استفاده از موچین پس از اپیلاسیون
بسیاری از خانم ها عادت دارند پس از اپیلاسیون برای تمیزی بیشتر از موچین استفاده کنند. اما آیا استفاده از موچین پس از اپیلاسیون کار درستی است؟

اپیلاسیون بدن با رعایت این نکات بی ضرر خواهد بود

اپیلاسیون با وسایل یکبار مصرف. شاید شما هم با خواندن چنین پیامکی که روی گوشی تلفن همراهتان آمده است حسابی تعجب کنید و پیش خود بگویید مگر اپیلاسیون با وسایل چند بار مصرف هم امکان پذیر است؟! این سوال در ذهن ما هم شکل گرفت و در جواب باید گفت، بله در مراکز غیرمعتبر که هدف‌شان به‌دست آوردن حداکثر سود است، چنین کاری امکان دارد. خوب شاید پیش خودتان بگویید من که چنین جایی نمی‌روم، پس اپیلاسیون با موم مشکلی را برایم به‌ وجود نمی‌آورد. اگر چنین تصوری دارید کافی است این مطلب را بخوانید تا متوجه شوید شاید گول ظاهر را خورده‌اید و بیماری‌ها و مشکلاتی شما را تهدید می‌کنند که دکتر امیر هوشنگ احسانی ـ متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره آن سخن گفته است.

اپیلاسیون برای بار اول

اگر شما برای اولین بار می‌خواهید به یک سالن اپیلاسیون بروید و موهای بدن یا صورت خود را با موم بکنید، باید پیش از هر چیز بدانید، فردی که این کار را انجام می‌دهد، نباید از پارچه‌ای که قبلا برای دیگران استفاده شده برای شما هم استفاده کند. بسیاری از سالن‌ها از پارچه‌های یکبار مصرف برای انجام اپیلاسیون با موم استفاده می‌کنند، ولی در این میان سالن‌هایی هم دیده می‌شود که از پارچه‌های چندبار مصرف استفاده می‌کنند و با گفتن این مساله که پارچه‌ها شسته، ضدعفونی، و با اتو خشک شده‌اند کارشان را توجیه می‌کنند، در حالی که انجام چنین کاری از نظر بهداشتی کاملا غلط بوده و رد شده است.

مجوز معتبر گواهی سلامت برای فردی که کار اپیلاسیون انجام می دهد

قبل از این‌که بخواهید اپیلاسیون انجام بدهید باید از سلامت فردی که می‌خواهد اپیلاسیون را برای شما انجام دهد مطمئن شوید. سالن‌های معتبر مجوز بهداشت دارند و مرکز بهداشت برای هر یک از کارکنان گواهی سلامت صادر می‌کند که این گواهی باید هر چند وقت یکبار تمدید شود. زمانی که از این مساله مطمئن شدید به دست‌های شخصی که می‌خواهد اپیلاسیون انجام دهد دقت کنید که روی آن زگیل، مشکل پوستی یا زخم عمیق وجود نداشته باشد، چرا که این موارد سلامت شما را به خطر خواهد انداخت.

پوست‌تان در زمان اپیلاسیون نسوزد

یکی از مشکلاتی که در برخی سالن‌های اپیلاسیون اتفاق می‌افتد این است که شخصی که اپیلاسیون را انجام ‌می‌دهد بیش از اندازه موم را داغ می‌کند و تا سرد شدن آن در حد قابل تحمل برای فرد صبر نمی‌کند، نتیجه این‌که پوست فرد می‌سوزد. قبل از این‌که این بلا سر شما هم بیاید از شخصی که اپیلاسیون را انجام می‌دهد بخواهید حرارت موم را بررسی کند و بعد اپیلاسیون را انجام بدهد که بدن‌تان را نسوزاند.

ظرف یکبار مصرف موم

برای این‌که موم به بدن شما زده شود فرد باید از یک کاردک کمک بگیرد. دقت کنید کاردک از نوع چوبی (مثل چوب بستنی) یا پلاستیکی یکبار مصرف باشد و به تصور این‌که حرارت عامل بیماری‌زا را از بین خواهد برد این مورد را دست‌کم نگیرید. ظرفی هم که موم در آن ریخته می‌شود باید یکبار مصرف باشد.

تو مو می‌بینی و من موچین مو!

برخی افرادی که اپیلاسیون انجام می‌دهند برای رضایت مشتری از کارشان موهایی که با موم کنده نشده را با موچین می‌کنند، دقت داشته باشید، موچین حتما استریل شده باشد و از شخصی که اپیلاسیون انجام می‌دهد بخواهید که موچین را جلوی چشم خودتان با الکل و پنبه بخوبی تمیز کند.

بیماری‌های اپیلاسیونی

خانم‌ها اپیلاسیون را در مراکزی که مجوز بهداشت دارند انجام دهند، چنانچه وسایل اپیلاسیون مشترک باشد می‌تواند باعث انتقال بیماری‌های میکروبی مثل زرده زخم و بیماری‌های قارچی و ویروسی شود. خیلی از افرادی که به ما مراجعه می‌کنند و دچار زگیل مسطح شده‌اند، از مراکز اپیلاسیون این بیماری را گرفته‌اند و دلیلش هم عدم رعایت بهداشت بوده است. این نوع زگیل در حدود چهار تا پنج ماه به‌صورت نهفته خواهد بود. زگیل ممکن است خود به خود خوب شود، ولی افراد باید برای درمان مراجعه کنند چرا که زگیل ممکن است به نقاط دیگر پوست بدن هم سرایت کند. درمان زگیل سخت و طولانی مدت خواهد بود، چرا که ایمنی بدن در مقابل این بیماری پایین است. درمان افراد بین دو تا هفت جلسه طول خواهد کشید و فرد برای هر جلسه باید هزینه‌ای در حدود 60 تا 70 هزار تومان پرداخت کند. یکی دیگر از مشکلاتی که افراد در اپیلاسیون ممکن است به آن دچار شوند عفونت تبخال است. برخی افراد تصور می‌کنند اپیلاسیون می‌تواند باعث تحریک غدد لنفاوی یا سرطان پوست شود در حالی که چنین تصوری نادرست است.

الکل، پنبه و روتختی

معمولا اپیلاسیون با موم روی تخت‌هایی انجام می‌شود که با یک روتختی پلاستیکی پوشیده شده است، درست شبیه تخت‌هایی که در مراکز تزریقات موجود است. قیمت روکش پلاستیکی نسبتا گران است و تعویض آن برای هربار اپیلاسیون صرفه اقتصادی ندارد و هیچ جایی چنین کاری را انجام نخواهد داد. برای اینکه بیماری بویژه بیماری‌های پوستی از فردی‌به‌فرد دیگر منتقل نشود، مسئول اپیلاسیون روی تخت یک روکش پارچه‌ای یکبار مصرف می‌اندازد. انجام چنین کاری تا حدودی می‌تواند از شما در برابر بیماری محافظت کند، ولی برای آن تضمین صددرصدی وجود ندارد چرا که این روکش آن‌قدر نازک است که بود و نبودش چندان تفاوتی نمی‌کند و بدن شما باز با آن روکش پلاستیکی در تماس خواهد بود. برای حل این مساله باید از شخصی که برایتان اپیلاسیون انجام می‌دهد بخواهید روی تخت را با پنبه و الکل بخوبی تمیز کند و بعد از این‌که تخت خشک شد روی آن روکش پارچه‌ای یکبار مصرف را بیندازد.

دمپایی و حوله یادت نره!

بعد از اپیلاسیون با موم داغ باید در حمام سالن اپیلاسیون خودتان را بشویید و برای این‌کار هم مجبور هستید دمپایی به پا کنید پس حتما دمپایی با خودتان ببرید، چرا که سالن اپیلاسیون مثل استخر حوضچه کلر ندارد و دمپایی خیس که هزار و یک نفر آن را به پا می‌کنند، می‌تواند عامل انتقال بیماری‌هایی مثل قارچ و زگیل باشد. بردن حوله شخصی یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید برخی سالن‌ها به شما پیشنهاد می‌کنند از حوله آنها استفاده کنید و ادعا می‌کنند حوله را ضدعفونی کرده‌اند، تحت هیچ شرایطی گول این حرف‌ها را نخورید چرا که این حوله می‌تواند باعث انتقال بیماری‌های پوستی شود.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: jamejamonline.ir