تغییرات پوست در بارداری
از آکنه گرفته تا خارش پوستی، تغییرات زیاد هورمونی در دوران بارداری می توانند تاثیر زیادی روی پوست داشته باشند.

بارداری این گونه روی پوستتان اثر می گذارد

همه ما می دانیم که هنگام بارداری بدنمان تغییر می کند. آنچه اغلب در موردش صحبت نمی کنیم چیزهایی است که به همراه بارداری تغییر می کند از جمله عادات غذایی، الگوی خواب و حتی پوست ما که با راهنمایی دکتر دانیل گلاس Dr Daniel Glass از کلینیک پوست لندن این تغییرات را با شما در میان می گذاریم.


تغییرات پوست در بارداری، رگ های قابل مشاهده

تغییرات عروق خونی در طول بارداری با تغییر سطح هورمون های استروژن estrogen و پروژسترون progesterone در ارتباط است که به نوبه خود می تواند روی پوست شما تاثیر گذار باشد. مشکل رایج در اثر این تغییر مشاهده شبکه ای از رگ های ریز خونی زیر پوست است که به نام رگ ها عنکبوتی spider naevi شناخته می شوند و قرمزی کف دست که در 70 درصد زنان باردار مشاهده می شود. این دو مشکل معمولا با تولد نوزاد حل می شوند.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : استروژن، هورمونی که باعث زیبایی زنان می شود

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیماری هایی که باعث تغییر در صورت می شوند 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : هورمون هایی که خانم ها هر ماه با آنها درگیری دارند!!

 

تغییرات پوست در بارداری، رگ های واریسی

این بزرگ شدن رگ ها در زنان باردار اغلب با افزایش فشار در ناحیه لگن که برگشت خون به سایر قسمت های بدن را سخت می کند، در پاها ایجاد می شود. همزمان با بارداری هورمون پروژسترون باعث می شود دیواره عروقتان منبسط شده، ورم کرده و بیشتر قابل مشاهده شوند. رگ های واریسی اغلب در ماه سوم تا چهارم بعد از تولد نوزاد بهبود پیدا می کنند البته گاهی هم ممکن است زمان بیشتری نیاز داشته باشند. با این حال هر چه تعداد بارداری بیشتری داشته باشید برای بهبود این رگ ها به مداخله پزشکی بیشتری نیاز پیدا خواهید کرد. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آنچه که باید در مورد واریس بدانیم

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مهمترين عوامل خطر در بروز واريس

 

تغییرات پوست در بارداری، آکنه

همان طور که متوجه شدید در حین بارداری و بعد از آن سطح هروموو های شما مدام در حال تغییر است. افزایش هورمون آندروژن androgens باعث می شود که غدد پوستی شما سبوم sebum بیشتری تولید کنند که منجر به چرب تر شدن پوستتان و در نتیجه ایجاد آکنه بیشتر شود. درمان های دارویی برای آکنه در زمان بارداری مشکل است و نباید مورد ا ستفاده قرار بگیرد. اگر آکنه در زمان بارداری تبدیل به مشکل مهمی برای شما شد حتما از یک متخصص پوست در مورد آن مشورت بگیرید.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : برای جلوگیری از لک های دوران بارداری چه باید کرد ؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چطور در دوران بارداری زشت نشویم؟

 

تغییرات مو و ناخن در بارداری

بسیاری از زنان در طول حاملگی افزایش رشد موی سرشان را تجربه می کنند که این افزایش رشد اغلب بعد از تولد نوزاد متوقف شده و منجر به افزایش ریزش مو می شود که پدیده ای شناخته شده پس از بارداری است و دلیلش تغییرات دوران بارداری بر چرخه رشد موی خانم هاست. برخی از زنان باردار در طول بارداری دچار شکنندگی ناخن ها می شوند که بعد از زایمان بهبود پیدا می کند. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ریزش موی شما به یکی از این 4 دلیل اصلی است!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت ریزش مو در خانم ها چیست؟

 

تغییرات پوست در بارداری، تیره شدن پوست 

تغییرات پوست در بارداری

بسیاری از زنان باردار افزایش رنگدانه های پوستشان را مشاهده می کنند به خصوص زنانی که پوستشان تیره تر است. تیره شدن پوست معمولا اولین نشانه بارداری است و به علت افزایش سطح استروژن، پروژسترون و سایر هورمون هایی است که سلول های رنگدانه را تحریک می کنند. زنان معمولا از متوجه تیره شدن نقاطی از بدنشان که قبلا رنگدانه داشته می شوند از قبیل نوک پستان و شکم که در دوران بارداری تیره تر می شوند. این مشکل معمولا بعد از زایمان حل می شود.

بیش از 70 درصد زنان در بارداری از ایجاد لکه های تیره پوستی روی صورتشان به دلیل ایجاد ملاسما Melasma رنج می برند. این لکه های تیره معمولا به دلیل افزایش هورمون های مرتبط با رنگدانه ها در پیشانی و گونه ها ایجاد می شوند. برای به حداقل رساندن این علایم سعی کنید از نور خورشید که باعث تیره تر شدن این لک ها می شود دوری کنید و حتما از ضد آفتاب های قوی استفاده نمایید. این نقاط تیره معمولا بعد از زایمان و بازگشت هورمون ها به سطح طبیعی از بین می روند ولی گاهش اوقات همچنان باقی مانده و نیاز به  درمان پیدا می کنند. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : لکه صورت یا ملاسما را چطور درمان کنیم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : از بین بردن لک دوران بارداری

 

تغییرات پوست در بارداری، خارش پوست

خارش پوست در بیش از یک پنجم زنان باردار دیده می شود. اغلب این موارد به دلیل تشدید اختلالات پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس است. تعداد کمی از زنان حساسیت و خارش پوستی را بدون دلیل خاصی تجربه می کنند.

درصد کمی از زنان از خارش شدید در تمام بدن به خصوص کف دست و پا رنج می برند. در این شرایط به ویژه اگر بثورات پوستی یا خارش شما شدید شده و چند روز طول بکشید حتما باید با یک متخصص پوست مشورت نمایید. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چگونه می‌توان اگزما را تشخیص داد؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : همه چیز درباره بیماری پسوریازیس 


تغییرات پوست در بارداری، ترک های پوستی

بیش از 90% زنان باردار در طول بارداری دچار ترک های پوستی می شوند. این خطوط بنفش و صورتی رنگ که عمدتا روی شکم ظاهر می شوند به دلیل افزایش ناگهانی اندازه و کشیده شدن پوست شکم ایجاد می شوند وروش تطابقی بدن با رشد کودک شما در حین بارداری است. عوامل خطر از جمله سن و تاریخچه خانوادگی ترک های پوستی به همراه افزایش وزن قبل از بارداری و قبل از زایمان باعث تشدید این خطوط می شوند. استفاده از کرم های مرطوب کننده ممکن است به کاهش ایجاد ترک های پوستی حین بارداری کمک کنند با این حال بعد از زایمان این ترک های پوستی با گذشت زمان معمولا برطرف خواهند شد.
در اغلب موارد تغییرات ایجاد شده روی پوستتان در دوران بارداری هیچ دلیلی برای نگرانی ندارند و آسیبی به کودکتان نمی رسانند.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : ترک پوست در دوران بارداری

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آیا عوارض پوستی ایجاد شده در دوره بارداری ماندگار هستند؟



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ