لکه صورت یا ملاسما را چطور درمان کنیم؟
 لکه صورت که نام علمی آن ملاسما ست معمولا روی صورت خانم ها و به ویژه در دوران بارداری مشاهده می شود. در این مقاله به چند روش ساده خانگی برای رفع ملاسما اشاره می کنیم.

 درمان لکه صورت یا ملاسما با چند روش ساده

ملاسما Melasma چیست؟

ملاسما Melasma نوعی عارضه پوستی است که در زنان بیشتر از مردان بروز می کند. این مشکل شایع پوستی، سبب ایجاد لکه‌هایی به رنگ قهوه‌ای یا خاکستری در صورت افراد می‌شود. این لک ها (ملاسما) ممکن است روی گونه‌ها، پل بینی، پیشانی، چانه و بالای لب، نوک سینه و شکم نمایان شود؛ همچنین در قسمت‌هایی از بدن (مچ، ساعد دست و گردن) که بیشتر در معرض نور آفتاب است، دیده می شود. این عارضه در زنان باردار بسیار شایع بوده و به ماسک بارداری نیز معروف است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : برای جلوگیری از لک های دوران بارداری چه باید کرد ؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : از بین بردن لک دوران بارداری

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تغییرات پوستی در دوران بارداری(1)


دلایل ایجاد ملاسما

دکتر حمید رشنو متخصص پوست و مو با بیان این که مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری سبب ایجاد ملاسما می شود، افزود: وقتی زنان وضع حمل می‌کنند یا مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری را متوقف می کنند، ملاسما به خودی خود برطرف می‌شود. ملاسما در میان مادران باردار زمانی ایجاد می‌شود که دچار تغییرات هورمونی می‌شوند، یعنی سلول‌های تولید کننده رنگ در پوست بدن ملانوسیت‌ها melanocyte رنگ بیش از حد تولید می‌کنند. افرادی که رنگ پوست‌شان تیره است، بیشتر در معرض ابتلا به ملاسما قرار می‌گیرند؛ چون ملانوسیت‌های فعال در پوست آن ها بیشتر از افراد با پوست روشن است.


پیشگیری از ملاسما

لکه صورت یا ملاسما را چطور درمان کنیم؟

پوست صورت مبتلایان به ملاسما به نور آفتاب حساس است بنابراین نباید در معرض نور قرار گیرند. همچنین این افراد نباید از قرص‌های هورمونی زنانه LD  استفاده کنند. استفاده از داروهای لکه‌بر در کاهش رنگ‌دانه‌ها موثر خواهد بود، البته تغییرات هورمونی، ملاسما را تشدید می‌کند. اشعه خورشید فرد را مستعد ملاسما می‌کند، همچنین اشعه ماورای بنفش خورشید و حتی نور شدید لامپ می‌تواند سلول‌های تولید کننده رنگدانه یا ملانوسیت را در پوست تحریک کند.

درمان های خانگی برای ملاسما

1. درمان ملاسما با آب لیمو

آب لیمو یک لایه بردار طبیعی پوست با خاصیت عالی رطوبت رسانی است. ماهیت اسیدی آب لیمو همچنین به حذف لایه بیرونی پوست کمک می کند.

آب لیمو را به قسمت های مد نظر بزنید و بعد از یک یا دو دقیقه به آرامی پوستتان را بشویید. این درمان را دو بار در روز دنبال کنید.


2. درمان ملاسما با سرکه سیب

اسید استیک Acetic acid موجود در سرکه سیب، آن را یک عامل سفید کننده قوی می کند که به حذف لکه ها کمک می کند.
سرکه سیب و آب را با هم مخلوط کنید. این محلول را روی لکه های ملاسما قرار دهید و اجازه دهید، خشک شود.


3-درمان ملاسما با زردچوبه

زردچوبه می تواند ملانین پوست را کاهش دهد. مواد تشکیل دهنده فعال کورکومین* Curcumin در زردچوبه، خواص آنتی اکسیدان و روشن کننده پوست دارد.

پنج قاشق غذا خوری پودر زردچوبه را با 10 قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنید. شیر دارای اسید لاکتیک و کلسیم است که پوست را نرم و لطیف می کند.

* کورکومین Curcumin : یا دی فرولوئیل متان جزء فعال ادویه زردچوبه است و دارای خواص ضد التهابی می‌باشد. کورکومین یک آنتی اکسیدان قوی است.

4. درمان ملاسما با آب پیاز

آب پیاز یکی دیگر از داروهای موثر طبیعی است. آب پیاز دارای طیف وسیعی از ترکیبات حاوی گوگرد است که می تواند تکه های تیره یا تغییر رنگ داده پوست را از بین ببرد. همچنین، آب پیاز سبب تغذیه سلول های پوست می شود.


5. درمان ملاسما با ژل آلوئه ورا

با توجه به وجود پلی ساکاریدها* Polysaccharide در ژل آلوئه ورا، این ماده می تواند باعث بازگرداندن رنگ اصلی پوست شود. همچنین می تواند سلول های مرده پوست را حذف و سلول های جدید را ترمیم کند.

برگ آلوئه ورا را بردارید و ژل تازه آ ن را استخراج کنید. ژل را به طور کامل در ناحیه آسیب دیده قرار دهید و به آرامی یک یا دو دقیقه ماساژ دهید. بگذارید برای 15 تا 20 دقیقه روی صورتتان بماند و سپس پوستتان را با آب گرم بشویید.

* پلي ساكاريد ها یا چند قندي ها Polysaccharide: نوعی از کربوهیدرات ها هستند. پلی ساکاریدها شامل نشاسته، گليكوژن (نشاسته حيواني) و فيبرهاي غذايي هستند.



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatnews.com