تزریق انسولین در بارداری ضرری برای جنین ندارد؟
اینکه تزریق انسولین در بارداری برای جنین خطرناک است یا نه باعث نگرانی خانم های بارداری که مجبور به تزریق انسولین هستند می شود. در این مطلب به طور کامل به این مسئله پرداخته می شود

تزریق انسولین در بارداری

تزریق انسولین به مادر باردار ضرری برای جنین ندارد. کنترل قند خون قبل وبعد از بارداری بسیار حائزاهمیت است زیرا کنترل نشدن قند خون می‌تواند عوارض زیادی برای جنین و مادر به همراه داشته باشد.

همه زنان قبل ازبارداری به ویژه اگر سابقه قند خون درحاملگی‌های قبلی خود یا سابقه فامیلی دارند، باید قند خونشان کنترل شود. بنابراین در اولین آزمایش بارداری یکی از موضوعاتی که باید کنترل شود قند خون ناشتاست و این قند باید کمتر از 95 باشد.

اگر زنی دارای سابقه فوت جنین دررحم یا گرفتارچاقی و همچنین سابقه قند خون باشد، بررسی عوامل خطر باید به صورت دقیق‌تر و با فواصل نزدیک‌تر نسبت به فردی با شرایط عادی برایش انجام شود.

اگر در سه ماهه اول قند خون مادر باردار مناسب بود، تست آن در هفته 26 و 28 بارداری تکرار می‌شود و باید توجه کرد که اگر بیماری در گروه‌های پرخطر باشد قند خون باید به صورت ناشتا و سه ساعته بررسی شود.

دیابت کنترل نشده در بارداری در سه ماهه اول می‌تواند باعث بروز ناهنجاری‌های مادرزادی در جنین شود و در سه ماهه دوم و سوم در صورتی که کنترل نشود، در مادر و نوزاد عوارضی ایجاد می‌کند.

تزریق انسولین در بارداری ضرری برای جنین ندارد؟

در صورتی که قند خون مادر باردار افزایش یابد و کنترل نشود، می‌تواند افزایش وزن جنینی و ماکروزومی و همچنین احتمال فشار خون بالا در بارداری را به همراه داشته باشد.

اگر مادر دچار دیابت باشد باید قند خون و کلسیم وی دقیق کنترل شود چرا که احتمال کاهش قند خون نوزاد و زردی وی بیشتر می‌شود بنابراین کنترل قند خون پیش از بارداری و حین و همچنین پس از بارداری بسیار اهمیت دارد.

درمان دیابت در بارداری در مرحله اول با رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب است و اگر نیاز بود انسولین نیز توسط پزشک تجویز می‌شود. انسولین از جفت رد نمی‌شود و ضرری برای جنین ندارد در حالی که قند خون بالای مادر مشکلات زیادی را برای جنین ایجاد می کند. گاهی داروی ضد دیابت در حاملگی را در سه ماهه دوم می‌توان تجویز کرد ولی این دارو به هیچ عنوان جایگزین انسولین نمی‌شود.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : اگر باردارید و دیابت دارید، بخوانید!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : دیابت دوران بارداری سراغ چه کسانی می‌رود؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : میوه های ممنوعه در دیابت

اگر می خواهید بیشتر بدانید : قند خون را در دوران بارداری با خوردن این گیاه کنترل کنیم

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خطر بیماری قلبی با دیابت بارداری افزایش پیدا می کند، چه باید کرد؟



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com