یائسگی زودرس با چه غذاهایی اتفاق می افتد؟
ماهی، پاستا و سایر غذاها بر روی سن و سال شروع برخی تغییرات در بدن تاثیر می گذارند.یکی از این تغییرات شروع یائسگی در خانم هاست

یائسگی زودرس و رژیم غذایی

یک رژیم غذایی سرشار از ماهی و حبوبات می تواند زمان طبیعی شروع یائسگی را به تاخیر بیندازد، در حالیکه مصرف زیاد کربوهیدرات های تصفیه شده (مانند برنج و ماکارونی) می توانند باعث شوند یائسگی زودتر اتفاق بیفتد.

سن و سال یائسگی – چه زود اتفاق بیفتد و چه دیر – می تواند بر روی سلامت زنان تاثیر بسزایی داشته باشد. دانشمندان معتقدند تاثیر رژیم غذایی بر سن و سال یائسگی نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

عوامل زیادی وجود دارند که می توانند شروع سن یائسگی خانم ها را پیش بینی کنند، از ژنتیک گرفته تا وزن و شاخص توده بدن، سابقه سیگار کشیدن فرد و سابقه انجام شیمی درمانی. اما تحقیقات جدیدی که در دانشگاه Leeds انجام شده نشان می دهد یک عامل پیش بینی کننده دیگر در این مورد وجود دارد و آن غذایی است که هر روز می خورید.

محققان دریافتند رژیمی که حاوی غذاهای سالم مانند چربی ماهی ها و حبوبات تازه مانند نخود فرنگی و لوبیا سبز، است می تواند یائسگی را به مدت سه سال به تاخیر بیندازد. این براساس متوسط سن شروع یائسگی در خانم هاست که معمولا 51 سالگی است. در این بین خانم هایی که تمایل بیشتری به مصرف پاستا و برنج داشتند، حدود یک سال و نیم زودتر یائسه می شدند.

این پژوهش 14 هزار زن را در مورد بررسی قرار داد. این زنان پرسشنامه ای مربوط به رژیم غذایی و سوابق باروری خود تکمیل کردند. 4 سال بعد محققان دریافتند که بیش از 900 نفر از این خانم ها شروع طبیعی یائسگی خود را تجربه کردند، به این معنا که بیشتر از یک سال پریود نشدند و هیچ عامل دیگری که منجر به یائسگی زودرس می شود را تجربه نکردند؛ عواملی مانند سرطان، جراحی یا درمان با داروهای مختلف. در بین این 900 زن، کیفیت رژیم غذایی آنها به شدت با زمان شروع یائسگی آنها در ارتباط بود.

یائسگی زودرس با چه غذاهایی اتفاق می افتد؟

دکتر جانت کید Janet Cade، یکی از نویسندگان این تحقیق و استاد اپیدمیولوژی تغذیه ای و سلامت عمومی در لیدز در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: سن شروع یائسگی می تواند پیامدهای سلامتی جدی برای برخی زنان به دنیال داشته باشد. هم یائسگی زودرس و هم تاخیر در یائسگی با خطرات طولانی مدت سلامت در ارتباط هستند. تاخیر در یائسگی در درجه اول با بروز سرطان هایی مانند سرطان سینه، تخمدان و سرطان دهانه رحم در ارتباط است.

به هرحال خطرات یائسگی زودرس، اگر علت آن رژیم غذایی باشد،  حتی از این هم بدتر خواهد بود. دکتر فیلیپ سارل Philip Sarrel، متخصص زنان و زایمان در New Haven در این باره می گوید: مشکلات یائسگی زودرس برای خانم های جوان عبارتند از: افزایش خطر بیماری های قلبی و استخوانی، افسردگی، زوال عقل و اختلالات جنسی.

این تحقیق یک گام موثر در شناخت عوامل موثر بر یائسگی است، به ویژه برای خانم هایی که مستعد ابتلا به یائسگی زودرس هستند. یک درک روشن از چگونگی تاثیر رژیم غذایی بر شروع طبیعی یائسگی برای خانم هایی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به پیامدهای مربوط به یائسگی زودرس هستند، بسیار مفید خواهد بود.

بنابراین آنچه از این تحقیق مشخص می شود اهمیت رژیم غذایی است. لازم است خانم ها دقت ویژه تری بر رژیم غذایی خود داشته باشند.


بیشتر بدانید : وقتی که گرگرفتگی به دلیل یائسگی نیست

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علایم یائسگی که می گوید شما در حال ورود به دوران یائسگی هستید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان علائم یائسگی با مصرف این ویتامین ها

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 روش مقابله با علائم یائسگی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : یائسگی زودرس را زود مداوا کنید



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ