آیا می دانید چه هنگام باید سینه در این بیماران برداشته شود؟چگونه؟

 

 

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران از بکارگیری روشهای نوین غیر جراحی برای تخریب توده های خوش خیم در مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: این مسئله در قالب طرح های پژوهشی پیگیری خواهد شد.

دکتر آسیه الفت بخش دبیر کمته جراحی سومین کنگره سراسری سرطان پستان

دکتر آسیه الفت بخش، متخصص جراح عمومی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه جراحی خط اول درمان سرطان پستان است گفت: بیماران مبتلا به این عارضه معمولاً با بروز یک توده قابل لمس در پستان خود به متخصص مراجعه می کنند که با معاینه توسط پزشک و تجویز ماموگرافی، سونوگرافی و تشخیص قطعی سرطان پستان، برداشتن توده با حاشیه پاک و سالم اولین اقدام جراح است.

وی افزود: حفظ پستان در جراحی از اهمیت بسیاری برخوردار است اما اگر با سلامت بیمار تداخل داشته باشد برداشتن تمام عضو مهمتر از جنبه زیبایی خواهد بود.

دکتر الفت بخش ادامه داد: در جراحی پستان علاوه بر برداشتن توده گاهی به علت درگیر شدن غدد لنفاوی زیربغل و مرتبط با پستان، جراح غدد لنفاوی زیر بغل را از بدن بیمار خارج می کند که با توجه به اینکه جریان لنف مختل می شود اگر بیمار نکات توصیه شده توسط پزشک مانند انجام کارهای سنگین و... را رعایت نکند دچار لنف ادم می شود.

دبیر کمیته جراحی سومین کنگره سرطان پستان اظهار داشت: 30 درصد مبتلایان به سرطان پستان دچار لنف ادم می شوند که به طور کامل هم از بین نمی رود.

این جراح عمومی تصریح کرد: زمانی که غدد لنفاوی بیمار مقداری بزرگ شده باشد و یا سرطانی که تمام بافت سینه را درگیر کرده باشد ابتدا شیمی درمانی برای بیمار تجویز می شود تا برای درمان جراحی آماده شود.

دکتر الفت بخش گفت: در سرطان پستان گاهی می شود که سرطان به سایر اعضای بدن بیمار به صورت منفرد مثلا یک لوب از کبد متاستاز دهد یا در صورتی که متاستاز به استخوان مهره های کمری داده باشد و احتمال شکستگی وجود داشته باشد جراحی انجام می شود.

دبیر کمیته جراحی سومین کنگره سرطان پستان ادامه داد: در سالهای قبل در جراحی تمام بافت سینه و عضلات بر داشته می شد که برای بیمار اختلال ظاهری ایجاد می کرد، اما امروزه جراحان تنها با برداشتن توده و حاشیه ای از بافت سالم اکتفا می کنند که این مسئله هیچ اختلال ظاهری را به دنبال ندارد و یا کم خواهد کرد.
دکتر الفت بخش گفت: امروزه از بیوپسی غدد لنفاوی نیز استفاده می شود، به نحوی که با برداشتن یک غده و اثبات منفی بودن آن برای پیشگیری از بروز لنف ادم به بقیه غده ها دست نمی زنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر روشهای جدیدتری نیز وجود دارد که می تواند در آینده جایگزین جراحی شود که استفاده از لیزر برای تخریب توده از آن جمله است. که در آن با استفاده از گاید سونوگرافی پروب ویژه ای وارد بافت پستان می شود و بافت تومورال را تخریب می کند.

این جراح عمومی تصریح کرد: استفاده از دستگاه ساکشن که در آن با کمک سونوگرافی سوزن وکیوم داخل توده لثه و آن را ساکشن می کند نیز از روشهای درمانی غیر جراحی است.

دکتر الفت بخش افزود: این روشها هنوز جایگزین جراحی نشده اند چرا که ما مطمئن نیستیم که تمام توده به همراه بافت سالم تخلیه شده یا خیر.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران از استفاده از این روشها برای تخریب توده های خوش خیم در مرکز تحقیقات سرطان پستان خبر داد و گفت: این مسئله در قالب طرح های پژوهشی پیگیری خواهد شد.

وی افزود: در حوزه جراحی دو موضوع جراحی حفظ پستان و انکوپلاستی در قالب مقالات ارائه شده پوسترها، کارگاه های آموزشی و پنل مورد بحث و بررسی قرار گرفته و موضوعات جدید این حوزه ارائه خواهد شد.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران بیان داشت: طی این کنگره کارگاه جراحی زنده به صورت مستقیم پخش خواهد شد جراحی انکوپلاستی و بازسازی پستان به صورت live surgery که مربوط به جراحی آنکوپلاستی است. که در آن بازسازی پستان بااستفاده از پوست شکم، شانه و عضله پشت انجام می شود.

وی با بیان اینکه جراحی حفظ پستان برای هر توده بسته به نوع و مکان قرارگیری آن متفاوت است گفت: هر جراحی با بررسی یک سری شرایط خاص انجام می شود.

 

 

گردآوری :گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع :جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران - jdtums.ac.ir