درمان ریزش مو با سیب زمینی سرخ شده !
 ریزش مو یک مشکل نگران کننده است که روش های مهتلف و پرهزینه ای برای درمان ریزش مو وجود دارد، اما به تازگی محققان متوجه تاثیر سیب زمینی بر درمان ریزش مو شده اند که در ادامه به بررسی این یافته می پردازیم.

 سیب زمینی سرخ شده و تاثیر آن بر ریزش مو

 تیمی از پژوهشگران ژاپنی در مطالعات خود موفق شده‌اند ریشه فولیکول مو hair follicle germs را که به‌اختصار HFGS نامیده می‌شود، در موش‌های آزمایشگاهی طاس مجددا رشد دهند. پژوهشگران در این آزمایش از مواد شیمیایی موجود در سیب‌زمینی‌های سرخ‌شده صنعتی و مشابه آنچه در فست‌فودها استفاده می‌شود، بهره بردند.

در این مطالعات، پژوهشگران از ماده شیمیایی دی‌متیل پلی‌سیلوکسان dimethylpolysiloxane برای درمان کچلی در موش‌ها استفاده کرده‌اند. این ماده شیمیایی در سیب‌زمینی‌های نیمه‌آماده مورداستفاده در فست‌فودها به کار می‌رود و از ماسیدن روغن روی آن‌ها جلوگیری می‌کند. به باور پژوهشگران، دلیل کاربردی بودن این ماده شیمیایی و تأثیر بسیار مفید آن در رویش دوباره موهای ریخته، قابلیت عبور آسان اکسیژن از این ترکیب است.

جونجی فوکودا Junji Fukuda استاد دانشگاه ملی یوکوهاما در توضیح این مسئله اعلام کرد: "کلید رویش دوباره مو و ریشه فولیکول آن، انتخاب این مواد پایه برای مخزن کشت در آزمایشگاه بود. ما از ماده شیمیایی دی‌متیل‌پلی‌سیلوکسان که قابلیت نفوذپذیری بالایی در برابر اکسیژن دارد؛ در کف ظروف کشت استفاده کردیم و این موضوع نتیجه‌ای عالی در پی داشت."

در ادامه پژوهشگران ریشه فولیکول مو HFGS را به زیر پوست قسمت‌های کچل‌شده موش‌ها تزریق کردند و دریافتند که در این مناطق موهای سیاه و جدید شروع به رویش کردند. به نظر می‌رسد این روش در انسان‌ها نیز کاربرد دارد و نتایج مؤثری به بار خواهد آورد. این مسئله ازآن‌جهت دارای اهمیت است که همه‌ساله در سراسر جهان، میلیاردها دلار برای درمان ریزش مو هزینه می‌شود و روش‌های درمانی رویش مجدد مو به‌تازگی به‌عنوان راه‌حلی درمانی ارائه شده‌اند. متأسفانه مهم‌ترین چالش پیش‌رو در روش درمانی فوق، تولید و ساخت دوباره حجم وسیع فولیکول ریشه مو است. دکتر فوکودا در این مورد می‌گوید: "ما بسیار امیدواریم که تکنیک جدید مورداستفاده در این پژوهش، باعث رویش دوباره موهای انسان شود و برای درمان طاسی و ریزش مو و به‌ویژه ریزش موی سر مردان که منجر به طاسی می‌شود androgenic alopecia مورداستفاده قرار گیرد."

 درمان ریزش مو با سیب زمینی سرخ شده !

وی در ادامه توضیحات خود افزود: "درواقع، ما داده‌های اولیه‌ای داریم که نشان می‌دهد شکل‌گیری ریشه فولیکول انسانی با استفاده از کراتینوسیت های* keratinocytes انسانی و سلول‌های پاپیلای پوست یا درمال پاپیلا dermal papilla (پرز پوستی) امکان‌پذیر است."

* کراتینوسیت ها keratinocytes : بخش عمده سلولهای لایه اپیدرم را تشکیل می دهند. به این سلولها بازال سل نیز گفته می‌شوند. این سلولها عملکرد دفاعی در برابر عوامل خارجی مانند میکروبها، حرارت، نور آفتاب و ... دارند.

در این تحقیقات دانشمندان از ترکیب سلول‌های پوست موش‌ها با سلول‌های بنیادی موش و انسان استفاده می‌کنند و آن‌ها را در حفره‌های کوچکی روی تراشه‌ای ویژه قرار می‌دهند. پس از سه روز، سلول‌ها با فاصله از یکدیگر و به‌صورت مجزا رشد می‌کنند و از خود خواص فولیکول ریشه مو را بروز می‌دهند. این روش بسیار ساده و درعین‌حال قدرتمند و امیدبخش است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان قطعی ریزش مو با اضافه کردن سه ماده طبیعی!!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : جلوگیری از ریزش مو با رعایت چند نکته

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ریزش مو و 6 دلیل اصلی آن که کشف شد

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت و راه های درمان ریزش مو

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان ریزش مو با بهترین روشها



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : sinapress.ir