دلایل سفید شدن موها را بدانید
سفید شدن مو یک روند طبیعی پیری محسوب می‌شود.
یک متخصص پوست و مو با بیان اینکه مصرف شامپو و کرم‌هایی که برای جلوگیری از سفیدی مو تبلیغ می‌شود هیچ تاثیری در جلوگیری از روند سفیدی مو ندارد، گفت: رنگ کردن زیاد هیچ تأثیری بر سفید شدن زودرس موها ندارد اما بی خوابی و اضطراب از عوامل مستعد کننده سفیدی زودرس هستند.

دکتر بهروز باریک بین با اشاره به اینکه سفید شدن زودرس موها در هر سنی ممکن است ایجاد شود، گفت: ژن‌ها مسئول سفید شدن موها هستند. این ژن‌ها وابسته به جنس نبوده و منجر به سفید شدن زودرس موها می شوند. وی در ادامه گفت: رنگدانه‌های موجود در سلول‌های ریشه‌ای موها، عامل طبیعی رنگ مو هستند و زمانی که ساخت این رنگدانه‌ها در سلول متوقف شود، مو رنگ خود را از دست می‌دهد و سفید می‌شود.

باریک بین مهم‌ترین علت سفیدی زودرس مو را افزایش سن و مسائل ارثی و ژنتیکی دانست و افزود: سفید شدن مو یک روند طبیعی پیری محسوب می‌شود. تمام انسان‌ها با گذشت سن آن را تجربه می‌کنند و فرد به ندرت در اثر کمبود ویتامین‌های گروه B یا کمبود عناصر روی، مس، ید و آهن دچار سفیدی مو می‌شود.

قائم مقام مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی، وجود استرس‌های محیطی را در بروز سفیدی زودرس مو موثر دانست و ادامه داد: وجود این استرس‌ها ممکن است به دلیل مصرف مواد مخدر، سیگار، کم خوابی و آلودگی هوا باشد. وی افزود: به دنبال این استرس‌های محیطی، ریزش مو وجود دارد که بیشتر موهای سیاه می ریزد و موهای سفید روی سر باقی می‌ماند در حالی که فرد تصور می‌کند که موهای سفیدش بیشتر شده است.

باریک بین رژیم غذایی سخت و طولانی مدت، بیماری کم خونی و تیروئید را از دیگر عوامل تاثیرگذار در بروز سفیدی زودرس مو دانست و اظهار کرد: وجود بعضی از بیماری‌های پوستی مانند لک و پیس باعث سفید شدن ناحیه‌ای از بدن مثل پوست سر، ابروها و مژه‌ها می‌شود و به دنبال آن سفید شدن لکه‌ای و یا گلوله‌ای مو بروز می‌کند.

وی در پایان شیوه زندگی طبیعی، تغذیه سالم و مناسب را در به تعویق انداختن سفیدی مو به ویژه در سن پایین موثر دانست و گفت: استفاده از داروهایی که مس دارند و داروهای گیاهی مانند حنا در جلوگیری از ریزش و سفیدی مو بسیار مفید است.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir

مطالب پیشنهادی:
کافئین و ریزش مو
ویتامین و املاح برای جلوگیری از ریزش مو
برای درمان ریزش مو، به هر روشی متوسل نشوید!
خبرهای نوید بخش در درمان ریزش مو
آیا واقعاً استرس باعث ریزش مو می‌شود؟