جلوگیری از خشک شدن پوست در زمان سرماخوردگی
یکی از عوارض سرماخوردگی، خشکی پوست است، در این مطلب به شما آموزش می دهیم که چگونه در زمان سرماخوردگی از خشک شدن پوست تان جلوگیری کنید.

مراقبت از پوست در زمان سرماخوردگی

آبریزش بینی و عطسه کردن تنها نشانه‌ها و عوارض ناشی از سرماخوردگی نیستند. سرماخوردگی پوست‌تان را هم خشک می‌کند. اما چه ترفندهایی وجود دارد که می‌توانیم با استفاده از آن‌ها این علائم را تا حد امکان کاهش دهیم و تحت کنترل خود درآوریم. در ادامه این مطلب با چند روش موثر و کارآمد در این زمینه آشنا خواهید.

- یک دوش طولانی مدت، گرم و داغ می‌تواند کمک موثری برای پاکسازی هر آنچه که درون سر شما جمع شده است، باشد، اما هم‌زمان باعث خشکی پوست‌تان خواهد شد. بنابراین، سعی کنید مدت زمان آن را کم کنید به طوری که بیش از ۵ تا ۱۰ دقیقه طول نکشد و به جای آب داغ از آب ‌ولرم استفاده کنید. بهتر است تنها یکبار در روز حمام کنید و نه بیشتر.

- سعی کنید از صابون استفاده نکنید. هدف استفاده از صابون از بین بردن چربی‌های روی پوست است. چربی‌ها و روغن‌های روی لایه بالایی پوست موجب حفظ رطوبت و آب در زیر پوست می‌شوند. صابون لایه‌های چربی را از بین می‌برد و باعث خشکی پوست می‌شود. نکته مهم و حائز اهمیت این است که رطوبت پوست‌مان را حفط کنیم و آب و چربی از دسته رفته آن را مجددا به آن بازگردانیم. برای تمیز کردن پوست بدن و یا صورت‌تان به جای صابون از یک محلول پاک‌کننده ملایم استفاده کنید.

- در طول دوره بیماری، استفاده از صابون‌های آنتی‌باکتریال و یا معطر، لایه‌بردارها و هر محصولی که حاوی الکل است به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. از محصولات فاقد رایحه و بو استفاده کنید این دسته از محصولات باعث سوزش و خشکی پوست‌تان نخواهد شد.

- بلافاصله بعد از حمام از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید، ترجیحا زمانی که پوست‌تان هنوز مرطوب است، یعنی قبل از اینکه از حمام خارج شوید و بعد خیلی آرام خود را با یک حوله نرم و لطیف خشک کنید.

- هر چه لایه کرم یا لوسیونی که استفاده می‌کنید غلیظ‌تر و چرب‌تر باشد، آب زیر پوست‌تان برای مدت بیشتری باقی می‌ماند و در نتیجه پوست‌تان دیرتر هم خشک می‌شود.

- از محصولاتی استفاده کنید که در ترکیبات تشکیل دهنده‌شان حاوی سرامید باشند، این ماده موجب چربی طبیعی پوست می‌شود. البته محصولات دیگری مانند وازلین، روغن‌های معدنی و گلیسیرین هم می‌توانند بسیار موثر و کارآمد باشند.

- برای نقاطی که بسیار خشک هستند، مثل پاشنه پا از محصولاتی استفاده کنید که حاوی اسید لاکتیک ( اسید آلی که از لاکتوز و شیر ترش و غیره به دست می‌آید) باشند آن‌ها باعث حفظ رطوبت بیشتر می‌شوند، البته لازم به ذکر است چنانچه پوست‌تان دچار زخم، ترک‌خوردگی و اگزما باشد استفاده از این محصولات موجب سوزش پوست خواهد شد.

- توصیه می‌شود در طول روز، پوست‌تان را به دفعات مرطوب کنید. به دلیل اینکه در طول سرماخوردگی برای پیشگیری از شیوع آن باید دست‌های‌تان را زیاد بشویید، همیشه یک لوسیون همراه خود داشته باشید چه در منزل و چه در محل کارتان.

اگر در طول روز در نواحی دست‌ها،‌ بازوها و پاها دچار خارش و یا سوزش شدید، حتما پوست‌تان را مرطوب و چرب کنید. به خصوص قبل از اینکه به رختخواب بروید.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatism.com