irna.ir