سلولیت چیست و روش های درمان سلولیت کدامند؟
سلولیت یک عارضه رایج در بین خانم هاست که در این جا به علت و روش های درمان سلولیت اشاره می کنیم

سلولیت و درمان سلولیت

سلولیت Cellulite یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است که بیشتر خانم‌ها در سنین مختلف از حالت کم و بیش شدید آن رنج می‌برند. برخلاف تصور، سلولیت هیچ ارتباطی با وزن ندارد و بسیاری از خانم‌های حتی به‌رغم تناسب اندام و لاغری دچار آن هستند. به‌طور کلی، اندام مردان 10 تا 15درصد چربی دارد، در حالی که این مقدار در خانم‌ها 18 تا 25درصد است. گرچه امروزه 90درصد خانم‌ها دچار سلولیت هستند، تنها 2درصد آقایان با این مشکل به‌خصوص در ناحیه شکم روبرو می‌شوند.

بیشتر بدانید : سلولیت را با حذف این غذاها از سبد خریدتان درمان کنید

بیشتر بدانید : درمان چاقی موضعی یا سلولیت چیست؟

بیشتر بدانید : از بین بردن سلولیت برای همیشه با 6 حرکت ورزشی

سلولیت معمولا در بافت درونی باسن، ران و ساق پا شکل می‌گیرد اما ممکن است در قسمت‌های دیگر بدن مانند عضلات دست‌ها و شکم نیز دیده شود. نوع دیگری از سلولیت به‌دلیل خشکی و سفتی فیبرهای کلاژن اطراف سلول‌های چربی ایجاد می‌شود که توزیع یکنواخت این سلول‌ها را زیرپوست مختل می‌کند. به این حالت سلولیت فیبروز Cellulite fibrous گفته می‌شود که اساسا در بافت زانو و ران‌ها ایجاد می‌شود. گاهی نیز دیگر سلول‌های پوست دچار تجمع آب می‌شوند که این نوع سلولیت روی مچ پا، نرمه پشت پا، ران و عضلات دست ایجاد می‌شود. این مشکل در افرادی که شیوه زندگی بی‌تحرکی دارند، شایع است. دکتر وحید سنجری‌اردبیلی، متخصص پوست، به سوالات مربوط به سلولیت به صورت زیر پاسخ می دهد.


علت سلولیت

سلولیت و ژنتیک

تحقیقات نشان می‌دهد احتمال بروز سلولیت در خانم‌هایی که مادر یا مادربزرگ آنها نیز مبتلا بوده‌اند، بیشتر از دیگران است. از طرفی، میزان سلول‌های چربی و قسمت‌های تجمع آنها در بدن زمینه وراثت دارد و همچنین تعداد عروق خونی و لنفاوی تاثیرگذار در این زمینه نیز در افراد مختلف به‌دلیل ژنتیک خاص، متفاوت خواهد بود.


سلولیت و تغییرات هورمونی

یکی از مهم‌ترین عوامل بروز سلولیت تغییرات هورمونی است. استروژن‌ها هورمون‌های زنانه هستند که در افراد مستعد عامل زمینه‌ساز یا تشدید سلولیت خواهند بود. البته به جز استروژن، هورمون‌های دیگری به‌خصوص انسولین، پرولاکتین، نورآدرنالین و آدرنالین نیز نقش دارند. یائسگی به‌دلیل قطع ترشح هورمون‌ها و بارداری و شیردهی با شرایط تغییر سطح هورمون‌ها و افزایش سطح چربی‌های موردنیاز رشد جنین، دوره‌هایی هستند که معمولا سلولیت در فرد دیده می‌شود. سلولیت تنها پس از سنین بلوغ ظاهر می‌شود که فعالیت هورمون‌ها بیشتر است.


سلولیت و تغذیه

شیوه تغذیه جزو عوامل بروز سلولیت است که به راحتی توسط فرد قابل‌کنترل خواهد بود. خوراکی‌های سرشار از چربی، نمک، هیدرات‌های کربن و مصرف کم فیبرهای غذایی به‌طور قابل‌توجهی احتمال بروز سلولیت را افزایش می‌دهند. البته باید به افراط در مصرف قهوه، الکل و دخانیات نیز توجه داشت. برای جبران چنین عوارضی می‌توان منابع پروتئینی را در برنامه روزانه گنجاند تا تشکیل کلاژن‌ها که به سوخت‌وساز چربی‌های جمع‌شده کمک می‌کند، آسان‌تر شود.


سلولیت و اختلالات دستگاه گردش خون

زمانی که سیستم عروقی خون افراد عملکرد خوبی نداشته باشد، احتباس آب در بافت‌های مختلف و تشکیل سلولیت را در پی دارد. این افراد معمولا از احساس سنگینی در پاها نیز رنج می‌برند که انجام فعالیت‌های ورزشی تاثیر قابل‌توجهی در بهبود دارد. پوشیدن لباس‌های تنگ و کفش‌های پاشنه‌بلند، ورزش در محیط بسیار گرم و ایستادن طولانی در طول روز مواردی هستند که افراد مستعد چنین مشکلاتی باید از آنها پرهیز کنند.


سلولیت و استرس

استرس تاثیر غیرمستقیمی در بروز بسیاری از بیماری‌ها دارد. سلولیت نیز از این قاعده مستثنی نیست زیرا استرس ترشح هورمون‌ها را افزایش می‌دهد. در این حالت بدن با افزایش تولید سلول‌های چربی و احتباس آب در بدن روبرو خواهد شد که عامل جدی بروز سلولیت است. فعالیت‌های ورزشی و نگرش مثبت در زندگی می‌تواند به بهبود حالت روانی کمک کند.


درمان‌ سلولیت

درمان سلولیت با ماساژ
سلولیت

یکی از بهترین تکنیک‌های بهبود سلولیت، ماساژ است. این روش مبتنی بر فشارهای منظم و نسبتا محکم پوست است تا به کمک چنین حرکاتی، جریان خون بهبود یابد و مواد سمی موجود در سلول‌های چربی خارج شود. ماساژ ممکن است به شکل دستی یا از طریق دستگاه ماساژور توسط متخصص انجام ‌گیرد یا از جلبک‌ها و نمک‌های دریایی روی پوست نیز به علت تاثیر لاغری کمک گرفته شود. علاوه بر ماساژ با دستگاه در مرکز زیبایی، پزشک روش‌های ماساژ در منزل را نیز به بیمار توصیه می‌کند. برای مشاهده نتایج مطلوب باید صبور بود و ماساژ به‌طور روزانه یا حداقل 5 نوبت در هفته، پس از دوش شبانه انجام گیرد. استفاده از کرم مخصوص سلولیت نیز موثر خواهد بود. گرچه این روش درمانی برای انواع سلولیت مفید است، باید توجه داشت در بعضی بیماری‌های پوستی یا اختلالات عروقی مانند واریس ممنوعیت وجود دارد. همچنین برای تاثیر بهتر، ماساژ باید کنار فعالیت جسمانی و تغذیه متعادل باشد. اگر مدت طولانی‌ای از بروز سلولیت گذشته باشد، مسلما این روش دیرتر و مشکل‌تر پاسخ می‌دهد.


درمان سلولیت با دوچرخه ثابت در آب

یکی دیگر از روش‌های بسیار مطلوب و نوین در درمان سلولیت، پدال زدن در آب است. استفاده از دوچرخه ثابت مخصوص در استخر باعث می‌شود عملکرد ماساژ‌دهنده آب بر عضلات روی بافت‌های عمیق‌تر باشد. این روش همچنین با بهبود جریان خون بر وضعیت پوست و بافت‌ها تاثیر مثبت دارد. به علاوه، پدال زدن در آب، بدن را در وضعیت مقاوم‌تری قرار می‌دهد که درنتیجه باعث افزایش ضربه به قسمت‌های عمیق‌تر عضلات می‌شود. برای تاثیر بیشتر این روش توصیه می‌شود پس از پدال زدن، پوست با کرم‌های مخصوص ماساژ داده شود.


درمان سلولیت با الکترولیپولیز electrolipolysis

این شیوه درمانی تاثیر عالی بر درمان سلولیت دارد و اصول آن مبتنی بر از بین بردن چربی‌ها با استفاده از جریان الکتریکی و گرما بدون درد است. تحریک الکتریکی بر چربی‌های جمع‌شده سرعت جریان خون را آسان کرده و به دفع سلول‌های زائد چربی از بافت‌ها کمک می‌کند. الکترولیپولیز برای درمان سلولیت خفیف و متمرکز مفید است و باعث کاهش ظاهر پوست پرتقالی و بهبود حالت کشسانی پوست می‌شود. شایان ذکر است از بین روش‌های مختلف لیزر که ممکن است در مورد سلولیت معرفی شود، تنها این روش که سلول‌های چربی زیرپوستی را از بین می‌برد، موثر است و انواع دیگری که تنها روی پوست تابیده می‌شود، بدون تاثیر خواهد بود. هر جلسه تحریک بافت حدود 35 دقیقه طول می‌کشد و حداقل دوره درمانی، به‌طور متوسط 12 جلسه است که برای تکمیل نتایج، ادامه جلسات یک بار در ماه توصیه می‌شود.


درمان سلولیت با اولتراسوند Ultrasound

استفاده از امواج اولتراسوند یا رادیو فرکوئنسی روش خوبی برای بهبود سلولیت است که از طریق انتقال گرما به تخریب چربی‌های جمع‌شده کمک می‌کند. این روش حتما باید تحت نظر متخصص انتخاب شود تا با توجه به وضعیت سلولیت، لایه‌های مختلف پوست تحت این امواج قرار بگیرند. معمولا 2 تا 3 ماه پس از درمان، تاثیرات آن دیده می‌شود اما بهتر است درمان تا بهبود کامل ادامه یابد.


درمان سلولیت با لیپوساکشن

لیپوساکشن اقدام جراحی برای بیرون کشیدن مقدار اضافی چربی‌های جمع‌شده زیرپوست است. گرچه این روش تاثیر سریع‌تری نسبت به دیگر روش‌ها دارد، باید توجه داشت به هر حال نوعی عمل جراحی محسوب می‌شود و باید عوارض اعمال جراحی مانند هماتوم (خونمردگی) ادم، دردهای پس از جراحی و... را نیز در نظر داشت. لیپوساکشن حتما باید توسط متخصص زیبایی انجام گیرد و انجام آن در مراکز غیرتخصصی قطعا خطرآفرین است. همچنین این روش در موارد اضافه وزن خیلی بالا توصیه نمی‌شود زیرا خطر ناراحتی‌های قلبی-عروقی را در پی دارد.


سلولیت چیست؟

به‌طورکلی سلولیت را باید تجمع ناهماهنگ چربی‌ها زیرپوست دانست. در این حالت، ارتباط بافت‌ها و کلاژن‌ها قطع می‌شود و درنتیجه سلول‌های چربی هیپودرم پوست بزرگ می‌شوند و از فواصل بین کلاژن‌ها و بافت‌ها بالاتر می‌آیند. در ادامه توده‌ها به لایه سطحی پوست نزدیک می‌شوند و ظاهر نازیبایی به پوست می‌دهند. تجمع چربی غالبا با احتباس مایعات همراه است که مانع دفع مواد سمی می‌شود، درنتیجه ورم تشدید خواهد‌شد.

بیشتر بدانید : بهترین روش درمان سلولیت + علت سلولیت در خانم های لاغر

بیشتر بدانید : کاهش سلولیت در 2 هفته با 11 ورزش موثر

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان سلولیت با آگاهی از این 15 راز

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چرا سلولیت فقط در قسمت های خاصی از بدن ایجاد می شود؟


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir