پوست, مو, زیبایی و پاسخ به سوالات کاربران
در این مقاله کارشناسان سلامت سیمرغ به سوالات شما درباره پوست، مو و زیبایی پاسخ می دهند.

پاسخ به مشکلات پوست, مو و زیبایی

1. رکسانا:

من جوش میزنم و جاشم مونده. خیلی بدم میاد و می خوام زودتر خوبشن. دکتر هم دارم میرم. درمان طبیعی موثر سراغ دارید؟

پاسخ کارشناس:

یکی از مسایلی که می تواند در ریزش مو و نازک شدن تارهای مو یا حتی بروز آکنه دخالت داشته باشد، باکتری های های پوستی هستند. به  همین دلیل در موارد متوسط و شدید ، آکنه نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد اما در صورتی که درمان کرده اید ولی از جای جوش شکایت دارید ، به مقاله " ماسک های خانگی برای از بین بردن جای جوش " و  همچنین مقاله " از بین بردن جوش های غرور جوانی با گیاهان دارویی " مراجعه کنید و در دو مقاله بالا از روش های خانگی و علمی برای درمان جای جوش آگاهی پیدا کنید.

 

2. مهرآسا:

علت جوش های روی چونه، بقل چونه، زیر چونه، روی گردن و کلا جوش های از بینی به پایین چیست؟ و آیا به زمان قاعدگی ربطی دارد؟

پاسخ کارشناس:

جوش یا آکنه در صورت (به ویژه مثلث حاوی بینی و چانه) و ناحیه بالای تنه به جوش غرور جوانی معروف است. آکنه با عواملی چون هورمون های جنسی ، خوردن آجیل و شیرینی ، عدم شستشوی کافی  و ... ارتباط دارد. قاعدگی به علت تغییر هورمون های جنسی ( کاهش ناگهانی استروژن ) ، با آکنه صورت ارتباط دارد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ماسک های خانگی برای از بین بردن جای جوش

 

3. Erfan:

من دو روز جوشام کم میشه بعد یک دفعه زیاد میشه صورتم زخم میشه راه حلی ام ندارم یه کمکی کنید.

پاسخ کارشناس:

شما می بایست تحت درمان آنتی بیوتیکی باشین، هم میتونه خوراکی باشه که باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنین تا بعد از بررسی دوزش رو مشخص کنه و یا میتونید محلول Clindamycin کلیندامایسین 1% رو از داروخانه بخرید و روزی دو بار (یک بار صبح و یک بار شب) محلول رو با پنبه روی صورتت ون بزنید تا زمانی که جوش ها کامل از بین بروند.

 

4. مریم

من يه دختر 15ساله هستم و لب هايم خيلى بزرگه چه جورى ميتونم بدونه جراحى كوچيكشون كنم؟

پاسخ کارشناس:

اگر لب شما به قدری بزرگه که برای شما مشکل پیش آورده و از جمله در زمان خوردن غذا مشکل دارین، باید تحت بررسی توسط متخصص داخلی قرار بگیرین که علت تورم بیش از حد لب شما مشخص بشود. اگر هم مشکلی برای خوردن شما پیش نمی آورد، بهتر است از دستکاری بافت لب امتناع کنید چون روش جراحی سبب تغییر شکل های ناموزون و غیر قابل برگست در لب می شود.

 

5. مهرداد

آیا قرص LD برای رشد موهای صورت بهتره یا مینوکسیدیل Minoxidil؟

پاسخ کارشناس:

برای رشد مو هر دو دارو استفاده می شود اما LD بهتر است به صورت خوراکی برای رشد مو استفاده نشود و فقط موضعی مصرف شود اما قرص مینوکسیدیل 1 میلی گرم روزانه را می توان برای رشد مو خوراکی خورد.

 

6. سارا

من سه ماهه پروتز سینه کردم و وضعم کاملا خوبه اما نوک سینم با عمل خیلی کوچک شده. چکار کنم؟

پاسخ کارشناس:

از عوارض جراحی پروتز سینه می باشد و تغییر آن فقط با جراحی مجدد امکان پذیر است که آن هم صددرصد موفقیت آمیز نخواهد بود.

 

7. ناصر ابراهیم زاده

آیا امکان دارد در خصوص اسپری های تقویت کننده مو و ضد ریزش مو توضیح دهید.آیا این مواد واقعا" تأثیری در رویش دوباره موهای ریخته دارند یا نه؟

پاسخ کارشناس:

اسپری های مختلفی برای تقویت مو وجود دارد که در این میان مواردی که ترکیب ماینوکسیدیل یا مینوکسیدیل Minoxidil دارند، کالا علمی و مورد تایید می باشند. ماینوکسیدیل با افزایش خونرسانی ریشه های مو سبب رشد بیشتر مو و فعال شدن پیازهای ضعیف و ضخیم شدن مو می شود و لذا موثر است اما در بیشتر موارد زمانی که مصرف آن را قطع می کنید ، مجدد ریزش مو بر می گردد.

 

8. ناشناس

من 19سالمه ولی هنوز ریش و سیبیل در نیوردم این علائمی هم که گفتید ندارم موهای زیر بغل و سینه و شکم و پشت هم دارم. لطفا راهنمایی کنید.

پاسخ کارشناس:

چون موی زیر بغل و ناحیه تناسلی شما رشد کرده پس بلوغ شما صورت گرفته و تاخیری در بلوغ نداشتین. در مورد ریش و سبیل بعضی افراد به دلایل ژنتیکی رویش موی صورت کمی دارند. در صورتی که علاقمند به داشتن ریش و سبیل هستید، تنها روش، کاشت مو می باشد. عللی همچون سوختگی پوست صورت و جراحی هم می تواند سبب کاهش موی صورت شود که در آن موارد هم تنها درمان کاشت ریش و سبیل است. شما اگر مشکلی در بلوغ داشته باشید باید به فوق تخصص غدد مراجعه کنید.

 

 

تهیه و تدوین: گروه سایت سلامت دات لایف/ دکتر محمد مهدی زمانی
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ