داشتن ریش برای مردان مفید است
مردانی که ریش خود را تراشیده بودند، ناقل باکتریهای بیشتری نسبت به افراد دارای ریش بودند. به طور کلی، آلودگی در کارکنان بهداشتی درمانی مرد ریش دار و بدون ریش مشابه است.

مزایای داشتن ریش

چه دوست داشته باشید و چه نداشته باشید، از داشتن ریش خلاصی نخواهید داشت، البته اکنون نتایج تحقیقات نیز دلیل دیگری به مردان میدهد تا از تیغ زدن آن اجتناب کنند. 

چرا که در  پژوهش های اخیر در مجله عفونتهای بیمارستانی، دانشمندان صورت 408 کارمند بهداشتی درمانی مرد را با ریش و بدون ریش تمیز کردند، تا مشاهده کنند که آیا همان گونه که برخی ادعا کرده اند، واقعاً ریش لانه توده مملو از باکتری است یا خیر. چیزی که آنها یافت کردند این بود که، مردانی که ریش خود را تراشیده بودند، ناقل باکتریهای بیشتری نسبت به افراد دارای ریش بودند. به طور کلی، آلودگی در کارکنان بهداشتی درمانی مرد ریش دار و بدون ریش مشابه است. با این حال، برخی از گونه های باکتریایی خاص در کارکنانی که ریش نداشتند شایعتر بود.

انتظار این را نداشتید، درست است؟

 

به گفته محققان، افزایش حضور باکتری میتواند در نتیجه تراشیدن ریش باشد که، میتواند موجب بروز خراشیدگیهایی بسیار ریز بر روی پوست صورت شود و مکانی را برای بقای باکتریها به وجود آورد

اما سئوال دیگر این است که، آیا ریش در کنار توانایی انجام کار خوب امکان بخشیدن قیافه ای واقعاً خوب به مردان را دارد یا خیر. 

برای اطلاعات بیشتر، مجموعه ای تصادفی از ریشها تمیز شدند و برای دکتر آدام رابرتز، یک میکروبیولوژیست در کالج دانشگاه لندن فرستاده شدند، تا بررسی کند که آیا میتواند با استفاده از باکتریهای یافت شده چیزی را پرورش دهد. دکتر موفق به رشد بیش از 100 باکتری مختلف از ریشهای این افراد شد. جالب توجه تر اینکه وی در برخی از ظروف کشت میکروب متوجه شد که چیزی وضوح باکتریهای دیگر را از بین میبرد.این «چیز» یک میکروب یا آنچه که ما اکنون با نام آنتی بیوتیک میشناسیم، بود. 

ما میکروبها را به عنوان دشمن خود میپنداریم، اما پر واضح است که آنها چنین نگاهی نسبت به ما ندارند. باکتریها و قارچها وقت خود را صرف رقابت با یکدیگر میکنند. آنها برای غذا، منابع و فضا با یکدیگر به رقابت میپردازند. با انجام این کار طی هزاران سال، آنهانوعی از پیشرفته ترین سلاحهای شناخته شده برای میکروبها، یعنی آنتی بیوتیک را تکامل داده اند.

علیرغم اینکه هنوز تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع لازم است، اما این یافته ها میتوانند موجب شوند، تا شما نگاهی اندک متفاوت تر به دوستان ریشدار خود داشته باشید. 


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ