تقویت مو با دمنوش های گیاهی
دمنوش های گیاهی با تقویت گردش خون در پوست سر و دفع سموم بدن به تقویت و رشد موها کمک می کنند

پیشگیری از ریزش مو با دمنوش های گیاهی

ريزش مو معمولاً به افزايش سن مربوط مي‌شود، اما مي‌تواند به دلايل ديگري نيز اتفاق بيفتد. بارداري، استرس، عفونت، شيمي درماني، بيماري شديد با تب، سيفليس و زيادي ويتامين A مواردي هستند که موجب ريزش مو مي‌شوند.

اگر در حال حاضر به اين دلايل يا هر دليل ديگري، ريزش مو را تجربه مي‌کنيد، بايد بدانيد که مصرف برخي چاي‌هاي گياهي مي‌تواند باعث کاهش سرعت و يا معکوس شدن روند ريزش مو شود.

با اين که شواهد کافي براي مؤثر بودن استفاده از برخي گياهان دارويي براي درمان ريزش مو وجود دارد اما قبل از استفاده از هرگونه دمنوش با پزشک خود مشورت کنيد.


تقویت مو با دمنوش بابونه

جين ولنت، نويسنده کتاب آروماتراپي، توصيه مي‌کند پوست سر خود را با دم‌کرده‌ي گل بابونه به خوبي شستشو دهيد تا روند ريزش مو معکوس شود! براي ساخت اين دمنوش به يک ليتر آب جوش و يک مشت گل بابونه نياز داريد. گل‌ها را به مدت 20 دقيقه بگذاريد که در اين آب جوش بماند تا دم بکشد.

سپس اين دم‌کرده را صاف کرده و بگذاريد تا خنک شود. پس از شستن موهاي خود، دم‌کرده‌ي بابونه را روي مو و پوست سر خود به خوبي بماليد. پس از آن نيازي نيست بابونه را از روي سر بشوييد.

بابونه براي کودکان و کساني که داراي پوست حساس هستند، به اندازه کافي ملايم و ايمن است، به اين معني که شما مي‌توانيد بدون نگراني اين درمان گياهي را روزانه تکرار کنيد.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص گیاه بابونه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بابونه، مقوی معده و آرامبخش

 

تقویت مو با دمنوش مريم‌گلي 

مريم گلي يک درمان سنتي متداول براي جلوگيري از ريزش مو و از دست دادن حافظه‌ي ناشي از افزايش سن است. مريم گلي را به دو صورت مي‌توان براي تقويت مو استفاده کرد؛ هم به صورت موضعي و هم به صورت نوشيدن دمنوش آن.

روش استفاده از مريم گلي به صورت موضعي:
بدين منظور در يک ليتر آب در حال جوش حدود 30 گرم برگ مريم گلي ريخته و بگذاريد 30 تا 45 دقيقه در آن خيس بخورد و يا به عبارتي دم بکشد. سپس با آن مو را شستشو دهيد.

روش استفاده از مريم گلي به صورت دمنوش: براي آماده کردن دمنوش روزانه اين گياه، يک قاشق غذاخوري برگ خشک شده‌ي گياه مريم گلي را در يک فنجان آب جوش ريخته و بگذاريد 10 دقيقه بماند تا دم بکشد و در صورت تمايل آن را با کمي عسل شيرين کرده و نوش جان کنيد.

در دوران بارداري از اين گياه دارويي استفاده نکنيد. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : فواید مریم گلی

تقویت مو با دمنوش گياه گزنه 

herbal tea for hair growth 1.jpg

ريزش مو ممکن است به علت کمبود مواد معدني رخ دهد، که اين کمبود مي‌تواند يا در نتيجه‌ي يک رژيم غذايي فقير ايجاد شود و يا مشکل جذب مواد معدني وجود داشته باشد. بر طبق  دايره المعارف گياهان شفادهنده ، گزنه ممکن است مانند يک ديوروتيک در بدن عمل کند، به اين معني که ادرارآوري را تحريک کرده و به بدن در از بين بردن مواد سمي که وجودشان موجب مي‌شود بدن نتواند به خوبي مواد مغذي را جذب کند، کمک نمايد.

گزنه همچنين حاوي مقادير خوبي از مواد معدني ضروري، از جمله آهن مي‌باشد و نوشيدن دمنوش آن مي‌تواند کمبودهاي اين مواد معدني را جبران کند.

گزنه براي اکثر افراد امن است، اما قبل از مصرف آن به صورت دارويي حتماً با پزشکتان مشورت نماييد.

به طور کلي به خاطر داشته باشيد که مصرف گياهان دارويي و دمنوش ها به صورت گه گاهي به ندرت مشکلي ايجاد مي‌کند اما وقتي مي‌خواهيد آن‌ها را هر روز و به مقدار مشخصي مصرف نماييد حکم يک داروي گياهي را دارد که در اين صورت در اغلب موارد بايد با پزشک در مورد آن صحبت کنيد؛ زيرا ممکن است آن گياه براي مسائل ديگري در بدن شما مشکلي ايجاد کند و يا اين که مثلاً با دارويي که مصرف مي‌کنيد تداخل داشته باشد.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : آشنایی با خواص چای گزنه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص بی شمار گیاه گزنه را بدانید

 

تقویت مو با دمنوش رزماري 

رزماري يک گياه تحريک‌کننده است که به تنظيم گردش خون کمک مي‌کند؛ از اين رو مصرف دمنوش آن مي‌تواند از ريزش مويي که به دليل جريان خون ضعيف و نامناسب بدن باشد، جلوگيري کند.

با اين که شواهد قطعي کمي در اين مورد وجود دارد اما  دايره المعارف مصور درمان‌هاي گياهي به مصرف روزانه يک فنجان دمنوش رزماري براي رشد مجدد موها پس از شيمي درماني توصيه مي‌کند.

مصرف مقادير زياد رزماري ممکن است قاعدگي را تحريک کند، به همين دليل از مصرف دارويي آن در زمان بارداري بپرهيزيد.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : قطره رز ماری بر رشد مو تاثیری دارد؟؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آنچه درباره گیاه رزماری نمی دانید

 

تقویت مو با دمنوش جينکوبيلوبا

 جينکوبيلوبا Ginkgo biloba درخت بومي چين است. برگ‌هاي بادبزني شکل درخت جينکو مي‌تواند به تحريک گردش خون، به ويژه در مغز و سيستم عصبي کمک کند. جينکو با تقويت گردش خون به کاهش تنش عصبي و ريزش موي ناشي از استرس کمک مي‎کند. افزايش گردش خون ناشي از مصرف دمنوش جينکو در پوست سر به تقويت موهاي ضعيف کمک مي‌کند.

جينکو ممکن است در دوزهاي بالا سمي باشد، بنابراين قبل از مصرف آن بايد با پزشک متخصص مشورت کنيد. 


بیشتر بدانید : معجزه روغن کرچک در رشد مو

بیشتر بدانید : رشد مو چگونه انجام می شود؟ چه عواملی باعث ریزش مو می شوند؟

بیشتر بدانید : علت اصلی ریزش مو چیست و برای جلوگیری از ریزش مو چه کنیم؟

بیشتر بدانید : علت ریزش مو چیست زمانی که ژنتیک هیچ تقصیری ندارد؟



 گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : tebyan.net