تاتو ایمن‌تر است یا کاشت ابرو؟
گفتگو با دکتر رامین طاهری/ عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان درباره اینکه تاتو ایمن‌تر است یا کاشت ابرو؟

در افرادی که ابروهای کم‌پشتی دارند انجام تاتو درست است یا کاشت ابرو؟

ابرو‌ها موهای نسبتا ضخیمی در پوست صورت هستند که رشد محدودی دارند. این بخش از صورت نقش مهمی در زیبایی ایفا می‌کند. همچنین نقش حفاظتی هم دارند، مثلا می‌توانند مانع ورود گرد و غبار به چشم شوند یا وقتی فرد تعریق می‌کند، جلوی ورود قطرات ریز عرق را به چشم می‌گیرند. حرکت کردن ابرو به واسطه وجود چند ماهیچه‌ است که زیر ابرو قرار دارند. مدل ابروهای افراد متفاوت است.

بعضی از افراد از شکل ابرو یا پرپشتی و کم‌پشتی آن راضی نیستند، به‌خصوص خانم‌هایی که ابروهای کم‌پشتی دارند همیشه سعی در پرپشت نشان دادن آن دارند و برای رسیدن به این هدف به کارهای مختلفی دست می‌زنند. هنگامی که بیمار با کم‌پشتی ابرو مراجعه می‌کند، ابتدا باید بررسی شود که از اول ابروها کم‌پشت بوده یا چند وقتی است که این مشکل پیش آمده است چون عوامل متعددی در کم‌پشتی ابروها نقش دارند که باید بررسی شوند.

در مواقعی که هیچ عامل خارجی‌ای برای کم‌پشتی ابروها یافت نمی‌شود، ممکن است کاشت ابرو توصیه شود. البته این روش نیز مشکلاتی دارد چون ابروی پیوندی معمولا از ناحیه موهای ناحیه انتهای سر گرفته می‌شود. این قسمت از نظر ساختار مو شباهت بیشتری به موهای ابرو دارد، ولی رشد مو در نواحی دیگر بدن، مانند ابرو متوقف نمی‌شود. لازم است فرد برای مرتب کردن ابروها به آرایشگاه مراجعه کند.

بعد از پیوند ابرو ممکن است تورم، التهاب و قرمزی تا چند روز بعد از عمل باقی بماند که جای نگرانی نیست و خودبه‌خود از بین می‌رود. پیوند ابرو را باید فرد ماهر در این کار انجام دهد. فولیکول‌ها باید در جهت موهای اصلی کاشته شود. حدود 4-3 ماه طول می‌کشد که موهای کاشته‌شده نمای طبیعی خود را بازیابند. کاشت ابرو با بی‌حسی عمومی انجام می‌شود. از این رو، نسبتا بی‌عارضه و مطمئن است.

ولی بسیاری از خانم‌ها برای جبران کم‌پشتی تاتو انجام می‌دهند. تاتو در علم پزشکی فقط برای نواحی بی‌رنگ شده پوست و سوختگی تایید شده است. پوست اولین و مهم‌ترین سد دفاعی بدن است که با تاتو کردن سد دفاعی آسیب می‌بیند و راه را برای ورود عفونت‌هایی مانند هپاتیت، تبخال و... باز می‌کند.

ایجاد کلوئید و گوشت اضافه، حساسیت‌های پوستی و... هم می‌توانند مشکل‎ساز باشند. پاک کردن تاتو نیز وقت‌گیر و پرهزینه‌ است. مشکل مهم دیگر وجود گرانولوم است که واکنش پوستی ایجاد می‌کند و برای از بین بردن واکنش پوستی باید داروهای تضعیف‌کننده‌ ایمنی برای بیمار تجویز شود. درمان عوارض تاتو غیرممکن نیست، ولی زمان زیادی لازم دارد.

بنابراین در افرادی که ابروهای کم‌پشتی دارند و در ظاهر آنها تاثیر گذاشته، کاشت ابرو بر تاتو برتری دارد.

دکتر رامین طاهری/ عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان


بیشتر بدانید : میکروبلیدینگ ابرو چیست و چه تفاوتی با میکروپیگمنتیشن دارد؟


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamat.ir