پوست بعد از 50 سالگی
بسیاری از متخصصین پوست در واقع شاهد بهتر شدن پوست مراجعین شان بعد از 50 سالگی هستند، اما علت این بهبود پوست چیست؟

علت بهبود پوست پس از 50 سالگی

ببینید ما متوجه هستیم، بیدار شدن از خواب و دیدن یک خط جدید روی صورت چیزی نیست که برای شروع روزتان بخواهید و دیدن نقطه عطفی برای افزایش سن چیزی نیست که در تولد قبلی تان آرزویش را کرده باشید. شما برای این تغییرات ثبت نام نکرده اید و با وجود هزاران محصولی که به شما قول از بین بردن چین و چروک و کم کردن سن پوست تان را می دهند، بعید نیست که زمان را دشمن خود بدانید. ولی همیشه هم اینطور نیست.

بسیاری از متخصصین پوست در واقع شاهد بهتر شدن پوست مراجعین شان با افزایش سن هستند. مثلا، زنان با افزایش سن حفره های قابل مشاهده کمتری روی پوست شان دارند و بسیاری از آن ها در تشخیص عوامل بالقوه که ممکن است تبدیل به خال شوند، حرفه ای شده که این تجربه را در طول سالیان قبل بدست آورده اند. خیلی هم بد نیست، درست است؟ در ادامه مقاله، اتفاقات دیگری که در 50 سالگی و بعد از آن برایتان رخ می دهد را مطالعه نمایید.

آکنه ها بعد از 50 سالگی از روی پوست تان ناپدید می شوند

آکنه ها بعد از 50 سالگی از روی پوست تان ناپدید می شوند

هورمون هایی که در چرخه قاعدگی دخیل هستند در زنان، پیش از یائسگی باعث ایجاد جوش و آکنه می شوند که نه تنها آزار دهنده هستند بلکه روند مراقبت از پوست را پیچیده تر و گران تر می کنند.با افزایش سن زنان، هورمون های تولید مثل، استروژن و پروژسترون، به طور طبیعی کاهش پیدا می کنند تا زمانی که دیگر دوره قاعدگی را تجربه نکنند (میانگین سن 51 سالگی).

به گفته دکتر فرانچسکا جی فاسکو Francesca J. Fusco استادیار و متخصص پوست در دانشکده پزشکی ایچان در مونت سینای، زنانی که در سال های جوانی به خاطر تغییرات هورمونی طبیعی، آکنه را تجربه می کنند، معمولا اثرات آن بعد از یائسگی از بین می رود. برای سایر زنان هم، چربی پوست کمتر در 50 سالگی و بالاتر می تواند ظهور آکنه را کاهش دهد.

ارنستین اسکالفانی Ernestine Sclafani متخصص روابط عمومی 55 ساله در لس آنجلس متوجه شد که ورود به این دهه جدید زندگی به معنی شروعی تازه برای داشتن پوستی شفاف است. او می گوید: من در تمام طول زندگی با جوش های نابه هنگام روبرو بودم تا این که بالاخره در دهه 40، این مشکل متوقف شد. به محض این که وارد دهه 50 زندگی ام شدم همه بیرون زدگی های پوستم ناپدید شدند. حس می کردم پوستم مثل یک بوم، سفید شده و دیگر نیاز به استفاده از ترفندهای معرفی شده در کتاب ها مثل خمیر دندان و بخور دادن برای از بین بردن آکنه های صورتم نداشتم.

چربی پوست تان بعد از 50 سالگی کمتر می شود

چربی پوست تان بعد از 50 سالگی کمتر می شود

با افزایش سن در زنان، تغییرات هورمونی باعث می شود که غدد سباسه (sebaceous glands) چربی کمتری تولید کنند. به همین دلیل افرادی که در طول زندگی با پوستی براق و چرب روبرو بودند، بعد از 50 سالگی با چربی کمتری روبرو خواهند بود.

به گفته دکتر لیندسی بوردون Lindsey Bordone متخصص پوست و استادیار مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا، زنانی که در زمان جوانی به خاطر پوست چرب شان روزی دو بار صورت شان را می شسته اند، بعد از یائسگی متوجه خواهند شد که فقط روزی یک بار به شستشوی صورت شان نیاز دارند و شاید فقط به یک پاکسازی کننده ملایم نیاز داشته باشند.

منافذ پوست تان بعد از 50 سالگی کوچک تر می شوند

منافذ پوست تان بعد از 50 سالگی کوچک تر می شوند

اخبار خوب بیشتری می خواهید؟ تولید کمتر روغن باعث کوچک تر شدن منافذ باز پوست خواهد شد. اگر کسی هست که پوستی چرب و پوسته پوسته دارد که منجر به ایجاد حفره های پوستی و جوش های سر سیاه می شود، با کم شدن چربی پوست این منافذ خود به خود کوچک تر خواهند شد.

علائم روزاسه Rosacea در پوست تان بعد از 50 سالگی بهبود پیدا می کند

علائم روزاسه در پوست تان بعد از 50 سالگی بهبود پیدا می کند

یکی دیگر از جوانب یائسگی این است که، زنانی که مبتلا به روزاسه** هستند با تغییرات هورمونی شاهد کمتر شدن تحریکات پوستی خواهند بود. به گفته دکتر استی ویلیامز Estee Williams متخصص پوست و استادیار دانشکده پزشکی مونت سینای، اگرچه در واقع روزاسه یک مشکل هورمونی نیست، اما در برخی بیماران تغییرات هورمونی می تواند دلیلی برای این اتفاق باشد.در این افراد وقتی که به سن خاصی می رسند، علائم روزاسه بهبود می یابد.

بدیهی است که تغییرات هورمونی با شروع یائسگی (قبل از یائسگی) ممکن است در ابتدا باعث تشدید مشکلات پوستی از جمله روزاسه و آکنه شوند، ولی به محض این که بدن تان خود را با شرایط هورمونی بعد از یائسگی تطبیق دهد، این علایم بهبود پیدا خواهند کرد.

** روزاسه: عبارت است از التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت (معمولاً گونه‌ها، بینی و پیشانی). در واقع این بیماری آکنه نیست.

می توانید از مشکلات بالقوه پوست تان بعد از 50 سالگی مطلع شوید

می توانید از مشکلات بالقوه پوست تان بعد از 50 سالگی مطلع شوید

با گذشت زمان و رسیدن به 50 سالگی بدن تان را به خوبی می شناسید و کاملا به آن آشنا شده اید و می تونید راحت تر مشکلات بالقوه بهداشتی را شناسایی کرده و هشدار های زودرس آن را شناسایی کنید.

مطالعات نشان می دهد که زنان بالای 50 سال شناخت کاملی نسبت به علایم زیبایی و خال های خود دارند، بنابراین متوجه هر خال یا لکی که ممکن است نشان از سرطان داشته باشد، می شوند.

بنیاد سرطان پوست توصیه می کند که هر ماه پوست تان را بررسی کنید (سرطان پوست در صورت تشخیص در مراحل اولیه همیشه قابل درمان است)، اگر متوجه چیز مشکوکی مانند خال، علامت یا تغییر رنگ، بافت یا تغییر اندازه شدید، بلافاصله به پزشک تان مراجعه نمایید.

بعد از 50 سالگی با پوست خود راحت تر می شوید

بعد از 50 سالگی با پوست خود راحت تر می شوید

علیرغم به کار گیری روش های مختلف، پوست زنان در طول زندگی تغییر می کند، ولی یک واقعیت برای همه یکسان است، هر چه مدت زمان بیشتری سپری شود احساس راحتی بیشتری با پوست تان خواهید داشت.

من متوجه شدم که زنان در دهه 50، بیشتر پوست خود را قبول دارند. ممکن است بگویند بله درست است که زیر چشمم گود افتاده، ولی نمی خواهم برای بهتر شدنش از جراحی استفاده کنم. در واقع، شما فقط پذیرش و مهربانی بیشتری نسبت به پوست خود نشان می دهید.

سلامت پوست شما بعد از 50 سالگی ممکن است بهبود پیدا کند

سلامت پوست شما بعد از 50 سالگی ممکن است بهبود پیدا کند

با توجه به تغییرات پوست شما با بالا رفتن سن، مراقبت شما از پوست تان بهتر می شود و باعث می شود پوستی سالم تر داشته باشید. با بیشتر شدن سن تان، اولویت بیشتری برای سلامت پوست تان قائل می شوید، من در حال حاضر بهتر از دوره جوانی از پوستم مراقبت می کنم و متوجه درخشان تر شدن آن شده ام که قبلا تجربه اش نکرده بودم.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مراقبتهای پوستی برای سنین مختلف

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : چگونه از پیری دست‌هایمان بعد از 50 سالگی جلوگیری کنیم؟


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ