عواملی که دست تان پیر به نظر برسد و راه حل
در این جا با 7 عاملی که سبب می شود دستان تان پیر به نظر برسند و چگونگی معکوس کردن این روند، آشنا خواهید شد.

جوان سازی پوست دست

وقتی که صحبت از صورت تان به میان می آید، مراقبت های روزانه ضد پیری شما مانند یک ماشین روغن کاری شده روی روال است: کرم های ضد آفتاب محافظ UV، کرم های آب رسان، سرم های کاهش دهنده چین و چروک. برای مراقبت از دست های تان چه می کنید؟ مطمئنا به این اندازه نیست. به گفته دکتر رانلا هایرس (Ranella Hirsch) متخصص پوست و استادیار دانشکده پزشکی بوستون، اگر برنامه جوان سازی برای پوست حساس و ظریف دست ها و ناخن های تان نداشته باشید، روند از بین رفتن آن ها سریع تر از سن تان خواهد بود. در این جا با 7 عاملی که سبب می شود دستان تان پیر به نظر برسند و چگونگی معکوس کردن این روند، آشنا خواهید شد.

 

1. لکه های پیری روی پوست دست

لکه های پیری روی پوست دست

نکته جالب توجه درباره لکه های پیری در این است که هیچ ربطی به سن ندارند. دکتر الین لامبروزا (Eileen Lambroza) مربی بالینی پوست در مرکز پزشکی کورنل بیمارستان نیویورک، توضیح می دهد: لکه های پیری در نتیجه قرار گرفتن در معرض آفتاب است. با این که لکه های خورشیدی می توانند در سنین پایین تر نمایان شوند، ولی اغلب در افراد بالای 50 سال دیده می شوند که بیشتر از همتایان جوانشان در معرض نور آفتاب بوده اند.

به گفته دکتر دبورا سارنوف (Deborah Sarnoff) استاد دانشکده پوست دانشگاه نیویورک، پوشیدن دستکش کفایت نمی کند و باید قبل از بیرون رفتن از کرم های ضد آفتاب حداقل با SPF30 استفاده کنید و پس از شستن دست ها یا هر 2 ساعت یک بار حتی اگر در معرض نور کم هستید، کرم را تجدید نمایید.

لکه های موجود را می توانید با کرم های روشن کننده حاوی 2 درصد هیدروکینون (hydroquinone ) از بین ببرید. حواستان باشد که حتما از دستورالعمل آن پیروی کنید حتی در دوزهای پایین چون کرم های روشن کننده در صورت مصرف نادرست می توانند تاثیر برعکس بگذارند. لک های تیره تر ممکن است به محلول های 3 درصد نیاز داشته باشند، اما برای مصرف صحیح آن ها نیاز به مشورت و تجویز یک متخصص پوست دارید.

 

2. پوست چروک شده دست

پوست چروک شده دست

اگر پشت دست تان شروع به چروک شدن کرده، از یک نسخه کرم رتینوئید (retinoid) برای بهبود بافت و افزایش تولید کلاژن پوست و ضخیم شدن آن استفاده کنید. از آن جا که خرید این کرم فقط با تجویز نسخه مجاز است، متخصص پوست تان باید در مورد چگونگی و زمان استفاه صحیح آن برای شما توضیح دهد، تا بدون هیچ گونه عوارض رتینوئید (retinoid)، مانند سوزش پوست از مزایای آن بهره مند شوید.

 

3. رگ های برجسته روی پوست دست

رگ های برجسته روی پوست دست

این نکته را با خبری بد شروع می کنیم. تنها راه برای خلاص شدن از آن ها برای همیشه برداشتن رگ هاست. دقیقا منظورمان همین است، باید رگ ها را بردارید، حذف رگ هایی که در سطح پوست شماست ( شبکه عمیق تر رگ ها وظیفه خون رسانی به دست های تان را انجام خواهند داد).

حالا خبری خوب و کمتر تهاجمی، کانسیلرهای قوی، می توانند بلافاصله رگ های تیره را بپوشانند. فقط باید بلافاصله بعد از شسشتوی دستها هر بار از آن ها استفاده کنید، ولی باز هم بهتر از جراحی است.

 

4. پوسته پوسته شدن دست

پوسته پوسته شدن دست

هیچ کس به یک پوست خشک و پوسته پوسته شده، سالم و جوان نمی گوید. با استفاده از مراقب های روتین شبانه قبل از خواب، دست تان را نرم و مرطوب کنید. اول از همه پوست خشن و مرده را با یک اسکراب ملایم از بین برده و سپس از یک ماسک مرطوب کننده شب به همراه یک نرم کننده حاوی گلیسیرین و روغن گیاهی استفاده کرده و دست را با پوششی پلاستیکی بپوشانید و دستکش نخی بپوشید. 

 

5. ناخن های قهوه ای یا زرد شده

ناخن های قهوه ای یا زرد شده

ابتدا باید بفهمید چرا ناخن های تان به زرد یا قهوه ای تغییر رنگ داده اند. اگر این تغییر رنگ باقی بماند، یا با درد همراه باشد، احتمالا عفونت قارچی است، با پزشک تان برای درمان آن مشورت نمایید، عاملی که سبب نیمی از تغییر رنگ ها در ناخن است. اگر به پزشک مراجعه کردید و مشخص شد که مشکل قارچ نیست، می توانید راحت باشید، چون این تغییر رنگ احتمالا یک عارضه جانبی بی ضرر به خاطر مصرف داروهای پسوریازیس (psoriasis ) یا لاک تیره است.

درست مثل زمانی که می خواهید لاک ناخن تان را پاک کنید، یک برش لیمو روی ناخن های تان بکشید (اسید های طبیعی میوه رنگ ناخن تان را روشن می کند)، یا 15 تا 20 دقیقه در تمیز کننده دندان مصنوعی بگذارید تا لکه های روی ناخن از بین بروند و برای بعدا که خواستید از لاک ناخن استفاد کنید مطمئن شوید قبلش از یک پوشش پایه مناسب استفاده کرده باشید.

 

6. ناخن های شکننده

ناخن های شکننده

آلودگی آب یا مواد شیمیایی، تغییرات فصلی آب و هوا و حتی ژنتیک می تواند منجر به شکننده بودن و شکستن ناخن ها شود. مکمل های مناسب در این زمینه می توانند به شما کمک کنند. مطالعه منتشر شده در مجله Cosmetic Dermatology نشان داده است که، مصرف 2.5 میلی گرم ویتامین B بیوتین ( biotin ) مقاومت ناخن را بهبود بخشیده و پس از 6 تا 9 ماه شکنندگی آن را کاهش می دهد.

 

7. مانیکور های قدیمی

مانیکور های قدیمی

طرح و سایه های محبوب ناخن دائما در حال تغییر است و همراهی با آن ها به سادگی راهی برای جوان به نظر رسیدن دست هاست. به گفته جان آرنولد              (Jan Arnold) از CND یک شرکت تولید کننده محصولات مراقبت از ناخن، در حال حاضر ناخن های کوتاه تر مورد پسند است، ناخن های تان را بیشتر از 0.6 سانتی متر بلندتر از انگشت تان نگذارید. اگر از لاک چشم نواز استفاده کنید که چه بهتر، توجه بیشتری به سمت ناخن های تان جلب شده حواس دیگران از هر گونه چروک یا لکی که دوست ندارید به چشم بیاید، پرت می شود. به جای رنگ های خیلی ملایم مد روز مثل زرد نئون یا سبز از رنگ های کلاسیک مثل قرمز پررنگ یا بنفش ارغوانی استفاده کنید.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ