مفهوم عبارات کلیدی درج شده روی بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی
همه ی ما روزانه با طیف وسیعی از مواد آرایشی و بهداشتی سروکار داریم که اغلب بی توجه به عبارات نوشته شده بر روی بسته ی بندی آنها، از این محصولات استفاده می کنیم. در این مطلب به چند عبارت کلیدی درج شده بر روی محصولات آرایشی بهداشتی و مفهوم آنها اشاره می کنیم.

 مفهوم عبارات برچسب مواد آرایشی بهداشتی

 

تاییدیه بالینی (Clinically proven)

این عبارت به این معنی است که محصول مورد نظر بر روی یک نمونه ی بزرگ از جمعیت انسانی آزمایش شده و از نظر بالینی و پزشکی مورد بررسی قرار گرفته و توسط سازمان غذا و دارو مورد تأیید واقع شده است.
در این فرآیند، از هر یک میلیون نفر، یک نفر به عنوان داوطلب معین می شود و برای مدت مشخصی از این محصول استفاده می کند، تا ثابت شود محصول بهداشتی و یا آرایشی مورد نظر بی ضرر بوده و هیچ گونه اثر بدی بر بدن افراد ندارد.


ماده فعال (Active ingredient)

این عبارت نشان می دهد یک ماده برای ایجاد تغییر در این محصول وجود دارد؛ مثلا ماده ای برای پاکسازی پوست (در کرم های آرایشی) و یا ترمیم آسیب دیدگی. در برخی محصولات از این دسته مواد است که با داروهایی که به این منظور استفاده می شوند، متفاوت اند.


SPF در کرم های ضد آفتاب و برخی محصولات دیگر

SPF عبارتی است که میزان مقاومت محصول آرایشی بهداشتی مورد نظر در برابر اشعه ی ماورای بنفش نور خورشید را نشان می دهد.
برخی از کارخانجات این قبیل محصولات، برای اثر حفاظتی محصولشان در برابر نور آفتاب نیز از مقدار کمی SPF استفاده می کنند.
افراد با رنگ پوست های متفاوت باید از کرم هایی با SPF متفاوت استفاده کنند، برای مثال افرادی با پوست سفید روشن و معمولی باید از SPF 30 تا 50 استفاده نمایند.


مواد از بین برنده ی آکنه (Acne face wash)

این عبارت نشان دهنده این است که محصول آرایشی مورد استفاده دارای پاک کننده و لوسیون ضد آکنه می باشد. این مواد از نوعی مواد دارویی هستند و جزو مواد آرایشی محسوب نمی شوند.امروزه بیشترین مواد ضد آکنه ی مورد استفاده در محصولات آرایشی، پراکسید هیدروژن و اسید سالیسیلیک هستند که باکتری ها و سایر آلودگی های تحریک کننده ی پوست را می زدایند.


دارای سفید کننده (Extra whitening)

سفید کننده ها موادی هستند که در خمیر دندان ها برای سفید و درخشان شدن دندان به کار می روند.خمیر دندان ها جز داروها محسوب می شوند، زیرا حاوی سدیم فلوراید و یا قلع فلوراید هستند که باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان ها می شوند.
برخی پزشکان معتقدند با وجود سفید کننده ها، خمیر دندان دیگر خاصیت دارویی خود را تا حدودی از دست می دهد. به علاوه اینکه باید بدانید، هیچ ماده ای تا کنون شناخته نشده که بتواند دندان هایتان را به سفیدی و درخشان کنندگی زیاد برساند.


کاملا طبیعی (All natural)

این بدین معناست که اکثر مواد به کار رفته در این محصول تولیدی، طبیعی هستند. باید بدانید تقریبا هیچ شرکت یا کمپانی وجود ندارد که لوازم بهداشتی و یا آرایشی کاملا طبیعی تولید کند، زیرا حداقل نیاز است برای حفاظت از مواد تولیدشده، از مواد شیمیایی ضد باکتری و نگهدارنده استفاده شود.


مواد میوه ای (Fruit ingredients)

به نظر می رسد این عبارت صرفا جنبه ی تبلیغاتی و بازاریابی دارد. تصویر عسل، دانه انار، روغن آواکادو و ... موادی هستند که گاهی روی بسته بندی مواد آرایشی دیده می شود که گاهی غیر واقعی هستند.
اما واقعا موادی مثل عسل به عنوان یک پاک کننده پوست و انار به عنوان ترمیم کنده پوست و موهای خشک موثر هستند.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: tebyan.net