دانستنی هایی درباره تاثیر تابستان و نور خورشید بر سلامت مو
کارشناسان بر این باورند که موها در تابستان صدمه بیشتری می بینند ولی این صدمه، بیش از آنکه به علت تعریق بیش از حد و گرد و غبار باشد، در اثر  گرمای خورشید و اشعه UV خورشید است که منجر به شکنندگی و تغییر رنگ مو ها نیز می‌شود.

تاثیر تابستان و نور خورشید بر موهای زنان

پزشکان اظهار می دارند که تعریق بیش از حد مو خوب نیست و منجر به چسبندگی و جذب گرد و غبار و آلودگی هوا می‌شود. بنابراین، موها در تابستان نیاز به مراقبت بیشتری دارند، همچنین مطالعات جدید نشان داده است آنچه در تابستان به موها صدمه می زند، گرمای خورشید و اشعه UV است.

مطالعات دانشمندان نشان می دهد که هوای آزاد و نور آفتاب خطر بروز افسردگی و مشکلات پوستی و ریزش مو در زنان جوان را کاهش می دهد. آفتاب گردش خون در مویرگ ها را بالا می برد و تمام مشکلات پوستی را درمان می کند و باعث رشد موها می شود، اما قرارگیری نادرست و بیش از حد در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید می تواند بیماری ها را بدتر کند.

آفتاب صبحگاهی پوست را سفت و محکم می کند، ریشه موها را  تقویت می کند، تولید لایه های اولیه را در پوست بالا می برد، باعث تولید کلاژن در پوست می شود و از شل و چروک شدن آن جلوگیری می کند.

ولی قرار گرفتن مستقیم مو در نورخورشید و اشعه UV به مو آسیب می‌رساند. برای جلوگیری از آسیب مو در معرض نورخورشید، از کلاه، روسری و یا هر پوششی می توانید استفاده کنید

نتایج مطالعات نشان می دهند، ویتامین های A,E,D یکی از مهم ترین ویتامین ها در بدن زنان محسوب می شوند که با قرارگیری مدت زمانی کوتاه در برابر نور آفتاب، می توان نیاز بدن به آنها تامین کرد و زنان پس از مدتی شاهد تغییرات چشمگیری در پوست و موی خود خواهند بود.

 

روش‌های جلوگیری از آسیب مو در تابستان

شستن مو

رطوبت، گرما، گرد و غبار و عرق منجر به آسیب رساندن به مو و پوست سر و عفونت‌های باکتریایی و قارچی می‌شود. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به سر، باید موهای خود را شست‌وشو دهید.

 

چرب کردن مو

از آنجا که شست‌وشوی بیش از حد منجر به از بین رفتن رطوبت می‌شود، باید سر خود را چرب کنید، البته به مقدار کم و با روغن‌های مناسب سر.

 

پوشاندن سر در نور خورشید

قرار گرفتن مستقیم مو در نورخورشید و اشعه UV به مو آسیب می‌رساند. برای جلوگیری از آسیب به موی در معرض نورخورشید از کلاه، روسری و یا هر پوششی استفاده کنید.

 

عدم استفاده از سشوار و اتوی مو

استفاده از سشوار و همچنین اتوی مو به فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند.

 

استفاده از کلاه در شنا

همیشه در هنگام شنا موهای خود را با کلاه بپوشانید تا از مواد شیمیایی استخر مانند کلر دور بمانند، زیرا کلر موجود در آب استخرها، آسیب زیادی به موهای شما وارد می کند و موجب خشکی، شکنندگی و کدر شدن مو می گردد.

این نکته به ویژه در استخرهای روباز حائز اهمیت است، چون موها هم در معرض کلر هستند و هم اشعه فرابنفش خورشید. علاوه بر این، بعد از استخر بلافاصله موهای خود را شست‌وشو دهید.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: alodoctor.ir