سرم مو در رفع خشکی مو موثر است
خشکی مو از جمله مواردی است که بسیاری از خانمها را آزار می دهد. در این مطلب می خواهیم در مورد تاثیر سرم مو بر موهای خشک و نحوه استفاده سرم مو صحبت کنیم.

طرز استفاده صحیح از سرم مو

آیا می‌دانید تقریبا از هر 4 نفر در دنیا، 1 نفر از خشکی موهای خود رنج می‌برد؟ آیا می‌دانید که رنگ کردن، سشوار کشیدن یا حالت دادن مداوم به موها با اتو می‌تواند احتمال خشک و شکننده شدن موها را تا 50 درصد افزایش بدهد؟ آیا می‌دانید یکی از مهم‌ترین اهداف ورود بسیاری از محصولات مراقبت از مو به بازار زیبایی، رفع مشکلات موها مانند پیشگیری از خشکی و شکنندگی آنهاست؟.

واقعیت این است که به جز حالت‌دهنده‌های مو که تنها با هدف زیباتر کردن حالت موها به بازار آمده‌اند، انواع حالت‌دهنده‌های مو می‌توانند به پیشگیری و درمان برخی مشکلات مربوط به مو کمک کنند. با این حال، رعایت برخی از نکات برای بهره بردن بیشتر از مزایای این محصولات به تمام مصرف‌کنندگان آنها توصیه می‌شود که در ادامه به بررسی این نکات می‌پردازیم.

 

استفاده از سرم مو با موی خشک یا با موی خیس؟

اگر می‌خواهید از سرم مو برای پیشگیری از وزی یا خشک شدن موها استفاده کنید و اجازه ندهید حرارت سشوار، باعث تشدید خشکی موهایتان شود، بهتر است سرم مو را زمانی که موهایتان خیس است (حتی قبل از خشک کردن آنها با حوله)، استفاده کنید. به این ترتیب، شانه کردن موها هم ساده‌تر می‌شود و پوشش چربی که روی ساقه موها قرار می‌گیرد، مانع آسیب دیدن آنها در اثر حرارت دیدن می‌شود.

 

استفاده از سرم مو قبل از حمام یا بعد از حمام؟

سرم مو بر پایه ترکیب‌های چرب است تا بتواند خشکی موی ناشی از شستشو یا سشوار کشیدن را برطرف کند. اگر موهای شما بیش از اندازه خشک و فر است و شستن آنها باعث گره خوردنشان در هم می‌شود، بهتر است حدود 10 دقیقه قبل از استحمام، حتما نوک ساقه موها را آغشته به سرم مو کنید و سپس موهایتان را بشویید. به این ترتیب، موها در هم نمی‌پیچند و گره نمی‌خورند. با این حال، زمان اصلی استفاده از انواع سرم مو، بعد از استحمام است.

 

استفاده از سرم موی حاوی ترکیبات ضدآفتاب

برخی از سرم‌های مو حاوی ترکیبات ضدآفتاب هستند تا موها را در برابر اشعه مضر نور آفتاب محافظت کنند. بنابراین اگر استفاده روزانه از سرم مو را در برنامه خود دارید، بهتر است از انواع ضدآفتاب آنها کمک بگیرید. تمام انواع سرم‌های مو، از تماس مستقیم گرد و غبار یا آلودگی هوا با موها پیشگیری می‌کنند و به این ترتیب، جلوی آسیب دیدن موها، مخصوصا موهای خشک را می‌گیرند.

 

تفاوت سرم مو بر پایه چربی با سایر محصولات مراقبت از مو

همان‌طور که گفته شد، سرم موهای بر پایه چربی می‌توانند با نرم کردن ساقه موها، مانع از آسیب آنها هنگام شانه کردن یا حالت دادن شوند. این در حالی است که برخی از افراد، موهای خشکی ندارند و گاهی بعد از سشوار یا اتو کشیدن، دچار اصطکاک یا وزی سطحی روی ساقه‌های بالایی مو می‌شوند. چاره این افراد، استفاده از سرم مو بر پایه آب یا کراتین‌های سبک است. اسپری کردن این محصولات سبک روی موهایی که کاملا خشک یا سشوار کشیده شده‌اند، می‌تواند از اصطکاک یا به اصطلاح، پرش آنها پیشگیری کند.

 

چگونه از چرب شدن پوست سر پیشگیری کنیم؟

یکی از مشکلات رایج میان مصرف‌کنندگان انواع سرم‌های موی بر پایه چربی، چرب شدن آزاردهنده پوست کف سر، حتی در افراد دارای پوست و موی خشک است. برای پیشگیری از بروز این مشکل، باید سر خود را هنگام استفاده از سرم مو، کاملا پایین بگیرید تا موها حالت آویزان به خود بگیرند. سپس، مقداری سرم کف دستتان بریزید و فقط ساقه و نوک موها را به آن آغشته کنید و با شانه کردن، سرم را روی سطح موها، نه کف سر، پخش کنید. این کار، مانع از چرب‌شدن پوست سر می‌شود.

 

5 دلیل رایج خشکی مو

1. ژنتیک

برخی از افراد به صورت ژنتیکی، دارای پوست و موی خشک‌تری نسبت به سایر افراد هستند. خشکی پوست و موی این افراد، به‌دلیل کم بودن ترشح چربی در سطح پوستشان است. مراجعه به پزشک و استفاده از محصولات مناسب برای چرب کردن موضعی پوست و مو، می‌تواند مشکل این افراد را تا حدی حل کند.

 

2. موهای فر

به‌طور کلی، موهای فر از موهای صاف، خشک‌تر هستند. دلیلش هم این است که معمولا، چربی کف سر به سادگی روی موهای صاف حرکت می‌کند. این در حالی است که چربی روی موهای فر یا وز به کندی حرکت می‌کند بنابراین، ساقه موها خشک‌تر می‌شوند. به همین دلیل همیشه پس از استحمام می‌توان نوک موهای فر را با روغن‌های طبیعی مانند بادام، زیتون یا نارگیل، کمی ماساژ داد.

 

3. شستن بیش از حد

شستن بیش از حد موها باعث از بین رفتن چربی کف سر و خشکی پوست و مو می‌شود. اگر مجبور به شستن روزانه موهایتان هستید، حتما آنها را با آب ولرم بشویید و از شامپوهای غلیظ استفاده نکنید. اگر هم موهای خشکی دارید، نباید بیشتر از 3 نوبت در هفته آنها را شامپو کنید.

 

4. کمبود آب و چربی‌های ضروری بدن

کمبود آب یا چربی‌های ضروری در بدن باعث خشکی پوست و در نتیجه، خشکی موها می‌شود. از این رو، برای پیشگیری از خشکی پوست باید حداقل روزی 8 لیوان آب و مایعات بنوشید و مصرف روغن‌های ضروری و سالم مانند روغن زیتون، کانولا، کنجد یا ماهی‌های چرب را فراموش نکنید.

 

5. سشوار و اتو

استفاده مکرر و روزانه از خشک‌کننده‌های مو مانند اتو و سشوار هم می‌تواند به شدت باعث خشکی و شکنندگی ساقه موها شود. از این رو، بهتر است استفاده از چنین وسایلی را به مناسبت‌های خاص محدود کنید.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamat.ir