مشکل از لاک نیست, استون ناخن شما را خشن و بدرنگ می کند!
وجود طولانی‌مدت لاک بر روی ناخن باعث تغییراتی در رنگ و حالت ناخن خواهد شد؛ چراکه لاک هم دارای مواد حلال با خاصیت تحریک‌پذیری است، اما فقط شدت آن نسبت به استون کمتر است. بنابراین همان حالات خشن و خشک شدن را برای ناخن ایجاد می‌شود.

تاثیر استفاده از لاک و استون روی ناخن, پلک چشم و باروری

گیتی صادقیان متخصص پوست و مو عضو هیات‌ علمی دانشگاه علوم پزشکیبا بیان اینکه لاک با توجه به تنوع رنگی برای زیبایی ناخن استفاده می‌شود، اظهار کرد: لاک‌ها انواع مختلفی دارند و بر اساس ترکیبات تشکیل‌دهنده، کیفیت مواد حلال و رنگی و مواد آلرژی‌زا تقسیم‌بندی می‌شود. از دلایل اصلی خشک شدن، تغییرات رنگ و خشن شدن سطح ناخن استفاده پی ‌در پی از استون است؛ چراکه این ماده یک حلال با خاصیت تحریک‌کنندگی است.

 البته وجود طولانی‌مدت لاک بر روی ناخن باعث تغییراتی در رنگ و حالت ناخن خواهد شد؛ چراکه لاک هم دارای مواد حلال با خاصیت تحریک‌پذیری است، اما فقط شدت آن نسبت به استون کمتر است. بنابراین همان حالات خشن و خشک شدن را برای ناخن ایجاد می‌شود.

مواد موجود در لاک ناخن نه‌ تنها برای ناخن شخص بلکه برای صورت و پلک چشم نیز ایجاد حساسیت می‌کند. به همین دلیل گفته می‌شود لاک ناخن از شایع‌ترین علل ایجاد حساسیت پلک چشم است.

 اینکه اعلام می‌شود لاک ناخن از شایع‌ترین علل حساسیت پلک چشم بوده، به علت ارتباط میان دست و چشم است؛ چراکه کشیدن دست همراه با ناخن‌های لاک‌زده بر روی چشم و پلک منجر به حساسیت پلکی می‌شود.

این عضو هیات‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه کیفیت مواد موجود در لاک بر میزان عارضه‌های پوستی و چشمی موثر است، ادامه داد: هرچه میزان کیفیت مواد به‌کار رفته در تهیه لاک بهتر باشد، کمتر شاهد عارضه‌های پلکی و پوستی هستیم، اما با این‌ وجود بهتر است افراد کمتر از لاک استفاده کنند.

صادقیان با بیان اینکه رابطه بین لاک زدن و اختلالات باروری اثبات نشده و بعید می‌دانم لاک در این زمینه تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: بهتر است برای کودکان کمتر از لاک استفاده شود؛ زیرا پوست کودک حساس‌تر و نازک‌تر بوده و قطعا استون و لاک آلرژی بیشتری ایجاد می‌کند.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:isna.ir