8 واقعیت که ناخن ها در مورد سلامت شما بیان می کنند
تغییر در ضخامت و رنگ ناخن ها نشان دهنده بروز مشکلات جسمی است.در این مقاله به مهم ترین تغییرات ناخن ها که نشانگر بیماری یا مشکل جسمی هستند اشاره می کنیم.

ناخن ها به این دلایل تغییر رنگ یا تغییر شکل می دهند

تغییر رنگ انگشت ها و ناخن ها ممکن است کمی جالب به نظر برسد، اما تغییر رنگ و تغییر شکل ناخن ها گاهی نشان دهنده وجود یک بیماری یا مشکل جسمی است. درست مانند پوست، تغییر در ناخن ها هم می تواند نشان دهنده وجود مشکلی، از جمله کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی یا وجود نوعی بیماری مانند بیماری قلبی و عروقی، باشد. در حقیقت معاینه ناخن ها و بستر ناخن ها بخشی از معاینات منظمی است که باید توسط متخصص پوست انجام شود.

دکتر الا تومبز Ella Toombs، متخصص پوست و مستقر در واشنگتن، می گوید: آنچه معاینه می شود شکل ناخن، سطح ناخن ها و رنگ آنهاست. به گفته آکادمی پوست امریکا تغییر رنگ و ضخیم شدن ناخن ها نشان دهنده مشکل عمیق تری مانند بیماری کبد و کلیه، کم خونی یا دیابت است.

در ادامه به 8 واقعیت که ناخن ها در مورد سلامت شما آشکار می کنند، اشاره می کنیم. اگر نگران هر گونه تغییر مشاهده شده در ناخن های خود هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید.


1.  ناخن ها به این دلیل تغییر می کنند: شما در حال پیر شدن هستید

 8 واقعیت که ناخن ها در مورد سلامت شما بیان می کنند

دکتر اپل بادمر Apple Bodemer، متخصص پوست در واشنگتن، می گوید: ناخن های ما مانند پوست مان هستند و ممکن است خشک شوند. با افزایش سن حفظ رطوبت بدن سخت می شود، به این علت که ناخن های ما به تبخیر حساس تر می شوند، به ویژه اگر دست های خود را زیاد می شویید و یا ظرف بدون دستکش بشویید. برای بهبود سریع این مشکل بهتر است زمانی که هنوز ناخن ها خیس هستند، از وازلین استفاده کنید تا رطوبت آن حفظ شود.

ناخن های شکننده همچنین ممکن است نشان دهنده کم خونی، کم کاری تیروئید یا اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی* anorexia یا پرخوری عصبی* bulimia باشد. به سیگنال هایی که بدن تان به شما ارائه می دهد گوش کنید و اگر نگران هستید، به متخصص مراجعه کنید.

* بی اشتهایی عصبی Anorexia : نوعی اختلال روانی در غذا خوردن است که در آن بیمار از خوردن غذا به میزان کافی و با وجود گرسنگی امتناع می‌ورزد. این روند که معمولاً با آغاز و زیاده‌روی در یک رژیم غذایی آغاز می‌شود به دلیل کاهش شدید وزن می‌تواند منجر به مخاطرات مرگباری گردد.

* بولیمیا یا پرخوری عصبی Bulimia : نوعی پرخوری عصبی است. در این بیماری فرد ابتدا مقدار زیادی غذا می‌خورد و سپس با ایجاد استفراغ عمدی یا مصرف ملین یا ادرار آور می‌کوشد از افزایش وزن خود جلوگیری کند. شیوع این بیماری در زنان جوان بیشتر است.

2.  ناخن ها به این دلیل تغییر می کنند: کفش های تنگ می پوشید

 8 واقعیت که ناخن ها در مورد سلامت شما بیان می کنند

دکتر بودمر می گوید: پوشیدن کفش های تنگ می تواند به اندازه کافی به ناخن های پای شما ضربه وارد کند و باعث ضخیم شدن یا تغییر شکل ناخن های پا شود. ورزش منظم مانند پیاده روی و دویدن نیز می توانند باعث ضخیم شدن یا تغییر شکل ناخن های پا شوند. کفش هایی که پا زیاد عرق می کنند زمینه ای برای پرورش عفونت های قارچی ایجاد می کنند، بنابراین از کفش هایی استفاده کنید که پا کمتر عرق می کنند و می توانند نفس بکشند.


3.  ناخن ها به این دلیل تغییر می کنند: برخی مواد مغذی ضروری در رژیم غذایی شما وجود ندارد

 8 واقعیت که ناخن ها در مورد سلامت شما بیان می کنند

به گفته دکتر تومبز فرورفتگی یا چاله کوچک در بستر ناخن نشان می دهد که شما پروتئین، آهن یا فولیک اسید کمی دریافت می کنید. کراتین، یک پروتئین ساختاری است، که یکی از عناصر اصلی در بستر ناخن است و اگر بدن پروتئین کافی دریافت نکند، توضیح می دهد که چرا ناخن به درستی رشد نمی کند. فرورفتگی پوست بستر ناخن هم بر اثر کمبود آهن و فولیک اسید بروز می کند که در اثر این کمبود خون سالم کافی به ناخن ها نمی رسد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه مقدار فولیک اسید استفاده نمائیم.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رژيم غذايی در کم خونی و فقر آهن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مواد غذایی که بیشتر از گوشت قرمز آهن دارند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : برای جذب بهتر آهن از غذا چه کنیم؟


4.  ناخن ها به این دلیل تغییر می کنند: صفحه ناخن شما آسیب دیده است

 8 واقعیت که ناخن ها در مورد سلامت شما بیان می کنند

کبودی بنفش رنگ در زیر ناخن احتمالا بر اثر افتادن یک جسم سنگین روی ناخن بروز کرده است. این کبودی زیبا نیست، اما به مرور زمان و با رشد ناخن برطرف می شود. خطوط قرمز به سمت نوک ناخن هم نشان دهنده ضربه و آسیب است، اما به مرور زمان برطرف می شود.


5.  ناخن ها به این دلیل تغییر می کنند: مبتلا به ملانوما melanom یا نوع دیگری سرطان پوست هستید

 8 واقعیت که ناخن ها در مورد سلامت شما بیان می کنند

یک نقطه تیره در زیر ناخن که کوچک نمی شود یا در حال بزرگ شدن و در برگرفتن پوست اطراف ناخن است، می تواند نشانه تومور خوش خیم یا یک سرطان پوستی جدی مانند ملانوم باشد. اگر چنین لکه ای را مشاهده کردید، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.


6.  ناخن ها به این دلیل تغییر می کنند: دچار یک بیماری پوستی خود ایمنی شده اید

 8 واقعیت که ناخن ها در مورد سلامت شما بیان می کنند

فرو رفتگی در پوست بستر ناخن نیز می تواند نشان دهنده بروز یک بیماری التهابی مزمن پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما باشد. به هرحال ناخن ها از داخل پوست رشد می کنند. به علاوه در مورد پسوریازیس، ناخن ها ممکن است به حدی ضخیم شوند که از بستر ناخن جدا شوند، علت بروز این عارضه این است که سلول ها خیلی سریع تولید می شوند و به درستی جایگزین نمی شوند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پسوریازیس Psoriasi و 17ستاره مشهوری که به آن مبتلا هستند!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : همه چیز درباره بیماری پسوریازیس

اگر می خواهید بیشتر بدانید : استرس می تواند باعث اگزما شود

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اگزما

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اگزما| عوارض جدی اگزما که بیش از مشکلات پوستی است!


7.  ناخن ها به این دلیل تغییر می کنند: دچار بیماری ریوی یا بیماری لنف ادم lymphedema هستید

 8 واقعیت که ناخن ها در مورد سلامت شما بیان می کنند

افرادی که از لاک های تیره استفاده می کنند یا سیگار می کشند، متوجه زرد شدن ناخن های خود می شوند. اما این تغییر رنگ ممکن است نشان دهنده بیماری ریوی یا لنف ادم lymphedema باشد. لنف ادم تورم ناشی از مایع لنفاوی است که از عروق لنفاوی خارج شده اند. گفته می شود رنگ زرد بر اثر گردش خون ناکافی و تجمع مایع در بدن بروز می کند. همچنین پرتو درمانی ممکن است باعث بروز لنف ادم شود.


8.  ناخن ها به این دلیل تغییر می کنند: مبتلا به بیماری ریوی یا بیماری قلبی و عروقی هستید

 8 واقعیت که ناخن ها در مورد سلامت شما بیان می کنند

شرایط رایجی به نام چماقی شدن ناخن یا clubbing زمانی بروز می کند که انگشت ها ملتبهب می شوند و ناخن بلند شده شروع به خمیده شدن بر روی نوک انگشت می کند. این عارضه معمولا پس از گذشت زمان زیادی بروز می کند. التهاب انگشت ممکن است بر اثر کاهش سطح اکسیژن در خون بروز کند که سپس باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود.

بیشتر بدانید : ناخن پا چه بیماری هایی را برملا می کند؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ناخنها درباره سلامت بدن چه می‌گویند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خوردنی های مغذی برای ناخن ‌ها

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیماری هایی که به ناخن آسیب می رسانند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 5 عادت بدی که ناخن خانم ها را نابود می کند!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : لاک زدن ناخن و اثر آن بر هورمون های بدن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رشد سریع ناخن با چند روش موثر خانگی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تقویت ناخن با چند روش ساده خانگی



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ