بیماری هایی که سبب آسیب رساندن به ناخن می شود
متخصص پوست با اشاره به بیماری‌هایی که سبب آسیب به ناخن می‌شود، گفت: شکننده بودن ناخن می‌تواند، علت میکروبی و قارچی داشته باشد و نیاز به بررسی دارد.

حفظ سلامت و استحکام ناخن ها

 سیدمسعود داوودی، در مورد حفظ سلامت واستحکام ناخن‌ها گفت: قسمت عمده ناخن، از پروتئینِ کراتین تشکیل شده است. طرز قرار گرفتن رشته‌های کراتین، عامل استحکام ناخن‌هاست. البته صفحه ناخن غیر از کراتین، مقداری آب و چربی هم دارد و اثری از املاح معدنی مثل کلسیم در ناخن نیست.

وی در شبکه رادیویی سلامت درباره عواملی که بر سلامت یا شکنندگی ناخن‌ها موثر است، گفت: از همه عوامل مهم‌تر، آسیب فیزیکی است. عوامل خارجی که به پوست آسیب می‌زند، به ناخن هم آسیب می‌زند. به عنوان مثال، افرادی که با حلال‌های شیمیایی سرو کار دارند، افرادی که به علت شغلشان ضربه به ناخن‌هایشان وارد می‌شود و خانم‌های خانه‌دار که دست به آب و مواد شوینده می‌زنند، مستعد شکنندگی ناخن هستند.

متخصص پوست ادامه داد: البته بر اثر ابتلا به بیماری‌های داخلی، در کسی که زمینه داشته باشد، تغییراتی در ناخن دیده می‌شود؛‌ همچنین با افزایش سن، تغییراتی در پوست و ناخن اتفاق می‌افتد و ناخن‌ها شکننده می‌شود.

این متخصص پوست ، اختلالات گردش خون را مهم‌ترین مساله موثر در جنس ناخن عنوان و بیان کرد: در افرادی که به هر علت خونرسانی به انگشتان و ناخن ندارند، جنس ناخن طبیعی نیست.

وی در پاسخ بله این پرسش که چرا درمان مشکلات ناخن طولانی‌مدت صورت می‌گیرد؟، گفت: زیرا ناخن رشد کندی دارد. به عنوان مثال ناخن‌های دست 3 میلی‌متر رشد می‌کند و این رشد کند موجب می‌شود، درمان ناخن هم طی چهار تا شش ماه طول بکشد.

داوودی درباره تاثیر رنگ پوست افراد در تغییر ناخن آنها، تاکید کرد: گاهی تغییرات ناخن کاملا عادی است؛ مثلا افرادی که رنگ پوست سبزه یا تیره دارند، گاه نوارهای سفید رنگ و تیره روی ناخن‌هایشان مشاهده می‌شود که این تغییرات مربوط به رنگ پوست افراد است، اما برخی بیماری‌ها همچون اختلالات غده تیروئید، بیماری قلبی، بیماری ریوی، بیماری کبدی و کلیوی منجر به تغییرات ناخن می‌شود.

وی ادامه داد: قسمت عمده صفحه ناخن افرادی که بیماری کبدی پیشرفته دارند، سفید رنگ می‌شود و فقط یک حاشیه هلالی نزدیک نوک ناخن قرمز یا صورتی رنگ می‌ماند. البته در کسی که سلامت جسمی کامل دارد، تغییر در ناخن نشان‌دهنده بیماری داخلی نیست.

این متخصص پوست با بیان اینکه شکننده بودن ناخن می‌تواند، علت میکروبی و قارچی داشته باشد، گفت: برخی قارچ‌ها به صورت ساپروفیت (همزیست) روی پوست زندگی می‌کنند. صفحه ناخن، یک بافت مرده است و می‌تواند کانونی باشد برای رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها باشد به‌ویژه قارچ در ناخن پا رشد می‌کند و علت آن این است که پا داخل کفش قرار می‌گیرد و رطوبت و تعریق در این محیط وجود دارد که محیط را برای رشد قارچ مستعد می‌کند.‌

وی ادامه داد: البته تشخیص قطعی با انجام آزمایش صورت می‌گیرد و اگر عامل بیماری قارچ باشد، داروهای جدید که به مدت دو تا سه ماه داده می‌شود و به صورت خوراکی است، همراه با داروی موضعی مالیدنی می‌تواند موثر باشد.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: سلامت نیوز