قوی ترین نرم کننده برای موهای فر و رنگ شده کدام است؟
قوی ترین نرم کننده برای موهای فر و رنگ شده کدام است؟ کدام نرم کننده مناسب موی خشک شماست؟ ماسک مو، نرم کننده شامپویی یا روغن ها و محلول های نرم کننده؟

درمان شوره سر, ریزش مو و انواع نرم کننده ها

اگر فردی سر خود را مدام بخاراند چه فکری راجع به او خواهید کرد؟ ناخودآگاه این فکر به مغزتان خطور می‌کند که این فرد مدت‌هاست موهای خود را نشسته است! مسلماً این چیزی نیست که بخواهیم دیگران راجع به ما فکر کنند!

افراد بسیاری هستند که با هر بار برس کشیدن موهایشان، یک مشت مو به دستشان می آید. دیدن این صحنه و تکرار آن به اندازه ای برایشان عذاب آور است که حاضرند برای رفع این مشکل دست به هر کاری بزنند و همه‌ی راه‌های موجود را امتحان کنند. اما واقعا راه درست را انتخاب می‌کنند؟

امروزه شاید بتوان گفت به جرات ۹۰ درصد مردم از مشکل ریزش مو و شورهٔ سر رنج می‌برند. تا آنجایی که مراکز کاشت مو و متخصصان پوست و مو تمام سطح شهر را پر کرده‌اند، آن هم با نرخ‌های سر به فلک کشیده. در این میان عدهٔ خاصی هم از آب گل آلود ماهی گرفته و پول زیادی به جیب می‌زنند.بازار داغ شامپو‌های گران قیمت هم که حسابی گرم است. قیمت‌هایی که با دیدن آن‌ها دود از کله‌تان بلند می‌شود و هستند افرادی که برای حل مشکل موی خود حاضر به پرداخت این هزینه‌های گزاف می‌شوند.

آیا واقعا پرداخت این هزینه‌های نجومی دردی را درمان می‌کند؟


شما چه نوع مویی دارید؟

دکتر ساکت متخصص پوست و مو : افراد انواع موهای مختلفی دارند که در طول زمان می‌توانند متوجه حالت و نوع موهای خود شوند به عنوان مثال:

افرادی که موهای خشک دارند، هرچقدر هم دیر به حمام بروند مو‌هایشان چرب نشده و خارشی در پوست‌سر احساس نمی‌کنند و کمتر با مشکلاتی از قبیل شوره و جوش‌های پوستی در ناحیهٔ سرشان مواجه می‌شوند.

افرادی که موهای چرب دارند افرادی هستند که به محض اینکه از حمام بیرون می‌آیند در عرض تنها چند ساعت مو‌هایشان چرب می‌شود، و اکثر این افراد از خارش‌سر، جوش‌های ریزی که در اثر خارش خون می‌آیند و شوره شاکی هستند که تمام این مشکلات از عوارض موهای چرب است.



افرادی که موی خشک دارند بدانند

افرادی که موهای خشک دارند، با مشکل خاصی مواجه نمی‌شوند و تنها خشکی و حالت مو‌هایشان ممکن است آن‌ها را اذیت کند، که برای حل این مشکل می‌توانند از ماسک‌های مو و نرم‌کننده‌ها استفاده کنند.


انواع نرم کننده های موی سر:

1. نرم‌کننده‌هایی که قبل از حمام بصورت ماسک‌مو استفاده می‌شوند که معمولاً ۲ الی ۳ ساعت قبل از حمام رفتن می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
۲. نرم‌کننده‌هایی که بصورت شامپو در هنگام شستشوی موی‌سر مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌توان پس از شستن مو‌ها با شامپو، به‌ مدت ۲ الی ۳ دقیقه این نرم‌کننده‌ها را روی سر نگاه داشته و بصورت مختصر آن را آبکشی نمایند.
۳. دستهٔ سوم نرم‌کننده‌ها، بصورت روغن و محلول هستند که پس از حمام رفتن می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

البته باید توجه داشته باشیم که نرم‌کننده‌هایی که بصورت ماسک استفاده می‌شوند قوی‌تر بوده و برای موهای فر و رنگ‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرند.


با دانه‌های سفید عذاب آور چه کنم؟

دکتر ساکت در مورد موهای چرب عنوان کرد: افرادی که موهای چرب دارند، پس از استحمام بلافاصله مو‌هایشان چرب می‌شود و اغلب از شوره‌ی‌سر شکایت دارند، این افراد بهتر است برای جلوگیری از چرب‌شدن موهای خود حداقل یک روز در میان و بسته به میزان چربی مو‌هایشان دوش بگیرند، همچنین به افرادی، که از شوره‌ی‌سر رنج می‌برند، توصیه می‌شود، از شامپوهای دارویی ویژهٔ شوره استفاده کنند که معمولاً این شامپو‌ها حاوی ترکیباتی از جمله سلنیوم سولفید، زینگ پریتیون، کلین وازول هستند که قوی‌ترین شامپوی شوره که حاوی این مواد می‌باشد، «کتوکونازول» است که بسته به شرایط توسط پزشک تجویز می‌شود.

 افرادی که از شوره رنج می‌برند، هیچگاه نباید مصرف شامپوی ضدشوره را قطع کنند و بدانند که شوره درمان قطعی ندارد بلکه کنترل می‌شود. دفعات شستشوی موی‌سر بستگی به حالت و جنس مو‌ها دارد و تعداد شستشو در هر حمام در ریزش یا پیدایش شوره تأثیری ندارد بلکه می‌توان از طریق مصرف داروهای خوراکی و داروهای مناسب برای ماساژ پوست‌سر از جمله «مانیوسیدیل» ریزش موهای خود را کنترل کرد.


ارتباط تنگاتنگ کبد و موی سر

دکتر حسن اکبری متخصص طب سنتی در خصوص درمان ریزش و شوره‌ی‌سر عنوان کرد: در ابتدا باید بدانیم پوست، مو و ناخن از یک جنس هستند و سلامت آن‌ها به عملکرد کبد باز می‌گردد در نتیجه می‌توانیم با خوردن موادغذایی که عملکرد کبد را تقویت می‌کند ریزش مو و شوره را درمان کرده و موهایی پرپشت و سالم داشته باشیم.


این‌ها را بخورید تا مو‌هایتان نریزد

از جملهٔ این مواد می‌توان به جگر گوسفند، اشاره کرد چرا که جگر گوسفند نوعی دارو محسوب می‌شود و خوردن یک سیخ جگر در هفته به تمام افراد بخصوص کودکان توصیه می‌شود.


روغن های مفیدبرای ریزش مو

روغن کوهان شتر، پی گاو و روغن دمبه می‌توانند در تقویت کبد و در تقویت مو تأثیر دارد.


میوه‌هایی مفید برای ریزش مو

سیب، گلابی، خرما

ادویه‌های مفید برای ریزش مو

زنجبیل، پونه و خوردن دمنوش‌های کاسنی و بابونه می‌تواند به رشد مو کمک کند.


سیاهدانه راز درمان شوره‌ سر

مصرف سیاهدانه به افرادی که می‌خواهند موهایی بدون شوره داشته باشند توصیه می‌شود.بخصوص خوردن ۲۱ عدد سیاهدانه در روز و یا خوردن مخلوط عسل و سیاهدانه که در رشد و عدم وجود شوره در مو بسیار تأثیرگذار است.

بنابراین با استفاده از شامپوی مناسب حالت موی فرد و شستشوی صحیح و استفاده از حالت‌دهنده‌های مو که توسط پزشک متخصص تأیید می‌شود، می‌توان مو‌ها را خوش‌حالت نگه داشت و به سلامت آن‌ها کمک کرد.

همچنین با دنبال کردن یک رژیم غذایی مناسب و دریافت موادی که برای عملکرد کبد مفید و چه بسا ضروری هستند، می‌توان ریزش مو، شوره و سایر مشکلاتی که تبدیل به نوعی معضل در افراد شده است را کنترل کرده و موهای سالم داشته باشیم.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir