این نوع طاسی واگیردارد است
در میان عواملی که باعث ریزش مو و یا طاسی می شوند، ریزش مو و یا طاسی که ناشی از عفونت‌های قارچی باشد به راحتی قابل انتقال بوده و در سنین قبل از بلوغ به شکل طاسی سر اتفاق می‌افتد.

عوامل ریزش مو و طاسی

پرویز طوسی متخصص پوست و رئیس مرکز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: عفونت‌های قارچی موی سر، که متأسفانه به راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند، تنها طاسی واگیردار به شمار می‌آید. ریزش مو یکی از عواملی است که می تواند فرد را با مشکلاتی روبرو کرده و روند زندگی وی را مختل کند. برای مقابله با ریزش مو ابتدا باید با عوامل متعدد بروز آن آشنا شد.

این متخصص پوست درباره علت های ریزش مو، بیان کرد: دلایلی همچون سوختگی، قرارگرفتن در معرض اشعه ایکس، عفونت های قارچی میکروبی، خونریزی و جراحی های شدید، مصرف داروهای ضد سرطان و پرکاری تیروئید می توانند تاثیر قابل توجهی بر ریزش مو داشته باشند. در این میان ریزش موی ناشی از عفونت‌های قارچی به راحتی قابل انتقال بوده و در سنین قبل از بلوغ به شکل طاسی سر اتفاق می‌افتد.

رئیس مرکز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ریزش موی قارچی نشانه های مختلفی دارد، عنوان کرد: شکنندگی و تغییر رنگ مو به خاکستری و یا پوسته پوسته شدن کف سر از علایم ریزش موی قارچی به شمار می‌آید. همچنین عدم رعایت بهداشت مثل تماس پوست خراشیده با خاک منجر به سرایت این بیماری از حیوان به انسان و انسان به انسان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری قارچی به راحتی سرایت می کند، افزود: متاسفانه ریزش موی قارچی به آسانی و با هر تماس مستقیمی از طریق وسایل شخصی بیمار و موهای ریخته شده قابل انتقال است. به همین خاطر اگر یکی از اعضای خانواده دچار این مشکل شد باید بقیه افراد خانواده نیز معاینه شده و درصورت سرایت در همان مراحل ابتدایی درمان شوند.

طوسی در راستای روند درمانی این بیماری یادآور شد: در صورت بروز مشکل باید به پزشک مراجعه کرد، چرا که عفونت‌های قارچی در کف‌سر به راحتی با داروهای ضدقارچ قابل درمان است. این در حالی است که در صورت تعلل در درمان، امکان رویش مجدد مو وجود ندارد.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:yjc.ir