پیشگیری از افتادگی پوست و ماهیچه های صورت
از ماهیچه های صورت بسیار کم استفاده می شود و زودتر از بقیه نواحی شروع به شل شدن و تغیر شکل می کنند. راهکارهای جلوگیری از این اتفاق و کنترل عوامل تشدید افتادگی پوست و ماهیچه های صورت را، در این مقاله بررسی خواهیم کرد

چگونه از افتادگی ماهیچه ها و پوست صورت پیشگیری کنیم

از ماهیچه های صورت بسیار کم استفاده می شود، به همین دلیل ضعیف هستند و زودتر از بقیه نواحی شروع به شل شدن و تغیر شکل می کنند. برای جلوگیری از این اتفاق چه راهکارهایی وجود دارد؟ چه عواملی آن را تشدید می کنند و تا چه حد قابل کنترل هستند؟ در این مقاله پاسخ بسیاری از این پرسش ها را دریافت می کنید.

 

گفته می‌شود بالا رفتن سن، در نوع چاقی صورت تاثیر دارد. درست است؟

هرچه سن پایین تر باشد قسمت‌های بالایی صورت پرتر و قسمت‌های پایین خالی‌تر است؛ پس صورت حالت پنج معکوس، یا قلب را به خودش می‌گیرد. یعنی قسمت بالای صورت كه گونه و ناحیه دور چشم است پرتر و قسمت فك خالی‌تر است. اما هرچه سن بالاتر می‌رود این روند و شکل آن برعكس می‌شود. صورت در سنین بین ۱۸ تا ۲۵سالگی به شکل پنج معكوس است. با افزایش سن، اسكلت صورت و گونه‌ها كوچك می‌شوند، چربی‌های قسمت بالای صورت ثابت شده و  چربی ها در ناحیه فك و غبغب جمع می‌شوند.

 

age-fat-face.jpg

 

به جز ژنتیک، چه عوامل دیگری در چاقی صورت نقش دارند؟

اگر فرد چاق باشد، صورتش نیز مانند سایر قسمت‌های بدن چاق می‌شود. بعضی‌ها با بالا رفتن سن، صورت چاقی پیدا می‌كنند و نشانه‌های آن در قسمت‌های پایین صورت ظاهر می‌شود. به دلیل افزایش سن، به ویژه در خانم‌های بالای ۴۰ سال، ترشح هورمون استروژن كاهش پیدا می‌كند و فیبرهایی كه حالت كششی پوست را حفظ می‌كنند، مانند «كلاژن نوع سه»، كاهش می‌یابد و به جای آن كلاژن «نوع یك» كه غیركششی است، اضافه می‌شود.

فیبرهای الاستین به مرور زمان از بین می‌روند، بنابراین پوست مانند پارچه‌ای كه كش آن را قطع كرده‌ایم شل و آویزان می‌شود و پوست پایین صورت جمع شده و به جای گونه، لپ ایجاد می‌شود.

در بعضی از افراد این روند متفاوت است و فرد به جای داشتن گونه‌های پهن، قسمت فك پایین صورت پهن و از غبغب پر می‌شود. البته دلیل بخشی از این تغییرها ارثی است و بستگی به ژنتیك فرد دارد.

در بعضی‌هاتا سنین بالا نیز غبغب ایجاد نمی‌شود، اما افرادی که زمینه ارثی دارند و غضروف حنجره‌شان جلو و چانه‌شان كوچك است به سرعت غبغب پیدا می‌كنند.

 

با این حساب لاغر شدن كل بدن روی لاغری صورت تاثیر دارد؟

معمولا اولین جایی كه در بدن لاغر می‌شود صورت است. افرادی كه رژیم می‌گیرند به سرعت تغییراتی در چهره‌شان ایجاد می‌شوند، در‌حالی که این تغییرات در قسمت‌های دیگر بدن دیرتر ظاهر می‌شوند. لاغر شدن سریع صورت به این دلیل رخ می‌دهد كه چربی‌های صورت بسیار سطحی هستند و از نوع چربی‌های سفیدند كه زودتر آب می‌شوند. البته باید اشاره کنیم که چربی‌های صورت پس از یك بار رژیم گرفتن و لاغر شدن دیگر برگشت‌پذیر نیستند و اگر فرد چاق شود، بخش‌های دیگر بدنش چاق می‌شوند، اما معمولا صورت دیگر چاق نمی‌شود.

 

  چه روش‌هایی را برای لاغری صورت پیشنهاد می‌کنید؟

اگر كسی چاق است و اضافه‌وزن دارد، می‌تواند با رژیم درمانی و ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا و ایروبیك صورتش را لاغر كند. ماساژ صورت راه دیگری برای لاغر كردن صورت است. توصیه می‌شود هر روز صبح به مدت ۱۵ دقیقه صورتتان را با روغن‌های طبیعی مانند روغن آفتابگردان، روغن زیتون، روغن كنجد و گلاب ماساژ دهید زیرا ماساژ صورت باعث می‌شود پوست سفت و چاقی صورت كمتر شود.

 

چگونه باید صورت را ماساژ دهیم؟

ماساژ صورت باید از پایین به بالا و از مركز به سمت محیط انجام شود، یعنی از گوشه‌های دهان، گوشه‌های چشم و چانه شروع و به سمت گوش‌ها و موها كشیده شود. به عبارت دیگر، ماساژ را از مركز صورت یعنی دو طرف بینی، چشم‌ها و دهان شروع کنید و به سمت بیرون ادامه دهید. پس از پایان ماساژ، صورت باید یك دقیقه در همان وضعیت نگه داشته شود.

هر گونه ماساژ پوست صورت باعث كلاژن‌سازی بیشتر می‌شود، البته به شرطی که ماساژ شش ماه ادامه پیدا كند، زیرا شش ماه ماساژ هر روز به مدت ۱۵ دقیقه با روغن‌های مختلف باعث افزایش میزان كلاژن‌سازی پوست می‌شود.

 

خیلی‌ها نگران چروكیدگی صورت پس از لاغری هستند. چه توصیه‌ای‌دارید؟

اگر فرد چاقی لاغر شود، زمانی که چربی زیر پوستش كم شود، پوستش شل می‌شود. شل شدن پوست یعنی چروكیدگی و ظاهر شدن یا عمیق‌تر شدن خط خنده. لاغری صورت می‌تواند باعث چروكیدگی دور لب‌ها، دور پلك و دور چشم‌ها شود، ابروها را پایین بکشد، كنار شقیقه‌ها و گونه‌ها و زیر چشم را خالی کند یا منجر به تیرگی دور چشم شود. روند لاغری حتما  باید زیر نظر متخصص انجام شود و ورزش صورت نیز فراموش نشود.

 

چه ورزش‌هایی برای صورت وجود دارند؟

به طور كلی ۱۷ نوع ماهیچه در صورت وجود دارند، كه تمام حركات صورت و هیجانات انسان را نشان می‌دهند. تفاوتی كه انسان با جانداران دیگر دارد این است كه می‌تواند احساس‌هایش را بدون كلام در چهره‌اش پدیدار كند. اخم، عصبانیت و خوشحالی با یك نگاه در چهره ظاهر می‌شوند، بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم كه ۱۷ نوع حركت برای ماهیچه‌های صورت وجود دارد.

 

  کمی هم درباره نقش تغذیه روی لاغری صورت توضیح دهید.

  مصرف نمك را كاهش دهید زیرا موجب ایجاد پف زیرچشم می‌شود.

   میوه و سبزیجات باید در رژیم غذایی وجود داشته باشند زیرا در لاغری صورت تاثیرگذارند. سبزیجات، تعادل چربی‌ها را در بدن حفظ کرده و مانند یك كاتالیزور (ایجادكننده تعادل) عمل می‌كنندهمچنین املاح معدنی و كمیابی كه در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند موجب واكنش‌های شیمیایی بدن می‌شوند. اگر این واكنش‌ها انجام نشوند، بدن حالت شادابی خود را از دست داده ، فرد كسل می‌شود.

 

 نظرتان درباره قرص‌های چربی‌سوز و کرم‌های لاغری چیست؟

اگرچه قرص‌های لاغری تمام قسمت‌های بدن، به‌خصوص صورت را لاغر می‌کنند ولی مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود زیرا عوارض شیمیایی متعدد و گاه بسیار ناگواری به همراه دارد. کرم‌های لاغری نیز تاثیر زیادی روی لاغر كردن پوست ندارند و تنها به صورت محدود و جزیی تاثیر می‌گذارند.

 

 آیا عمل‌های زیبایی لاغری صورت برای مردان هم مناسب است؟

مردان پوست خشن، محكم و غدد چربی زیادی دارند و عمل‌ها روی پوستشان به آسانی انجام نمی‌شود. مردان موارد مناسبی برای عمل‌های زیبایی نیستند.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: tandorosti.hmg.ir