چرا مشکلات پوستی با استرس افزایش می یاب
تحقیقات نشان می‌دهد بالا رفتن استرس به دلایل روانشناختی می‌تواند باعث تشدید مشکلات پوستی شود، اما باعث جوش‌ نمی‌شود.

افزایش مشکلات پوستی با استرس

مطالعه ای بر روی دانشجویان نشان داده است که دانشگاه می‌تواند باعث افزایش استرس به لحاظ روانشناختی خصوصا در شرایط دشوار اجتماعی، دانشگاهی و فشارهای اقتصادی باشد که دانشجویان این روزها با آن رو به رو هستند.
تحقیقات قبلی نشان داده که بین استرس و مشکلات پوستی ارتباط‌هایی وجود دارد، اما این دسته از تحقیقات تنها بر اساس نمونه‌های مختصری از بیماران و بدون استفاده از ابزار استاندارد انجام شده بود.

اخیرا محققان مرکز پزشکی دانشکده لیوایز کتز دانشگاه تمپل کوشیدند تا ارتباط بین استرس‌های روانشناختی و شیوع علائم پوستی مختلف را به طور گسترده و به طور تصادفی در دانشجویان دوره‌ی لیسانس بررسی کنند.

خارش‌ شدید و ریزش مو با استرس بدتر می‌شود
در این تحقیق محققان حدود ۵۰۰۰ نفر از دانشجویان دوره‌ی لیسانس را دعوت کردند تا پرسشنامه‌ای را پر کنند که در آن میزان استرس آنها به لحاظ روانشناختی و نیز مشکلات پوستیشان بررسی می‌شد. حجم نمونه‌ی این تحقیق ۴۲۲ دانشجو بود که بعد به سه گروه تقسیم شدند: استرس کم، استرس متوسط و استرس بالا. دانشجویانی که میزان استرس آنها بالا بود، به طور چشمگیری از خارش‌های پوستی شدید، ریزش مو، لکه‌های چربی و پوسته پوسته شدن پوست سر، تعرق مشکل‌ساز، پوسته‌ پوسته شدن پوست، ناخن جویدن، کهیرهای توأم با خارش روی دست و کندن مو رنج می‌بردند.

هیچ ارتباط شاخصی بین میزان استرس به لحاظ روانشناختی با وجود کهیر، زخم‌های خشک، زگیل و سایر جوش‌های روی صورت مشاهده نشد. آکادمی پوست‌شناسی آمریکا اعلام کرد که ریزش مو اغلب به خاطر دلایل وراثتی رخ می‌دهد اما ممکن است به خاطر برخی عوامل محیطی هم باشد از جمله کمبود مواد غذایی و یا برخی داروها، مانند داروهایی که برای افسردگی یا تنظیم هورمون‌ها استفاده می‌شوند.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: alodoctor