شستشوی زیاد صورت برای آکنه و جوش صورت خوب است یا بد؟
خبر مهمی داریم برای همه و بخصوص برای کسانی که از داشتن پوست‌ های چرب و مستعد جوش رنج می‌ برند و اولین کارشان شستشوی مداوم پوست برای رفع چربی آن است

رابطه آکنه و جوش صورت با شستشوی صورت

حتما این حرف به گوش شما خورده است که اگر پوست سالمی می‌خواهید، صورت خود را هر صبح و شب شستشو دهید و اگر می‌خواهید چربی و منافذ را کنترل کنید، صورت‌ تان را بیشتر بشویید و آن را با داروی قابض خشک کنید. عاقلانه است، نه؟ حتما منطقی به نظر می رسد، اما این توصیه نه تنها اشتباه می باشد، بلکه به پوست‌ شما آسیب می زند. 

بیشتر بدانید : 10 فرمان برای غلبه بر جوش صورت

بیشتر بدانید : 7 اشتباه بزرگ در زمان شستن صورت که باید اجتناب کنید

بیشتر بدانید : روش صحیح شستن انواع صورت برای داشتن پوستی زیبا


این خبر به خصوص برای کسانی بود که از پوست‌ های چرب و مستعد جوش، رنج می‌ بردند.


شستشوی زیاد صورت‌ باعث جوش زدن‌ می‌شود

هنگامی که صورت‌ تان را می‌شویید، چیزی بیش از کثیفی و میکاپ را با آن پاک می‌کنید، شما سبوم پوست را نیز از بین می ‌برید. بله، البته که این همان نکته ‌ی شستن صورت و مبارزه با پوست چرب است، اما ممکن است تا همین حالا هم متوجه شده باشید که این کار باعث می‌شود دقیقا به چیزی که نمی‌خواهید برسید، یک پوست چرب و مستعد آکنه.

حقیقت این است که صنعت زیبایی، افسانه‌ ای را در گوش ما خوانده است که باعث استفاده‌ ی بیش از حد ما از محصولاتی شده، که پوست‌ مان را خشک می‌کنند و مضر هستند و موجب شده به استفاده از آنها وابسته شویم. آن افسانه می‌گوید که پوست ما به کنترل مداوم و مراقبت نیاز دارد. اما در واقعیت، بدن‌‌های ما ارگانیسم‌ هایی عالی و عظیم هستند که به خوبی می‌دانند برای سالم ماندن باید چه کاری انجام دهند.

چربی‌ ای که پوست ما تولید می‌کند بسیار اهمیت دارد چرا که از پوست‌ محافظت می‌کند و آن را نرم و منعطف می‌کند. ما هم همین را می‌خواهیم، اینطور نیست؟ بدن ما به خوبی می‌داند که میزان مناسب چربی برای محافظت از پوست، چه مقدار است.

وقتی که ما آن لایه‌ ی چربی را می‌ شوییم و از بین می‌ بریم، بدن ما بلافاصله شروع به تولید چربی می‌کند تا چربی پوست را به تعادل برساند. هر چه بیشتر چربی پوست‌ خود را بشویید، به همان میزان بدن‌ تان چربی بیشتری تولید خواهد کرد. درنتیجه، هرچه بیشتر بدن‌ تولید چربی کند، پوست شما بیشتر مستعد آکنه خواهد شد.


چطور از جوش زدن جلوگیری کنیم
آکنه

 به منظور جلوگیری از دچار شدن به پوست مستعد آکنه و چرب، من ساده‌ترین توصیه‌ ای که تا به حال شنیده‌اید را به شما می‌گویم: از شستشوی زیاد صورت‌ تان دست بردارید! اگر صورت‌ خود را آخر شب شسته‌ اید و آرایش ‌تان را پاک کرده‌اید دیگر نیازی نیست که صبح نیز این کار را بکنید، تنها کمی آب گرم زدن به پوست‌تان کفایت می‌کند.

علاوه بر آن، کاهش مصرف داروهای قابض پوست یا به طور کلی کنار گذاشتن آن‌ها به بهبود پوست‌ های مستعد آکنه کمک شایانی می‌کند. اکثر داروهای قابض، میزان قابل توجهی از سبوم یا همان چربی پوست را از بین می‌ برد که باعث تشدید مشکلی که سعی دارید برطرف‌ اش کنید، می‌شود. اگر بدون یک داروی قابض نمی‌توانید زندگی کنید، یک محصول ملایم را امتحان کنید و مطمئن شوید که بیش از یک بار در روز از آن استفاده نمی‌کنید.

اگر می‌خواهید مشکل ‌تان را اساسی برطرف کنید، صابون را به کلی کنار بگذارید. سعی کنید صورت‌تان را با محصولی روغنی بشویید ( بله، می‌دانیم عجیب به نظر می‌رسد!) یا صابون‌ تان را با چیزی غیرسنتی مانند: جو یا عسل عوض کنید. این محصولات پوست‌ تان را به همان خوبی صابون می‌شویند اما بدون تأثیر خشک کردن پوست که باعث جلوگیری از تولید بیش از اندازه‌ی چربی می‌شود.


آیا فقط باید از شستشو صورتم دست بکشم؟

 تنها نکته ‌ی منفی کمتر شستشن صورت ‌تان ممکن است این باشد که شما یک دوره‌ی تنظیم مجدد پوست را تجربه کنید که طی این مدت پوست خشک ‌تر یا حتی چرب ‌تر از حد معمول می‌شود یا ممکن است کمی جوش نیز بزنید. در این مدت شما باید این نکته را به خاطر آورید که دارید پوست ‌تان را برای سالم بودن در درازمدت، آماده می‌کند. نتیجه‌ای که به دست خواهید آورد ارزش صبر کردن را دارد. قبل از آن که تسلیم شوید، به پوست‌تان ۶ الی ۸ هفته برای تنظیم مجدد فرصت دهید.

بهترین قسمت در مورد کاهش شستشوی صورت ‌تان این است که زمینه را برای سلامت مادام ‌العمر پوست‌ خود فراهم می ‌‌کنید، چرا که اجازه می‌دهید تولید چربی پوست و باکتری آن به تعادل برگردد. هنوز قانع نشده‌اید؟ اگر برای شستن صورت ‌تان تا مرحله ‌ی کاملا تمیز شدن دچار تردید هستید، از یک محصول پرکننده‌ی منافذ پوست مانند مرطوب کننده استفاده کنید تا این پیغام را به پوست‌ خود برساند که تمام چربی‌های لازم را دارد.


بیشتر بدانید : بهترین شوینده پوست صورت چیست؟

بیشتر بدانید : چطور از شر جوش و آکنه پشت خلاص شویم

بیشتر بدانید : راه حلی اعجاب آور برای درمان آکنه


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: fitnessmagazine.ir