رک پا را می توان درمان کرد؟
از آنجا که در کف پا غده چربی وجود ندارد این عارضه ربطی به خشکی پوست ندارد.
یک متخصص پوست و مو با اشاره به توارث و تر و خشک شدن مکرر به عنوان عامل ترک پا، استفاده از سنگ پا و لایه بردار را درمان این عارضه دانست.
غلامحسین غفارپور، متخصص پوست و مو در رابطه با علت بروز ترک پا تصریح کرد: باید دانست که خارجی ترین سطح پوست لایه شاخی است. این لایه حدوداً 20 تا 25 میکرون است و به طور نرمال از پوست می‌ریزد و دیده می‌شود. وی افزود: زمانی‌که تولید این لایه شاخی به هر علتی زیاد و ریزش آن کم شود به علت جذب رطوبت ناشی از آب و عرق رطوبت گرفته و خشک می‌شود.

وی گفت: این ماجرا به دفعات مختلف اتفاق می‌افتد و مانند کف رودخانه‌ها که در زمستان‌ها آب جمع شود و در تابستان شکاف پیدا می کند این اتفاق در لایه شاخی روی می‌دهد و به صورت شکاف خود را نشان می‌دهد. غفارپور خاطرنشان کرد: چیزی که شایع است معمولاً در خانم‌ها از 45 سالگی به بعد در کف پا ایجاد می‌شود که به آن ترک پای دوران یائسگی گفته می‌شود که علت آن نیز مربوط به علل دوران یائسگی است.

این متخصص پوست و مو تصریح کرد: علل دیگری نیز وجود دارد که یک مورد آن وراثت است که در آن علاوه بر کف پا کف دست ترک می‌خورد و ضخیم می‌شود و ممکن است مناطق دیگر بدن مانند موها، دندان‌ها مشکل داشته باشد یا غدد عرق کمتر از حد یا بیش از حد کار کند که این‌ها موارد وراثتی است که با ضخامت پوست همراه است.

وی تأکید کرد: در حالتی دیگر بیماری‌های قارچی سطحی پوست که کف پا را مبتلا می‌کند و بیشتر در کسانی که به استخرها می‌روند دیده می‌شود.برخی داروها نیز عامل ضخیم شدن پوست کف و پا و پوسته پوسته شدن آن می‌شود. غفارپور گفت: شایع‌ترین نوع ترک‌پوست در پاها دیده می‌شود که علل وراثتی دارد یا خانم‌هایی که به سن یائسگی می‌رسند در پاهای خود به ترک مبتلا می‌شوند.

این متخصص پوست و مو افزود: درمان این عارضه نیز این است که هنگام استحمام کف پای خود را کیسه یا سنگ پا بکشند و از داروهایی که لایه بردار است و توسط متخصص پوست تجویز می‌شود استفاده کنند که باعث سست شدن پیوندهای لایه‌های شاخی و ریزش آن‌ها شده و در نهای بهبودی نسبی به وجود می‌آید. وی گفت: در برخی موارد افراد به خاک یا الیاف مصنوعی حساسیت دارند و در تماس با این مواد دچار اگزما، ضخامت پوست و ترک پوست می‌شوند که در همگان دیده نمی‌شود.

غفارپور تصریح کرد: نقش پوست چرب و خشک را در بروز ترک پا موثر ندانست و گفت: از آنجا که در کف پا غده چربی وجود ندارد این عارضه ربطی به خشکی پوست ندارد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : فارس

مطالب پیشنهادی:
6 مورد از بزرگترین اشتباهات مراقبت از پوست
مراقبت از پوست در زمستان
مراقبتهای پوستی برای سنین مختلف
مراقبت از پوست های تیره