با موهای زائد صورت چه کنیم؟
پوست افراد با هم تفاوت دارد و واکنش‌های پوستی آنها به روش‌های مختلف اپییلاسیون متفاوت است.
در مورد اپیلاسیون موهای زائد صورت باورهای بسیاری وجود دارد. از قدیم بیشتر خانم‌ها عادت داشتند موی صورتشان را بند بیندازند و می‌گفتند این روش باعث کاهش موهای زائد و نازک شدن آنها می‌شود اما برخی افراد به این روش ایراد می‌گیرند و می‌گویند بند‌انداختن نه‌تنها باعث شلی و افتادگی تدریجی پوست می‌شود بلکه باعث تشدید آکنه خواهد شد. این افراد معمولا ترجیح می‌دهند صورتشان را شیو کنند اما به نظر می‌رسد اصلاح با تیغ هم مشکلاتی مثل ضخیم شدن موی صورت و افزایش سرعت رشد موهای زائد را به دنبال دارد.
در مورد این باورهای رایج با دکتر زهره تهرانچی، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم.

آیا درست است که بعضی افراد با بند‌انداختن موی صورت، جوش می‌زنند؟
پوست افراد با هم تفاوت دارد و واکنش‌های پوستی آنها به روش‌های مختلف اپییلاسیون متفاوت است. افرادی که پوست چربی دارند مستعد آکنه هستند و اگر موی صورتشان را بند بیندازند یا وکس کنند یا با دستگاه‌های الکتریکی موهای زائد را بردارند، دچار جوش می‌شوند. این جوش‌ها تا نوبت بعدی اصلاح نه‌تنها برطرف نمی‌شوند بلکه به مرور ممکن است بیشتر هم بشوند.

راه‌حل چیست؟ بعد از اصلاح استفاده از الکل و کرم که آرایشگرها پیشنهاد می‌کنند، مفید است؟
نه، این افراد هرگز نباید از این نوع روش‌ها برای برداشتن موهای زائد خود استفاده کنند. شاید روش مناسب برای این افراد اصلاح موها باشد.

اما اصلاح موی صورت با تیغ باعث ضخیم شدن موها می‌شود!
این باور کاملا اشتباه است. مویی که تازه از ریشه درمی‌آید، سر مو و قسمت نازک آن است (مو حالتی مثلثی دارد و راس آن نازک و سطح مقطع نزدیک پوست ضخیم‌تر است.) اما وقتی مو با تیغ برداشته می‌شود، آنچه دیده می‌شود و بعد از مدتی دوباره بیرون می‌زند موی ضخیم و ترمینال مو است.

یعنی تیغ باعث افزایش تعداد موها هم نمی‌شود؟
نه، وقتی بند می‌اندازید چون مو در زمان‌های مختلفی رشد می‌کند به نظر می‌رسد تعداد موها کمتر شده اما وقتی از تیغ استفاده می‌کنید تعداد موها مشخص و ثابت است و به همین علت فکر می‌کنید تعداد موها در مقایسه با زمانی که بند می‌انداختید، بیشتر شده است.

برخی می‌گویند استفاده از کرم‌ها و مواد آرایشی و ماساژ پوست هم باعث شلی پوست می‌شود.
نه، استفاده از مواد آرایشی بی‌کیفیت ممکن است باعث بروز مشکلات پوستی و انواع آلرژی شود اما عامل افتادگی پوست نیست.

افرادی که جوش می‌زنند می‌توانند از روش بلیچ یا بور کردن مو استفاده کنند؟
بله، اما باید مراقب باشند به این مواد حساسیت نشان ندهند و مواد بیش از حد روی پوستشان نماند.

بهترین روشی که برای برداشتن موی صورت پیشنهاد می‌کنید، چیست؟
برای افرادی که موی ضخیم و تیره یا پوست چرب و آکنه‌دار دارند، بهترین راه لیزر کردن است. بعد از چند نوبت لیزر، موهای زائد نازک و طبیعی می‌شود یا از بین می‌رود.

در مورد پوست‌های چرب به بهترین روش اصلاح صورت اشاره کردید اما در مورد پوست‌های خشک چطور؟ این افراد می‌توانند از بند یا تیغ برای از بین بردن موهای صورت استفاده کنند؟
بله، از هر روشی می‌توانند استفاده کنند. کافی است پوستشان را پس از اصلاح مرطوب نگه دارند.

برای فردی كه دچار اگزمای فعال یا بیماری پوستی خاصی است، چه روشی را پیشنهاد می‌دهید؟
این افراد بهتر است تا بهبود نسبی، این كار را کنار بگذارند. البته بیماری‌ها خصوصیات مختلفی دارند. در اکثر موارد مشکلی پیش نمی‌آید و فرد حتی می‌تواند موهای زائد را لیزر کند اما به هر حال اگر زرد زخم یا عفونت فعال ویروسی وجود دارد یا فرد مبتلا به زگیل یا تبخال در صورت است، نباید موهای صورت را اصلاح كند زیرا امکان انتشار ویروس در سایر نواحی وجود دارد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : سلامت ایران

مطالب پیشنهادی:
چگونه از شر موهای زائد خلاص شویم؟
پرمویی را با موهای زائد اشتباه نگیرید
این گیاه موهای زائد را از بین می برد
رشد موهای زائد = زنگ خطر
مصرف پوست مرغ باعث موهای زائد می شود؟!