چرا کریستیانو رونالدو از معدود فوتبالیست‌هایی است که هیچ اثری از تتو یا خالکوبی روی بدنش ندارد؟
کریستیانو رونالدو، دارنده توپ طلای جهان، بازیکن ۳۱ ساله و محبوب تیم ملی پرتغال و تیم باشگاهی رئال مادرید، جزو معدود فوتبالیست‌های مشهوری است که هیچ اثری از تتو یا خالکوبی روی بدن او مشاهده نمی‌شود. رونالدو درباره دلیل این کار...

عوارض تتو و خالکوبی

کریستیانو رونالدو، دارنده توپ طلای جهان، بازیکن ۳۱ ساله و محبوب تیم ملی پرتغال و تیم باشگاهی رئال مادرید، جزو معدود فوتبالیست‌های مشهوری است که هیچ اثری از تتو یا خالکوبی روی بدن او مشاهده نمی‌شود. رونالدو درباره دلیل این کار خود به خبرنگاران گفته است که او با اهدای ۲ بار خون در سال، جزو اهداکنندگان مستمر خون است و به همین خاطر هم دور خالکوبی را خط کشیده است.

ماجرای اهدای خون کریس از آنجا شروع شد که او فهمید پسر هم‌تیمی‌اش، کارلوس مارتینز، مبتلا به سرطان خون و محتاج خون و پیوند مغز استخوان است. همین مساله کافی بود تا رونالدو آستین بالا بزند و جزو اولین داوطلب‌های اهدای خون برای پسر هم‌تیمی خود شود. از آن به بعد هم کریس، برای کمک به نیازمندان سالی دو بار خون اهدا کرد و به همین دلیل هم به طور کلی دور تتو و خالکوبی را خط کشید.

تتو یا خالکوبی، می‌تواند شانس ابتلا به بیماری‌های عفونی پوستی و خونی مانند ایدز و هپاتیت را بالا ببرد و از آنجایی که این بیماری‌های عفونی می‌توانند تا چندین سال در بدن نهفته بمانند، افرادی که تتو و خالکوبی می‌کنند اجازه اهدای خون نخواهند داشت.

 
دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره عوارض تتو و خالکوبی به این موارد اشاره می‌کند:

 

از بین رفتن سد دفاعی پوست با تتو

پوست اولین سد دفاعی بدن در برابر ورود میکروب‌ها است و با تتو کردن این سد دفاعی مورد تهاجم قرار می‌گیرد، چون در این فرآیند، سوزن در یکی از سدهای دفاعی بدن نفوذ می‌کند و همراه خود عوامل میکروبی را وارد بدن می‌کند.

رنگ‌های تتو هم ممکن است واکنش‌های ایمنی بدن را تحریک کنند. با انجام تتو سلول‌ها، ملتهب، بنفش رنگ و به صورت دانه‌های تسبیح برجسته می‌شوند. افرادی که سابقه نقص سیستم ایمنی بدن دارند، باید دور تتو را خط بکشند.

 

تتو و حساسیت‌های پوستی

رنگ‌هایی که در تتو استفاده می‌شوند، به خصوص رنگ قرمز ممکن است ایجاد حساسیت کنند. در این صورت پوست، قرمز و دچار خارش می‌شود. این حساسیت‌های پوستی، سال‌ها پس از انجام تتو ممکن است ظاهر شوند. پزشکان پوست گاهی برای از بین بردن چنین حساسیت‌هایی، مجبورند از داروهای هورمونی قوی استفاده کنند.

 

تتو و مشکلات پوستی

بسیاری از رنگ‌های تتو فقط از مرکب ساخته شده‌اند و عوارض پوستی شدیدی ایجاد می‌کنند. در اطراف ناحیه‌ای که رنگ تتو تزریق شده است، ضایعه‌هایی به نام گرانولوما به وجود می‌آید که پُر از سلول‌های ماکروفاژ (گلبول های سفید بیگانه خوار) است که تلاش می‌کنند رنگ تتو را ببلعند و از پوست پاک کنند، به‌خصوص اگر رنگ تتو حاوی جوهر قرمز باشد. همچنین در محل تتو ممکن است کلوئید (برآمدگی در محل التیام زخم) ایجاد شود که افراد سیاه پوست بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند.

 

تتو و عفونت پوستی

تتو ممکن است موجب عفونت باکتریایی موضعی شود. علایم این عفونت شامل قرمزی، گرمی، خارش، تورم و چرک است. اگر آرایشگر شما از وسایل استریل استفاده نکند، امکان به وجود آمدن این عفونت‌ها بیشتر خواهد بود و گاهی اوقات بیمار تا آخر عمر باید از پماد یا کورتون‌های تزریقی استفاده کند.

 

بیماری‌های خونی کشنده

اگر وسایل تتو، آغشته به خون افراد بیمار باشد، احتمال انتقال بیماری‌های ایدز و هپاتیت C وجود دارد که از بیماری‌های کشنده و خطرناک هستند. هپاتیت B ، کزاز و سل هم با این روش منتقل می‌شوند.

 

پاک نشدن رنگ تتو

اگر رنگ تتو به لایه ماندگار پوست تزریق شود، برای همیشه باقی می‌ماند و قابل پاک شدن نیست، ولی در صورتی که در لایه‌های سطحی تزریق شود، به تدریج کم رنگ می‌شود و از بین می‌رود. در عین حال اگر ماده ی تتو کربنی باشد، می‌توان آن را به وسیله لیزر برداشت، ولی اگر مواد رنگی به خصوص قرمز و قهوه‌ای و زرد باشد، به دلیل وجود ترکیبات آهن در این رنگ‌ها امکان برداشتن آنها وجود ندارد و حتی با استفاده از لیزر نیز ناحیه تزریق شده، برای همیشه تیره رنگ باقی می‌ماند.

 

تتوی چشم و آسیب بافت‌های چشم

بسیاری از خانم‌ها برای اینکه خودشان را از آرایش چشم راحت کنند، تصمیم می‌گیرند که خط چشم را روی چشم‌های‌شان تتو کنند، در حالی که این کار عوارض زیادی در پی خواهد داشت. مشکل اصلی این است که آرایشگری که این کار را انجام می‌دهد، از ساختمان چشم و بافت‌های حساس آن هیچ‌گونه آگاهی ندارد و این امر باعث می‌شود که هنگام وارد کردن سوزن به پشت پلک، آسیب بافت‌های چشمی رخ دهد. گاهی در صورتی که سوزن خیلی عمقی در بافت پلک وارد شود، باعث پارگی پلک و آسیب بافت‌های کره چشم خواهد شد.از طرف دیگر وارد شدن رنگ تتو به داخل چشم می‌تواند باعث حساسیت چشمی شود.

 

استریل نبودن وسایل تتو

تنها روشی که میکروب‌ها را کاملا از بین می‌برد، استفاده از اتوکلاو کلاس B است که این روزها وزارت بهداشت، استفاده از آن را برای تمام دندان‌پزشکان اجباری کرده است. این اتوکلاو‌ها بسیار گران هستند و تهیه آن حتی برای مراکز درمانی هم بسیار پُرهزینه است.

در چند آرایشگاه، چنین اتوکلاوی برای استریل کردن وسایل تاتو وجود دارد؟!

بدون شک یا در هیچ ‌کدام چنین وسیله‌ای وجود ندارد و یا نوعی وجود دارد که استریل کردن وسایل را با این دقت انجام نمی‌دهد.

دستگاه و سوزن تتو مستقیما با خون در تماس می باشد و همیشه آغشته به خون افراد مختلفی است که برای تاتو به آرایشگاه می‌آیند. حتی اگر یکی از این افراد دچار ایدز یا هپاتیت باشد، به آسانی با عدم استریل دقیق وسایل تتو، این بیماری ها به دیگران منتقل خواهند شد.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatism.com