چرا یبوست باعث آکنه می شود
یبوست و ظهور آکنه می تواند ارتباط مستقیم داشته باشد. یبوست به دلیل اینکه باعث تجمع سموم می شود می تواند باعث برزو آکنه شود.

آیا یبوست باعث آکنه می شود؟

یبوست ممکن است لزوما به شکل گیری آکنه منجر نشود. اما اگر این افتاق رخ داد، به معنای آن است که کبد با حجم بالا و بیش از اندازه سموم و مواد زائد، مواجه شده است. رابطه ای نزدیک بین فعالیت کبد و ظهور آکنه وجود دارد.

به گزارش لیو لاو فروت، کبد انسان مسئولیت انجام بیش از 400 وظیفه را در روز بر عهده دارد. حذف سموم یکی از این وظایف محسوب می شود، که البته یکی از مهم‌ترین آنها نیز است. هنگامی که مواد زائد سمی در مدفوع برای ساعت های طولانی در آن گرفتار می شوند، سموم بار دیگر از مدفوع جذب بدن خواهند شد. این شرایط در کنار مواد سمی که از مصرف گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و چربی های مضر و همچنین هوای آلوده ای که تنفس می کنیم، وارد بدن می شوند بر بار سمی که کبد باید به آن رسیدگی کند، می افزاید.

همچنین، یکی دیگر از عملکردهای کبد غیر فعال کردن آندروژن ها، هورمون هایی که غدد سباسه را تحریک می کنند تا سبوم (چربی پوست) بیشتر ترشح کنند، است. هنگامی که میزان بیش از اندازه سموم موجب افت عملکرد کبد می شود، این شرایط بر توانایی این اندام به منظور غیر فعال کردن به موقع آندروژن ها تاثیر منفی می گذارد، که تحریک بیش از اندازه غدد سباسه را به همراه داشته و از این رو سبوم بیش از حد تولید می شود.

پوست چرب برای ظهور آکنه به دلیل یبوست مستعدتر است؟

سبوم اضافی می تواند ازدیاد بیش از حد سلول های مرده پوست را موجب شود. این میزان افزایش، موجب گرفتگی منافذ پوست می شود، که می تواند ظهور آکنه، به ویژه در صورت، را موجب شود، زیرا ترشح سبوم بی وقفه ادامه دارد.

پس برای درمان آکنه ناشی از یبوست، شما باید ابتدا با تنظیم فعالیت روده و اجابت مزاج منظم‌تر به وضعیت گوارشی خود رسیدگی کنید. زمانی که وضعیت اجابت مزاج شرایط عادی به خود بگیرد، کبد با بار سموم کمتری مواجه است و زمان کافی برای توقف ترشح چربی اضافی پوست را دارا خواهد بود، که این شرایط احتمال بروز آکنه را کاهش می دهد.

چگونه شرایط اجابت مزاج را به حالت عادی باز گردانیم؟

اگر مواد غذایی با محتوای بالای فیبر مصرف کنید، آب فراوان بنوشید، ورزش کنید، برای کاهش استرس تمرینات یوگا انجام دهید، و حتی از ملین ها برای کمک به حرکات روده و اجابت مزاج استفاده کنید، می توانید بر یبوست غلبه کنید. یکی دیگر از روش های موثر در این زمینه مصرف روغن نارگیل است.

پس از گوارش، ترکیبات چرب موجود در روغن نارگیل عضلات روده را تحریک می کنند تا منقبض شوند، که این شرایط موجب افزایش تحرک روده می شود. البته، هرچه روغن نارگیل بیشتری مصرف کنید، انقباض عضلات شدیدتر خواهد بود که به معنای تکرر بیشتر اجابت مزاج خواهد بود. اما یک نکته را درباره مصرف روغن نارگیل برای درمان یبوست به خاطر داشته باشید. با معده خالی بیش از حد (مانند دو قاشق غذاخوری) روغن نارگیل مصرف نکنید. این کار در بسیاری از موارد موجب گرفتگی شدید عضله معده پیش از تخلیه سموم می شود.

اگر قصد دارید از شکل گیری عوارض جانبی، پیشگیری کنید، روغن نارگیل را به وعده های غذایی خود اضافه کنید. این کار آهنگ گوارش را کند می کند و اثر ملین به همراه خواهد داشت. البته اگر فرد شجاعی هستید و از درمان آکنه ناامید شده اید و قصد دارید هرچه سریع‌تر از شر مواد زائد سمی خلاص شوید، می توانید روغن نارگیل را با معده خالی مصرف کنید. به محض این که یبوست شما برطرف شود، آکنه نیز بهبود خواهد یافت.

اما برای مشاهده بهبود چشمگیر در وضعیت آکنه باید چند روز صبر کنید. شما می توانید از روغن نارگیل که برای درمان یبوست مصرف می کنید برای درمان سریع‌تر آکنه استفاده کنید. تنها کافی است اندکی روغن نارگیل را روی ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته با آکنه مالیده و به آرامی ماساژ دهید تا به خوبی جذب پوست شود. چند بار در روز این کار را انجام دهید

استفاده موضعی از روغن نارگیل برای درمان آکنه به دلیل یبوست

استفاده موضعی از روغن نارگیل برای درمان آکنه می تواند به سه دلیل مفید باشد:

_ روغن نارگیل به جمع آوری سموم (که عمدتا برای سال ها در اعماق پوست دفن شده اند) کمک می کند تا به سطح پوست آمده و از این رو طی دوش گرفتن یا پاکسازی صورت به راحتی پاک شوند. تجمع مواد سمی در پوست ممکن است موجب ورود آنها به جریان خون شده و بار سمی که کبد با آن مواجه است را افزایش دهد.
_ روغن نارگیل به لایه برداری سلول های مرده پوست کمک می کند و از مسدود شدن منافذ پوست که می تواند موجب شکل گیری جوش و آکنه شود، جلوگیری می کند.
_ روغن نارگیل به توقف رشد بیش از اندازه باکتری های مسئول آکنه که به عفونت باکتریایی منجر می شود و می تواند وضعیت آکنه را تشدید کند، کمک می کند.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: asriran.com