کرمی که می خرید، حتما باید این ویتامین ها را داشته باشد
در این گزارش دكتر آنیتا ستورنهام پزشك عمومی و كارشناس محصولات مراقبت از پوست، در مورد ضروری ترین ویتامین ها برای تركیب در محصولات مراقبت از پوست ( کرم و لوسیون ها)  و دلیل نیاز به آنها توضیح می دهد.

چه ویتامین هایی برای سلامت پوست موثر هستند؟

درحالیكه انسان ویتامین های كافی را از طریق میوه و سبزیجات دریافت می كند، اما ممكن است در مورد فواید این ویتامین ها در محصولات مراقبت از پوست خود آگاهی نداشته باشد. كارشناسان با تاكید بر ضرورت تغذیه پوست برای برخورداری از یك پوست سالم و درخشان می گویند، دانستن اینكه در زمان انتخاب محصولات مراقبت از پوست باید به دنبال چه ویتامین هایی بود، می تواند به انسان در مراقبت از پوست خود كمك كند.

در این گزارش دكتر آنیتا ستورنهام پزشك عمومی و كارشناس محصولات مراقبت از پوست، در مورد ضروری ترین ویتامین ها برای تركیب در محصولات مراقبت از پوست و دلیل نیاز به آنها توضیح می دهد. به گفته وی، برای برخورداری از یك پوست سالم، لازم است كه از داخل، پوست را با مصرف یك رژیم غذایی متعادل و مغذی كه مملو از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اكسیدان باشد، تغذیه كرد. همچنین لازم است كه پوست از خارج نیز با استفاده از محصولات مراقبتی تغذیه كننده پوست كه مملو از آنتی اكسیدان ها و مواد مغذی پوستی باشد، تغذیه شود.

توصیه های غذایی برای مصرف ویتامین ها و مواد معدنی در رژیم غذایی به منظور برخورداری از یك پوست سالم، شامل همان مواد مغذی است كه توصیه می شود در محصولات مراقبت از پوست نیز استفاده شوند. که این مواد مغذی عبارتند از:

 

ویتامین C

ویتامین C (اسید اسكوربیك) از جمله ویتامین های چند كاره ای است كه باید به دنبال آن در محصولات مراقبت از پوست گشت. ویتامین C بهترین ویتامین چندكاره برای پوست است. ویتامین C یك آنتی اكسیدان قوی است كه خواص محافظت از پوست در برابر اشعه UV دارد و به محافظت و ترمیم پوست، افزایش كلاژن و كاهش رنگدانه های پوستی كمك می كند.

 

ویتامین B

ویتامین B از دیگر ویتامین هایی است كه به هنگام خرید محصولات مراقبت از پوست باید به دنبال آن گشت. ویتامین B یك تقویت كننده قوی پوستی است كه به صورت یك عامل روشن كننده موثر پوستی نیز عمل می كند. با استفاده منظم از ویتامین B می توان شاهد كاهش لكه های پوستی هایپرپیگمانتاسیون ( Hyperpigmentation ) یا تجمع غیریكنواخت رنگدانه ها در پوست خود بود. ویتامین B همچنین پتانسیل درمان آكنه و بیماری روزاسه (قرمزی صورت) را دارد.

 

ویتامین E

از دیگر ویتامین هایی كه در محصولات مراقبت از پوست باید وجود داشته باشد، ویتامین E است. این ویتامین، آنتی اكسیدان قدرتمند دیگری است كه به آبرسانی و جوان سازی پوست كمك می كند. ویتامین E یك مرطوب كننده عالی است كه عمل ضد التهابی قوی نیز دارد و می تواند از بروز علائم پیری پیش از موعد پیشگیری كند. همچنین ویتامین E یك تقویت كننده عالی كلاژن محسوب می شود كه با تحریك عوامل رشد سلول های پوستی عمل می كند.

 

ویتامین K

ویتامین K یك ویتامین ضروری برای لخته شدن خون است و می تواند به جوانتر به نظر رسیدن پوست نیز كمك كند. ویتامین K بر روی مویرگ های پوست در زیر ناحیه چشم اثر می گذارد و به كاهش حلقه های تیره و پف زیر چشم كمك می كند. این در حالی است كه افزایش تولید كلاژن از دیگر ویتامین ها به تقویت و محكم شدن پوست اطراف چشم كمك خواهد كرد.

 

مواد معدنی

روی و گوگرد دو ماده معدنی هستند كه به صورت ضد التهاب و آنتی باكتریال عمل می كنند. از آنجایی كه روی حامل ویتامین A است، موجب ترغیب سلامت پوست می شود. درحالیكه گوگرد به عنوان یك ضد عفونی كننده عمل كرده و به كنترل چربی پوست كمك می كند. هر دوی این مواد معدنی به كنترل چربی پوست كمك می كنند. اگر پوستی چرب، دارای منافذی باز و یا مستعد شكنندگی دارید، به هر دوی این مواد معدنی نیاز دارید.

زینك اكساید نیز یكی از مواد مهم در فرمولاسیون كرم های ضد آفتاب محسوب می شود. این ماده به دلیل قابلیت بالای محافظت كنندگی از پوست در برابر نور خورشید و پیشگیری از آسیب پوستی شناخته شد است. درحقیقت، زینك اكساید بی خطرترین و موثرترین ماده ای است كه از پوست در برابر اشعه های امواج بلند UVA محافظت می كند.

 

مس

مس یك ماده معدنی و آنتی اكسیدان است كه با تحریك كلاژن سازی به كاهش خطوط ریز چین و چروك كمك می كند.ثابت شده است كه این فلز قابلیت هایی برای مبارزه با چین و چروك، درمان زخم ها و مبارزه با ریزش مو دارد.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:irna.ir