سولاریوم فقط برای پوست خطرناک نیست
کسانی که رنگ پوست و چشمشان روشن است، بیشتر در معرض خطر اشعه سولاریوم قرار دارند.

مراقب آسیب سولاریوم به چشم‌هایتان باشید

سولاریوم فقط به پوست زیان نمی‌رساند، بلکه با پرتو فرابنفش، علاوه بر گرمازدگی و سوختگی پوستی به آسیب‌دیدگی پروتئین، آنزیم و هسته سلولی چشم منجر می‌شود. عوارض ناشی از سولاریوم در ملتحمه (سفیدی چشم) نیز به تاری دید منجر خواهد شد. با خواندن این نوشتار درباره آن اطلاعات بیشتری به دست آورید. دستگاه سولاریوم برای برنزه کردن پوست استفاده می‌شود و فرد برای استفاده از آن داخل اتاقکی قرار می‌گیرد که در آن، لامپ‌ اشعه فرابنفش (UV)‌ قرار گرفته است.

دکتر پرویز زرین‌بخش، جراح و متخصص بیماری‌های چشم با تاکید بر این‌که تاثیر طولانی اشعه سولاریوم، بویژه از سنین زیر 18 سال مخرب‌تر است، گفت: کسانی که در معرض مداوم اشعه سولاریوم قرار می‌گیرند، بیشترین احتمال ابتلا به سرطان پوستی و عوارض ملتحمه چشم را که منجر به تاری دید می‌شود، دارند. وی افزود: اشعه سولاریوم حتی می‌تواند به سلول‌های سطحی قرنیه صدمه زده و حالتی مثل آفتاب زدگی یا سوختگی قرنیه ایجاد کند. طولانی‌ترین و مخرب‌ترین اثر اشعه سولاریوم، ایجاد خشکی شدید و عارضه ناخنک در چشم است. مبتلایان ناخنک بشدت در برابر نور حساس شده، موقع مطالعه و کار با رایانه دچار سردرد و خستگی می‌شوند و باید تحت درمان مخصوص خشکی و التهاب چشم قرار گیرند. همچنین ممکن است ناخنک روی قرنیه پیشرفت و دید را مختل کند. متاسفانه مبتلایان عارضه ناخنک حتی اگر جراحی شوند، ممکن است بیماری‌شان عود کند. وی تاکید کرد: آب مروارید یا کاتاراکت نیز بر اثر قرار گرفتن طولانی مدت در برابر اشعه سولاریوم ایجاد می‌شود و می‌تواند به بافت مرکزی چشم صدمه بزند و دید مرکزی را مختل کند. از این‌رو محافظت از چشم‌ها به وسیله عینک مخصوص و استاندارد و بهره‌گیری از مواد محافظ پوست ضروری است.

وی هشدار داد: کسانی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنند که سبب حساس شدن پوست می‌شود، بیشتر در معرض خطر اشعه سولاریوم قرار دارند و باید در این زمینه با پزشک خود مشورت کنند. کسانی که رنگ پوست و چشمشان روشن است، بیشتر در معرض خطر اشعه سولاریوم قرار دارند. همچنین کسانی که دچار بیماری پوستی هستند از این اشعه آسیب بیشتری می‌بینند. از این‌رو نگهداری، تعمیر و سرویس سولاریوم باید با هدف کاستن از عوارض استفاده تحت کنترل و بازرسی قرار گیرد که متاسفانه در اکثر موارد، این موضوع مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : جام جم آنلاین