اگزما چیست, آیا درمان قطعی دارد
اگزما در واقع التهاب(Inflammation) پوستی، همراه با قرمزی و تورم است و ضایعاتی به صورت لکه های قرمز بر روی بدن مشاهده می شود.شایع ترین علت اگزما، بیرونی است.

اگزما چیست؟ آیا درمان قطعی دارد؟

دکتر سید مسعود داودی متخصص پوست، می گوید، خارش پوست می تواند به دلیل هریک از مسائل زیر باشد:

- اگزمای پوستی.

- حساسیت.

- آلرژی غذایی و دارویی.

- بیماری های داخلی.

- خارش با منشأ عصبی و استرس.

 

از هر سه مورد مراجعه به متخصصان پوست، یک مورد مربوط به اگزما(Eczema) است و به همین دلیل، اگزما را می توان شایع ترین بیماری پوستی به شمار آورد. البته قریب 30 درصد از موارد اگزما مشکل حاد به شمار نمی آید، اما به دلیل خارش های زیاد و مکرر، امکان دارد روی زندگی معمولی افراد و فعالیت روزانه آنها تاثیر داشته باشد.

اگزما در واقع التهاب(Inflammation) پوستی، همراه با قرمزی و تورم است و ضایعاتی به صورت لکه های قرمز بر روی بدن مشاهده می شود. امکان دارد در ابتدا ضایعات آبدار ریز یا درشت باشند، اما با پیشرفت بیماری، نمای پوست چرمی شکل شده و به اصطلاح پوست خشک می شود. خاراندان موجب عفونت ضایعات پوستی می شود. این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که امکان دارد شکل ظاهری پوست در تمام افراد مبتلا به اگزما یکسان نباشد که تشخیص را از سایر بیماری های پوستی دشوار می سازد.

اگر دلیل ابتلا مشخص و از آن پرهیز شود، درمان قطعی است. شایع ترین علت اگزما، بیرونی است و دلایل درونی آن مانند حساسیت به مواد غذایی در افراد متغیر است.

وی در توصیه به افراد برای پیشگیری از ابتلا به اگزما خاطرنشان کرد: افرادی که آلرژی(Allergies) پوستی دارند، هنگام کار با مواد حساسیت زا حتما از دستکش استفاده نمایند. آن دسته از افرادی که به هر دلیل نمی توانند از دستکش استفاده نمایند، بلافاصله بعد از اتمام کار با مواد، حتما از چرب کننده یا مرطوب کننده استفاده نمایند. 


بیشتر بدانید : درماتیت (اگزمای) دور دهان


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:رادیو سلامت