طرز خوابیدن در دوران بارداری + چند نکته ساده برای خواب بهتر زنان باردار
 طرز خوابیدن در دوران بارداری مسئله مهمی است که بر سلامت نوزاد و مادر تاثیر می گذارد. در این مطلب چند مسئله مهم در مورد بهتر خوابیدن در دوران بارداری بیان می شود.

طرز خوابیدن در دوران بارداری

بارداری بیماری نیست بلکه یک هدیه است، بنابراین بهتر است از دوره بارداری خود لذت ببرید. به بارداری به عنوان یک سفر نگاه کنید که در این سفر تنها مقصد مهم نیست بلکه مسیر آن نیز جالب و هیجان انگیز خواهد بود.

خواب مهم ترین بخش این سفر محسوب می شود. داشتن خواب کافی و خوب به چند عامل مهم بستگی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.


1. خوابیدن دوران بارداری در وضعیت درست

طرز خوابیدن در دوران بارداری + چند نکته ساده برای خواب بهتر زنان باردار

وضعیت درست در هنگام خواب یک مسئله قابل بحث است. برخی خانم ها فقط به پشت می خوابند و برخی دیگر در ماه های آخر بارداری ترجیح می دهند به پهلو بخوابند و شکل خواب خود را تغییر دهند. آنچه مهم است این است که در دوران بارداری به هیچ عنوان به شکم نخوابید.


2.    انتخاب بالشت و تشک مناسب برای خانم های باردار

طرز خوابیدن در دوران بارداری + چند نکته ساده برای خواب بهتر زنان باردار

بالشت یکی از مهم ترین موارد در داشتن خواب بهتر است. سه نوع بالشت وجود دارد که می توانید استفاده کنید: بالشت های معمولی که می توانید از این بالشت برای محافظت بیشتر در زیر شکم یا کمر خود استفاده کنید. همچنین می توانید مثل همیشه زیر سرتان بگذارید.

نوع دوم بالشتی است که شبیه به C انگلیسی است. این بالشت مناسب افرادی است که به پهلو می خوابند که بهترین وضعیت خوابیدن برای اکثر خانم هاست.

و نوع سوم بالشت U شکل است که می توانید روی پشت خود قرار دهید. نکته مهم دیگر تشک یا ملحفه ای است که استفاده می کنید که بهتر است خیلی سفت نباشد.


3.    مصرف مایعات برای خانم های باردار

آبرسانی به بدن هم یک عامل مهم برای داشتن خواب بهتر در شب و همچنین سلامت عمومی بدن است. دقت کنید که نوشیدن آب را قبل از خواب محدود کنید چرا که مثانه در دوران بارداری به خاطر فشار وارد شده از رحم به اندازه کافی حساس است.

به علاوه مراقب آنچه می نوشید باشید. از نوشیدن الکل و کافئین زیاد در دوران بارداری اجتناب کنید.


4.    حمام کردن با روغن های مورد نیاز دوران بارداری

عطر خوش و محیط گرم ذهن و بدن را وارد یک هماهنگی کرده و به خواب بهتر و آرامتر کمک می کنند. در ماه های آخر بارداری حمام گرم این قابلیت را دارد که انقباضات را تحریک کند.


5.    ورزش کافی و رژیم غذایی مناسب در بارداری

سلامت جسمی حتی در دوران بارداری مهم ترین عامل است. لازم نیست در این دوران چند کیلومتر پیاده روی کنید. ورزش درست و مناسب از عضلات شما محافظت کرده، تولد نوزاد را آسانتر می کند و باعث آرامش و خواب آلودگی شبانه می شود.

بهتر است از خوردن غذاهای ادویه دار و اسیدی اجتناب کنید. میزان مصرف آنها مهم نیست، مهم تاثیر آنهاست. این غذاها باعث نفخ و سوزش سر دل می شوند.


6.    پیاده روی در دوران بارداری

بهتر است از ماندن تمام روز در داخل خانه اجتناب کنید. با رفتن به محیط باز و قرار گرفتن در معرض نور خورشید ویتامین D بیشتری جذب خواهید کرد، به علاوه ساعت بدن شما تنظیم می شود و این امر به خواب بهتر شبانه کمک می کند.


7.  از چرت زدن در دوران بارداری اجتناب کنید

خستگی در مراحل اولیه بارداری باعث چرت زدن در طول روز خواهد شد. اما بهتر است از چرت زدن در طول روز اجتناب کنید زیرا خواب شبانه تان را مختل می کند.


8.  در دوران بارداری نگران کابوس های شبانه نباشید

کابوس دیدن در دوران بارداری کاملا طبیعی است. در حقیقت غریزه مادری شما در حال فعال شدن است و مربوط به نگرانی های شما نسبت به موجود کوچک داخل شکم تان می شود. در صورت بروز این کابوس ها مدیتیشن کنید و به چیزهای زیبا فکر کنید.


9.  در دوران بارداری از وسیله های الکترونیکی فاصله بگیرید

اتاق خواب خود را تنها به خواب و برقراری رابطه جنسی اختصاص دهید. لوازم الکترونیک مانند تلویزین، گوشی های همراه و لپ تاپ امواج الکترومغناطیس و نور آبی منتشر می کنند که هیچ یک از آنها نه تنها به خواب بهتر کمک نمی کنند بلکه باعث اختلال در خواب هم می شوند.


10.    در دوران بارداری مطالعه کنید، اما نه مطالعاتی مربوط به بارداری

مراقب باشید، از مطالعه کردن در مورد مطالب مربوط به بارداری و آمادگی برای زایمان اجتناب کنید، زیرا مطالعه این موارد باعث افزایش اضطراب شما می شود. بیشتر مطالبی را مطالعه کنید که به شما آرامش می دهند، مراقب باشید موضوعات انتخابی شما باعث مضطرب شدن شما نشوند. اضطراب در دوران بارداری تاثیرات منفی زیادی بر روی مادر و نوزاد دارد. به علاوه می توانید به موسیقی گوش دهید تا آرامش بیشتری داشته باشید.


بیشتر بدانید :  آیا عطسه کردن در دوران بارداری خطرناک است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تاثیر مهم نحوه خوابیدن مادر باردار بر سلامت جنین

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نحوه خوابیدن زنان باردار زمان تولد را تعیین می کند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : وضعیت‌های خوابیدن در دوران بارداری



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ