اگر از لاک زدن ناخن دست بردارید، این فواید عایدتان میشود؟
از لاک زدن ناخن بسیاری از مادران به خاطر مواد شیمیایی که از لاک متصاعد میشود و در محیط خانه متصاعد می شود دست برداشته اند. بیشتر لاکهای ناخن ترکیبات شیمیایی دارند که با سقط جنین، نقص مادرزادی، سرطان و بیماریهای ریه ارتباط دارند.

عوارض لاک زدن ناخن و لاک پاکن یا استون برای ناخن و پوست

پس از سالها لاک زدن ناخن شاید زمان آن رسیده باشد که به ناخنتان استراحتی بدهید. مواد شیمیایی موجود در لاک, مواد سرطانزا و خطرناکی هستند که از طریق ریه هایتان آن را استنشاق کرده و وارد بدن میکنید. کنار گذاشتن لاک ناخن و آزاد گذاشتن سطح ناخن فواید زیادی برای سلامتی تان دارد که در اینجا به آنها اشاره میکنیم:


ناخنهایتان محکمتر میشود

ابتدا که لاک ناخن را کنار میگذارید و ناخنتان را بدون لاک میبینید، ممکن است به نظرتان عجیب و زشت برسند. برجستگی های روی ناخن، پوسته پوسته شدن ناخن، ناهمواری پوست اطراف ناخن و شکنندگی شدید ناخنها اولین چیزی است که متوجه آن میشوید اما در واقع مشکل از ناخنهای بدون لاک نیست، بلکه به خاطر استفاده مداوم از لاک پاک کن است. دکتر دانا استرن متخصص پوست و ناخن در نیویورک میگوید: ناخنها همانند مو از لایه های Keratin کراتینی (یک پروتئین سنتز شده‌است که در بسیاری از موجودات زنده یک عنصر ساختاری است) ساخته شده اند.حلالهای قوی پاک کننده موجود در لاک پاک کن هستند که ناخن و پوست اطراف آن را خشک و خراب میکنند.

هنگام مواجهه مکرر ناخن با لاک، ناخن لایه رویی خود را به مرور از دست میدهد و در نتیجه ناخن شکننده و پوسته پوسته شده و به طور کلی دچار بدشکلی سطحی میشود. لاکهای ژلی در این مورد بدتر هستند. در پژوهشی در دانشکده پزشکی میامی از اولتراسوند که برای بررسی ناخن استفاده شد و مشخص شد ژل مانیکور باعث نازک شدن ناخن میشود.

related-icon-1_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg  اگر می خواهید بیشتر بدانید:  خانم ها لاک ناخن باعث سرطان و ناباروری می شود!!


ناخن رنگ طبیعی خود را از دست میدهد

یکی دیگر از مشکلاتی که لاک زدن ایجاد میکند تاثیر آن بر رنگ زمینه ناخن است. طبق گفته دکتر استرن، لاک زدن پیاپی عامل ایجاد رنگ زرد ناخوشایند در ناخن است. خوشبختانه همان طور که قطع مصرف چای و قهوه رنگ دندانها را به حالت طبیعی برمیگرداند، عدم مصرف لاک نیز باعث میشود رنگ طبیعی ناخنهایتان بازگردد. گاهی تنها پس از یک هفته زردی ناخن برطرف میشود.

related-icon-1_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg  اگر می خواهید بیشتر بدانید:  استون ناخن شما را خشن و بدرنگ می کند نه لاک!


لکه های سفید روی ناخن برطرف میشوند 

دکتر استرن میگوید هنگامی که مرتبا و به مدت طولانی لاک بزنید، سلول سازی یا بازسازی کراتین باعث ایجاد لکه های سفید و نیز ناهمواری بر روی ناخن میشوند. در اصل لاک زدن و پاک کردن لاک اگر بیش از حد انجام شود، لایه های سطحی ناخن را از بین میبرد و لایه ناهموار و بد شکلی در سطح ناخن باقی می ماند. اگر مدتی ناخنها را لاک نزنید، لکه های سفید گچی روی ناحن محو میشوند و یا این که با رشد ناخن از بین میروند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید:  لاک زدن های هر روزی, عامل چاقی شماست!!


مقدار مواد شیمیایی که دریافت میکنید، کاهش می یابد

بسیاری از مادران به خاطر مواد شیمیایی که از لاک ناخن متصاعد میشود از آن در محیط خانه استفاده نمیکنند. بیشتر لاکهای ناخن ترکیبات شیمیایی دارند که با سقط جنین، نقص مادرزادی، سرطان و بیماریهای ریه ارتباط دارند.

دسته ای از این مواد سمی گروه سمی Formaldehyde فرمالدهید(استفاده فرمالدهید به عنوان یک ضد عفونی کننده همچون گلوتر الدئید می باشد. یکی از کاربردهای فرمالدهید در صنایع چسب سازی است.)، Toluene تولوئن (مایعی بی‌رنگ و آتش‌گیری است و به عنوان حلال در صنایع مختلفی چون رنگ و رزین کاربرد دارد) و dibutyl phthalate دیبوتیل فتالات(یک ترکیب شیمیایی  با شناسه پاب‌کم ۳۰۲۶ است. شکل ظاهری این ترکیب، مایع روغنی بی‌رنگ است.) هستند.

علاوه بر این پژوهشی که توسط دانشگاه دوک و کار گروه محیط زیست صورت گرفت نشان داد که triphenyl phosphate تری فنیل فسفات (ماده شیمیایی رایج در لاکها) در تولید هورمونهایی اختلال ایجاد میکند که با آغاز زود رس بلوغ و چاقی ارتباط دارند. این ماده که در لاک وجود دارد توسط بدن جذب میشود.

related-icon-1_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg  اگر می خواهید بیشتر بدانید:  خطرات لاک های نامرغوب را می دانید؟


توجه بیشتری به سلامتی خود خواهید داشت

آیا میدانستید ناخنها پنجره ای رو به سلامت درون ما هستند؟

با مشاهده تغییرات ناخنها مانند تغییر رنگ، ضخیم شدن یا تغییر شکل ناخنها میتوانید به بیماریهایی مانند آرتروز روماتیسمی، پسوریازیس(صدفک یا داءالصدف بیماری پوستی مزمن خودایمنی است )، مشکلات کبدی، بیماری قلبی و حتی کمبود ویتامین بدنتان پی ببرید. اگر ناخنتان را لاک نزنید بهتر میتوانید از وضعیت درون خود و علائمی که بر روی ناخنتان بروز میکند باخبر شوید.

related-icon-1_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg  اگر می خواهید بیشتر بدانید: ویژگی های یک لاک خوب چیست؟

 

ناخن بدون لاک هم میتواند سبک و مدل زیبایی باشد

اگر یک هفته بگذارید ناخنتان بدون لاک بماند، متوجه میشوید روشهای سالم زیادی برای زیبا کردن آنها دارید. میتوانید با استفاده از سوهانهای چهار طرفه ناخنتان را براق و زیبا کنید (ابتدا از سطح زبر شروع کنید و سپس برای پولیش دقیق تر از سطوح ریزتر استفاده نمایید). همچنین از روغن نارگیل و روغن cuticle کوتیکول(برای نرمی و بازسازی پوست های آسیب دیده ی دورتا دور ناخن استفاده میشود. بعد از انجام مانیکور و کاشت ناخن میتوانید از آن استفاده کنید. این روغن مانع از پوسته پوسته شدن ، ترک خوردن ، زخم شدن و سفت شدن بیش از اندازه اطراف ناخن میشود.این محصول به دو صورت قطره چکانی و برس دار و در رنگ ها و رایحه های مختلفی در بازار موجود است.) برای زیبایی طبیعی ناخن استفاده کنید.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ