روش های جایگزین اکستنشن مو و مژه، کاشت ناخن و لایه برداری و...، برای حفظ سلامتی
در این مقاله برخی اقدامات زیبایی مانند اکستنشن مو و مژه، کاشت ناخن و لایه برداری را که موجب آسیب رسانی به سلامت بدن می شوند، معرفی کرده و روش های جایگزین آن را، معرفی می کنیم.

عوارض اکستنشن مو و مژه، کاشت ناخن، لایه برداری، عمل های زیبایی، برنزه کردن و رنگ مو

امروزه روش های مختلفی برای زیباسازی بیشتر چهره، پوست و مو انجام می شود. بسیاری از مشتریان یا حتی افرادی که این اعمال را روی بدن مشتری انجام می دهند، از عوارض و غرامت آن ناآگاه هستند. در این مقاله برخی اقدامات زیبایی که موجب آسیب رسانی به سلامت بدن می شود را معرفی کرده و روش های جایگزین آن را نیز معرفی می کنیم.

 

اکستنشن مژه دردناک

متخصصان پوست معتقدند که اکستنشن مژه می تواند به مژه های خانم ها آسیب جدی وارد کند. دکتر مارکت دورین می گوید: چسب مورد استفاده در این مژه ها نه تنها موجب حساسیت و آلرژی می شود، بلکه عفونت های باکتریایی و ویروسی را نیز در پی خواهدداشت. البته این اولین باری نیست که پزشکان به خانم ها توصیه می کنند که از این اکستنشن ها دوری کنند، چرا که آمار زیادی از مراجعه به دلیل عفونت مژه در میان افراد دیده شده است. مواد مورد استفاده در اکستنشن ها، برای مدت طولانی روی ساقه مو باقی می ماند و از اکسیژن رسانی به بافت مژه جلوگیری می شود. از سوی دیگر محققان بر این باورند، که استفاده طولانی مدت از این مواد می تواند زمینه بیماری آلوپسی ( طاسی منطقه ای) را فراهم کند. قدرت بالای چسبندگی مواد، موجب تحریک پذیری چشم نیز می شود.

 

جایگزین اکستنشن مژه؟

سعی کنید، از مکمل ضخیم کننده مژه مانند بیوتین استفاده کنید، که می تواند به ضخیم شدن طبیعی مژه ها کمک کند. از سوی دیگر اگر از مژه مصنوعی استفاده می کنید، سعی کنید از مژه های کوتاه یا نصف شده تان استفاده کنید و آن ها را به لبه بیرونی مژه هایتان بچسبانید، بدین ترتیب، نه تنها باعث طبیعی تر نشان دادن مژه هایتان می شود، بلکه فشار کمتری به مژه های شما وارد می کند. فراموش نکنید که در انتخاب اکستنشن مژه، از برندهای کاملا معتبر و شناخته شده استفاده کنید. راه حل ساده دیگر، استفاده از خط چشم قهوه ای یا مشکی در منطقه ریشه مژه هایتان است، که با این روش مژه پرپشت تر به نظر می رسد و دیگر نیازی به استفاده از اکستنشن مژه نیست.

 

لایه برداری نه چندان مفید

این گونه اقدامات، شاید در ظاهر پوست را درخشان نشان دهند، اما می تواند آسیب های برگشت ناپذیری را به پوست وارد کند. اساس لایه برداری شیمیایی بر پایه قرار دادن اسید روی پوست و تخریب لایه های بیرونی آن ساخته شده که با این کار لایه جدید جایگزین آن می شود، اما اگر غلظت اسید در این مواد بالا باشد، لایه برداری منجر به سوختگی سطح پوست می شود. اگر لایه پوست جدید در برابر نور خورشید قرار گیرد، موجب عفونت، زخم و لکه های زیرپوستی می شود که به آن ها هایپرپیگمنتیشن می گویند.

 

جایگزین لایه برداری؟

اگر لایه برداری به منظور درخشان تر و شاداب تر کردن پوست انجام می شود، بهتر است از روش ماساژ صورت به عنوان جایگزین استفاده کنید. پاک کننده های معمولی را به صورت حرکات دایره ای روی صورت بمالید و از وسط به سمت خارج صورت حرکت کنید. گانکین، نوعی ماساژ صورت ژاپنی است که درمانگران به مدت 3 دقیقه روی صورت انجام می دهند. از سوی دیگر، استفاده از سرم ویتامین C روی پوست بلافاصله پس از شست و شوی صورت، برای شاداب و درخشان نشان دادن پوست توصیه شود. ویتامین C حاوی آنتی اکسیدان های محافظ است، که با ماساژ پوست بسیار تاثیرگذار خواهدبود.

 

کاشت ناخن فرسایش گر

آیا شما هم عاشق لاک های آکریلیک هستید؟ نوعی از ماده شیمیایی به نام متیل متاکریلیت یا MMA وجود دارد، که هم اکنون در امریکا و استرالیا استفاده از آن ممنوع شده است، اما متاسفانه در کشورهای دیگر خیلی به آن توجه نشده است. MMA دارای بویی بسیار قوی است و کسانی که در معرض آن قرار می گیرند باید حتما از ماسک استفاده کنند، این ماده شیمیایی با نفوذ در پوست، باعث ایجاد سوزش می شود. استفاده از پودر آکلریلیک برای پوشش و کاشت ناخن، موجب فرسایش ناخن ها و فرورفتگی در سطح ناخن ها می شود.

 

جایگزین کاشت ناخن؟

با انجام مانیکور و کوتاه نگه داشتن ناخن ها، شما می توانید به راحتی کاشت را فراموش کنید. کافی است مرتب ناخن هایتان را به شکل مربعی یا گرد با سوهان شکل دهید، این مدل ناخن، امروزه بیشتر از انواع بلند و تیز آن رایج است. از طرفی، می توانید برچسب های مختلف و متنوعی را که در داروخانه ها ارائه می دهند، خریداری کرده و خودتان با کمک الگوها، ناخن هایتان را رنگ و طراحی کنید. اگر هم اکنون ناخن های شما دچار آسیب های ناشی از موارد آکریلیک کاشت، که قبلا انجام داده اید، شده است، بهتر است دوبار در روز ناخن هایتان را داخل روغن زیتون یا روغن نارگیل قرار دهید.

 

روی زشت جراحی ها

تا زمانی که شدت خطرات سیلیکون صنعتی در سال 2013 کشف شد و همه متوجه افزایش آمار و واکنش های التهابی و پارگی در اثر استفاده از این سیلیکون ها شدند، کسی از خطرات جدی روش های عمل جراحی زیبایی سینه آگاهی نداشت. متاسفانه معمولا کلینیک های زیبایی در سراسر جهان بیماران را از عوارض و خطرات این جراحی ها آگاه نمی کنند. طیف عظیمی از عوارض و بیماری ها، در پی عدم آگاهی مردم از عوارض ایمپلنت های مختلف زیبایی، به وجود می آید. البته هر چه کیفیت جراحی پایین تر باشد، عوارض ناشی از آن شدیدتر خواهد شد. عوارضی همچون پارگی، کبودی، خونریزی، عفونت و غیره.

 

جایگزین جراحی های زیبایی؟

یکی از متخصصان می گوید: فرانسوی ها از دوش آب سرد برای سفت کردن سینه هایشان استفاده می کنند. شما می توانید به مدت 30 ثانیه آب سرد را مستقیما روی سینه هدایت کرده که این کار موجب انقباض عروق خونی و سفت شدن موقت پوست می شود که با تکرار این روش به صورت روزانه، تغییر زیادی را حس خواهید کرد. از سوی دیگر، می توانید از ترفندهای آرایشی استفاده کنید و با استفاده از کمی کرم برنزه کننده میان قفسه سینه و تیره تر کردن این ناحیه، زیبایی قابل توجهی را احساس کنید و البته بهتر است با استفاده از یک گردنبند درخشان یا مرواریدی در بالای گردن، توزان خوبی را به وجود بیاورید.

 

تونرهای برنزه کننده پرحاشیه

افزایش تعداد مصرف کنندگان تونرهای پرضرر و خطرناک بسیار نگران کننده است. کلینیک های سرطان شناسی، نگران افزایش تعداد خال های پوستی زنان بر اثر مصرف مواد برنزه کننده هستند، که ممکن است برخی از این خال ها، بدخیم و سرطانی باشند. شرکت ها برای ساخت چنین محصولاتی، که به راحتی پوست را تیره و مات می کند، هنوز به طور کامل بررسی نشده اند، بهتر است تا روشن شدن کامل این قضیه در مصرف چنین موادی محتاط باشید.

 

جایگزین کرم های برنزه کننده؟

استفاده از تونرهایی که در مدت طولانی تر و به تدریج پوست را تیره تر می کنند، اثرات مخرب به مراتب کمتری دارد. لایه برداری پوست قبل از برنزه کردن باید از 24 ساعت قبل انجام شود. بسیاری از افراد این کار را دقیقا قبل از برنزه کردن انجام می دهند، که درست نیست و بهتر است اسکراب یا لایه بردارتان فاقد چربی باشد، چون در این صورت پوست به طور یکنواخت تیره نمی شود.

 

رنگ موی خطرناک

یک مطالعه کمی نشان می دهد که، 85 درصد سالن های زیبایی، قبل از رنگ کردن موها، تست آلرژی را روی موی افراد انجام نمی دهند. پراکسید هیدروژن و آمونیاک بکار رفته در روشن کننده های مو، می تواند به چشم و پوست آسیب زده و باعث سوزش، التهاب و تاول شود. البته اکثر آرایشگرها از آمونیاک یا پراکسید بالای 9 درصد استفاده نمی کنند، زیرا موجب ریزش موی دائمی و زخم شدن پوست سر می شود. در مورد رنگ موها نیز ترکیبات شیمیایی موجود در آن ها، می تواند باعث ریزش مو و واکشن های آلرژیک مانند بثورات و سوختگی های پوستی شود. در رنگ موها، ترکیب PPD یا پارافین دیامین، موجب آبسه شدید پوستی می شود که البته هرچه رنگ موها تیره تر باشد، مقدار این ترکیب در رنگ مو بیشتر خواهد بود.

 

جایگزین رنگ مو؟

مقدار متوسط PPD حدود 2 درصد در هر رنگ مو است. امکان ندارد رنگ موهای گیاهی بدون آمونیاک، با درصد حداقل زیر 4 دهم درصد PPD را پیدا کنید. پیشنهاد می شود از موس های رنگ کننده مو یا شامپوهای مخصوص رنگ که کمی رنگ به ترکیباتشان اضافه شده، استفاده کنید. اگر موهایتان خاکستری است، از رنگ های قهوه ای بلوطی استفاده کنید. البته این محصولات تنوع رنگی بسیاری دارند، که می توانید با توجه به رنگ موهای خودتان از آن ها استفاده کنید.

 

اکستنشن موی پرخطر

در سال 2012 آماری مبتنی بر مرگ 20 نفر در اثر واکنش آلرژیک به چسب لاتکس مورد استفاده در اکستنشن مو اعلام شد. به طور حتم مواد چسبی این محصولات که به طور مستقیم با پوست سر در تماس است، می تواند آسیب رسان باشد. یک متخصص پوست معتقد است که خطر اصلی مربوط به چسب مورد استفاده است. بدین صورت که این مواد ممکن است وارد جریان خون سر شده و باعث شوک آنافیلاکتیک، در خانم هایی که به لاتکس حساسیت دارند، شود. خطر دیگر چسب، بیماری آلوپسی است که موجب ریزش ناحیه ای موی سر می شود.

 

جایگزین اکستنشن مو ؟

روش جایگزین چسب، استفاده از میکرو حلقه های اکستنش است که در برخی سالن ها استفاده می شود و به مدت 3 تا 4 ماه ماندگاری دارد و برداشتن آن ها برخلاف چسب، هیچ آسیبی به موها وارد نمی کند. امروزه بسیاری از چهره های معروف از این روش اکستنشن استفاده می کنند. این مواد در چند مرحله و منطبق با رنگ موی شما به کار می رود. در مجموع، اگر از اکستنشن مو استفاده می کنید، بهتر است ریشه موهایتان را تقویت کنید و مصرف پروتئین در مواد غذایی تان را افزایش دهید. گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات و آجیل می تواند به رشد طبیعی موهای تان کمک کند و پروتئین مورد نیاز موهایتان را تامین کند.



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir