روزه داری آکنه و خشکی پوست را بدتر می کند؟
برخی از بیماران پوستی (مانند مبتلایان به انواع اگزما) نیز گمان می‌کنند با روزه گرفتن حالشان بدتر و خشکی پوست‌شان تشدید می‌شود. اما...

روزه‌داری سبب تشدید بیماری‌های پوستی می‌‌شود

ماه رمضان امسال با روزهای گرم تابستان مصادف شده و از این و آن زیاد می‌شنویم که کم‌آبی و به‌هم‌ریختگی ساعت‌های خواب در روزهای روزه‌داری می‌تواند عوارضی برای پوست داشته باشد اما مستندات علمی در این رابطه که روزه‌داری سبب تشدید بیماری‌های پوستی می‌‌شود، وجود ندارد.

برخی از بیماران پوستی (مانند مبتلایان به انواع اگزما) نیز گمان می‌کنند با روزه گرفتن حالشان بدتر و خشکی پوست‌شان تشدید می‌شود. اما واقعیت این است که مواجهه پوست با:

  1. باد گرم 
  2. مواد شوینده
  3. بیش از حد شستن آن
  4. کم‌آبی بدن

می‌تواند سبب خشکی پوست یا تشدید آن شود ولی اگر فرد بین افطار تا سحر به اندازه کافی مایعات دریافت کند و در طول روز هم مراقب تهاجمات خارجی باشد، پوست به واسطه روزه‌داری خشک نمی‌شود.

درعین حال، بیماران مبتلا به اگزما و خشکی پوست می‌توانند از کرم‌های مرطوب‌کننده قوی مثل اوره و اوسرین و کرم‌های درمانی که برای آنها تجویز شده، استفاده کنند.

توصیه می‌کنم روزه‌داران از چای غلیظ و نوشیدنی‌های مدر (ادرار آور) هم استفاده نکنند تا آب بدن از دست نرود.

علت تشدید آکنه در این ماه نیز عمدتا مصرف بیشتر مواد قندی به ویژه زولبیا و بامیه است. افراد مبتلا به آکنه باید به جای این مواد از میوه‌ها و سبزی‌های تازه و فیبردار استفاده کنند.

در ضمن برخی بیماران که راکوتان و سایر داروها را با تجویز پزشک استفاده می‌کنند باید توجه داشته باشند گرمای هوا و روزه‌داری، خشکی لب و مخاط را که عارضه این داروست، تشدید می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم این بیماران از چرب‌کننده‌های لب و بینی استفاده کنند.


به هر حال در ماه رمضان حجم مواد غذایی دریافتی و ساعات دریافت آن تغییر می‌کند و این موضوع می‌تواند سبب ریزش مو نیز بشود. برای پیشگیری توصیه می‌شود از تمام گروه‌های غذایی در افطار و سحر استفاده کنید و اگر این امکان وجود ندارد، از مولتی‌ویتامین کمک بگیرید.

دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده
متخصص پوست، رئیس انجمن متخصصان پوست ایران


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamat.ir