درمان اورژانسی سوختگی در اسیدپاشی
لانتوری، روایت‌گر عشقی پرالتهاب و همراه با تنش‌های فراوان است که در نهایت، به جنون عاشق و اسیدپاشی به معشوق منجر می‌شود! براساس آمارهای رسمی، زنان، بیشترین قربانیان اسیدپاشی در سراسر جهان هستند.

درمان سوختگی با اسید

اگر اهل سینما و تازه‌های سینمایی باشید، حتما می‌دانید که فیلم لانتوری با بازی نوید محمدزاده، باران کوثری و مریم پالیزبان، این روزها در حال شکستن رکورد گیشه‌ها است. لانتوری، روایت‌گر عشقی پرالتهاب و همراه با تنش‌های فراوان است که در نهایت، به جنون عاشق و اسیدپاشی به معشوق منجر می‌شود!

براساس آمارهای رسمی، زنان، بیشترین قربانیان اسیدپاشی در سراسر جهان هستند و ۶۰ درصد از آمار اسیدپاشی‌های کل دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. بنگلادش، هند و پاکستان، بیشترین درصد اسیدپاشی به زنان، آن هم به خاطر شکست‌های عشقی و عاطفی یا بدبینی‌های شوهر و خانواده شوهر به زن را به خود اختصاص داده‌اند. حالا شاید این سوال برای خیلی از افراد پیش بیاید که:

بهترین و موثرترین راه اورژانسی برای فردی که دچار سوختگی با اسید شده است، چیست؟

 

دکتر رضا وقردوست، فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی در این باره می‌گوید: نوع درمان سوختگی با اسید به:

  • -مقدار اسید پاشیده شده
  • -مدت زمانی که اسید روی پوست باقی مانده است 
  • -میزان سوختگی ایجاد شده

بستگی دارد. سوختگی با اسید از سطحی تا عمقی، درجه‌بندی می‌شود. اگر مقدار کمی اسید روی پوست فرد، پاشیده شده باشد و اطرافیان، او را به سرعت به بیمارستان برسانند و شست‌وشوی سریع و مناسب برای بیمار انجام شود، درجه عمق سوختگی هم کمتر می‌شود.

برای سوختگی‌های درجه ۱، کارهای ساده‌ای مانند استفاده از پماد و شست‌وشو انجام می‌شود. در صورتیکه، عمق سوختگی با اسید، زیاد و مانند سوختگی‌های درجه ۲ عمقی به بالا باشد، برای این بیماران، کارهایی مانند گرفت انجام می‌شود که معمولا اسکاری برای بیمار، باقی می‌گذارد. برای درمان سوختگی‌ با اسید درجه ۲ سطحی به پایین و بیمارانی که در مرحله حاد قرار داشته باشند، درمان‌های معمولی سوختگی انجام می‌شود. هنگامی که بیماران از فاز حاد خارج شدند یا اسکارهای آنها، مشکلی را برایشان ایجاد کرد و وارد فاز مزمن شدند، ما می‌توانیم برای آنها، کارهای ترمیمی را انجام بدهیم. بهترین روش برای درمان این بیماران، به خصوص اگر از ناحیه صورت، آسیب دیده باشند، استفاده از Tissue Expander یا همان اتساع نسجی است. یعنی اینکه بافت قسمت‌های سالم بدنشان را با چیزی شبیه به اتساع نسجی افزایش بدهیم و این بافت سالم را به جای بافت ناسالم و سوخته قرار بدهیم.

 وقردوست به این نکته هم اشاره می‌کند که افرادی که تحت پوشش بیمه هستند، تنها این دستگاه اتساع نسجی که حدود ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد را خریداری می‌کنند و معمولا سایر هزینه‌ها به عهده دولت خواهد بود.

 

هزینه درمان چنین بیمارانی تقریبا چقدر است؟

هزینه درمان این بیماران، در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی،‌ بسیار متفاوت است. یعنی، از آنجایی که بیمه‌ها، درمان سوختگی با اسید را تحت پوشش خود قرار می‌دهند، ممکن است هزینه این نوع درمان در یک بیمارستان دولتی حدود ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان بشود اما در بیمارستان خصوصی، ممکن است این رقم تا ۲۰ برابر هم بالاتر برود. البته ناگفته نماند که هزینه درمان، به وسعت و محل سوختگی هم بستگی دارد. اما به هر حال، این کار در بیمارستان‌های دولتی با هزینه‌های بسیار پایینی صورت می‌گیرد.

 

متاسفانه خیلی از افراد فکر می‌کنند که درمان سوختگی با اسیدپاشی، فقط در خارج از کشور به صورت خوب انجام می‌شود در صورتی‌که ما در درمان‌های سوختگی، ترمیمی و پلاستیک، هیچ چیزی از تمام دنیا کم نداریم و هر کاری که در دنیا برای درمان چنین بیماری‌هایی انجام می‌شود را ما هم می‌توانیم در ایران انجام بدهیم. در حال حاضر، روزانه نزدیک به ۴ عمل ترمیمی سوختگی با استفاده از Tissue Expander در بیمارستان مطهری تهران انجام می‌شود.

 مهم‌ترین توصیه این فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی : «مهم‌ترین نکته‌ای که گفتن آن در مورد درمان اورژانسی اسیدپاشی ضروری به نظر می‌رسد، این است که خود فرد یا اطرافیان او تا پیش از رسیدن اورژانس یا رساندن او به بیمارستان،‌ تا جایی که می‌توانند، عضوی که روی آن اسید پاشیده شده است را با آب ساده فراوان، بشویند و از هیچ نوع داروی خنثی‌کننده‌ای استفاده نکنند.

مثلا اسید را با قلیا نشویند و به جای این کار، فقط و فقط از آب زیاد برای شست‌وشو کمک بگیرند. معمولا اسیدپاشی‌های عمدی در ناحیه صورت انجام می‌شود و چون اسیدهای قوی برای این کار استفاده می‌شوند، متاسفانه عمق سوختگی و آسیب رسیدن به بافت صورت و حتی چشم‌ها، بالا می‌رود و کار بیمار به فاز مزمن کشیده می‌شود. بنابراین، بهتر است که اطرافیان به جای دنبال کردن فرد خاطی یا از دست دادن کنترل خود، تا می‌توانند از آب فراوان برای شست‌شوی محل سوختگی کمک بگیرند تا شاید بتوانند از این طریق، عمق سوختگی را کاهش دهند». 


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatism.com